اشتباه عجیب خودروی خودران اوبر در تشخیص عابر پیاده

طبق اطلاعات منتشر شده، یکی از دلایل سوانحی که قبل از این واسه خودروی خودران اوبر پیش اومده مربوط به نرم افزار خاص اون هستش که باید دقیقا تشخیص بده که به چی اهمیت بده و از چی بیخیال بشه.

به خاطر همین بیشتر افراد اشتباه رو به گردن سیستم اوبر میندازه. هرچند هیچ وقت دلیل دیگری وجود نداشته که سیستم اوبر رو از اشتباه مبرا کنه.

با در نظر گرفتن سیستمای بینایی و پشتیبانی که روی خودروهای تموم خودرانی مثل خودروی اوبر وصل شده نشدنی انگار سیستم از تشخیص مهم ترین چیز یعنی یه آدم صرف نظر کنه. Elaine Herzberg که دقیقا در مقابل Lidar و دوربینای اوبر در حال عبور بود، خودروی اوبر به اون می زنه. زنگ اخطار قبل از برخورد به صدا در نیامده بود و خودرو بدون هرگونه ترمزگیری در کنار بی توجهی راننده ایمنی، باعث مرگ  Herzberg شد.

به خاطر همین تنها دلایل منطقی که می تونه این اتفاق رو توجیح کنه:

۱٫خطا در بخش تشخیص سیستم، که هرزبرگ و دوچرخه اونو به عنوان یه عابر پیاده تشخیص نداده. به خاطر همین سیستم از تشخیص دوچرخه و آدم ضعیف  بوده.

۲٫دلیل این خطا نیازمند منطق بالاتریه که باعث می شه به این فکر کنیم که سیستم دقیقا باید چی رو بهتر تر تشخیص بده و درمورد اون چیکار کنه.

واسه یه موتور که کنار خیابون پارک شده قاعدتا احتیاجی واسه کم کردن سرعت وجود نداره. اما حرکت دقیقا در جلوی خودرو نیازمند یه عکس العمل سریعه.

به خاطر همین آدم با توانایی اراده کردن خود مانع از برخورد با هر نوع جسمی می شه.

به گفته شرکت اوبر گزینه شماره ۲ دلیل این حادثه بوده. طوریکه سیستم به صورتی تنظیم شده بود که از چیزای مختلفی بیخیال بشه.

به نظر می رسه هرزبرگ به وسیله سیستم تشخیص داده شده که یه انسانه اما سیستم از اون صرف نظر کرده و اونو ندیده گرفته.

مسئله ای که اصلا قبول کردنی نیس.

خودروهای خودران به سیستمای فرا انسانی تجهیز شدن تا بسیار دقیق تر از یه آدم عمل کنن. lidarایی که تا صدها فوت در تاریکی مطلق رو تحت پوشش خود در میارن. تشخیص شی که بیشتر از ده ها خودرو و عابر پیاده رو در کسری از ثانیه تشخیص میده. رادارایی که همه دور و بر خودرو و جاده رو یه ریز در حال نظاره هستن.

اما همه این موارد مثل یه آدم به مغز سیستم وابسته. واحد پردازش مرکزی که اطلاعات رو از دوربینا دیگه سنسورها دریافت می کنه و با در کنار هم قرار دادن اون یه تصویر واقعی واسه خود ترسیم می کنه و براساس اون تصویر واقعی اراده کردن می کنه.

این با اختلاف بسیار زیاد سخت ترین بخشیه که واسه یه وسیله نقلیه مثل خودرو میشه ساخت.

هرچقدر که شما چشمای قدرتمندی داشته باشین، وقتی ذهن شما توانایی تصویر سازی نداشته باشه و ندونه که چیجوری باید به اون عکس العمل نشون بده.

شرکت اوبر بیانیه ای رو در این باره صادر کرده اما نظری درمورد مطالبی که براتون گفتیم نداده.

ما در تحقیقات خود با سازمان NTSB(ستاد ملی ایمنی  حمل و نقل آمریکا) همکاری فعالانه ای داریم. این خارج از عرف و ادب میشه که به روند و اندازه اعتمادی که ما با NTSB ساختیم، خدشه ای وارد شد.

ما نمی تونیم تنها یه مورد خاص رو دلیل حادثه اعلام کنیم. در عین حال ما در حال بررسی ایمنی در برنامه خودروی خودرانمان به صورت از بالا به پایین هستیم. به خاطر همین رئیس قبلی این سازمان رو واسه پیشنهادای مهم ایمنی جذب کردیم.

ما در حال بررسی همه چیز هستیم. از ایمنی سیستم تا آموزشایی که به اپراتور خودرو می دیم و با امید به اینکه به زودی خبرهای جدیدی از ما بخونین.

از اون جایی که این حادثه یه مورد بی سابقه س. NTSB و دیگه نهادهای درگیر، در این مورد خاص کوتاه نخوان اومد، به خاطر همین خبرهای مربوط به این صانحه و عواقب اون به وسیله اوبر جلوگیری شده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *