اولین تجربه رانندگی با برلیانس کراس C3؛ شبه کراس اووری با عملکرد یک هاچ بک شهری

خیلی از صاحب نظران علم طراحی صنعتی، مدیران فروش و کارشناسان بازار خودرو فکر می کنن که واسه پر فروش بودن یه محصول تازه، کمتر شاخصی می تونه با "جذابیتای طراحی و زیبایی" رقابت کنه. پس از این عامل، عامل دیگری به نام جنس و کیفیت تریم داخلی و طراحی کابین خودرو مطرح می شه که براساس آمار از اهمیت بالایی (حتی بیشتر از اندازه مصرف سوخت) واسه مشتریان برخورداره.

در واقع طبیعتا خریداران خودرو بیشتر وقت خود رو در کابین خودرو می گذرونن و مشخصه که کلیه فاکتورای مربوط به رفاه و آسایش فضای داخلی و جذابیتای چشمی این بخش، براشون از اهمیت خاصی بهره مند باشه.

حالا چند سالیه که خودروسازان چینی هم به چند تا نکته مهم در سلیقه مشتریان فهمیدن و اجناس خود رو براساس اینجور فاکتورهایی شکل میدن، از این رو تماشاگر جذب بعضی از خلاق ترین طراحان صنعتی به وسیله خودروسازان چینی هستیم و اجناس کشور اژدها روز به روز باحال تر و قشنگ تر می شن، اما در عین حال سرعت پیشرفت شرکتای چینی در مورد پیشرفت مشخصات فنی و ساختارای مکانیکی خودرو تا این حد زیاد نیس و انگار میشه گفت که در مورد بعضی اجناس، ظاهر قشنگتر، به پوسته ای واسه مخفی کردن ضعفای فنی و مهندسی بدل شده.

برلیانس اما یکی از نام هاییست که به عنوان شریک چینی ب ام و به ایران راه پیدا کرد و حالا نزدیک به سه ساله که مشتریان ایرونی طعم اجناس برلیانس که به وسیله گروه سایپا و پارس خودرو مونتاژ می شن رو چشیده ان.

بعد از شکست مدل کراس اوور V5 به دلیل قیمت گذاری اشتباه (۹۵ میلیون تومن) عرضه مدلای مونتاژی خونواده H300 به دلیل جذابیتای ظاهری اونا با موفقیت همراه بود و تازگیا هم با واگذاری خط تولید سری H200 به پارس خودرو، تماشاگر عرضه این خودرو با لقب ارزون ترین خودرو خودکار بازار هستیم.

حالا نوبت به مدل کراس از سری هاچ بک H300 رسیده تا سبد اجناس پارس خودرو واسه رقابت با خودروهایی مثل لیفان X50، mvm X22 و حتی دانگ فنگ H30 تکمیل شه، البته از میون این گزینه ها میشه گفت که MVM X22 از بقیه مرتفع تره و تا حدی از کلاس هاچ بکای کراس خارج شده.

با این حال پارس خودرو به شکل همزمان با مدل برلیانس کراس C3 (احتمال تغییر این کُد فنی هست)، ساندرو استپ ایشون رو هم در خطوط تولید خود داره و از این رو میشه گفت که حالا رقابت درون شبکه هم بین اجناس این خودروساز به وجود اومده که قبل از این مثل اونو در مورد رنو ساندرو و برلیانس H320 دیده بودیم.

تغییرات کم ظاهری

تغییر گرافیک چراغای جلو، جلوپنجره متفاوت، رینگای چرخ جدید و به کار گیری باربند سقفی، از جمله مهمترین تفاوتای ظاهری مدل کراس و هاچ بک معمولی H320 هستن، البته به گفته مهندسین فنی پارس خودرو فاصله کف خودرو از سطح زمین در حدود ۲ سانتی متر زیاد شده و با در نظر گرفتن اضافه شدن باربندی به ارتفاع ۳ سانتی متر، در کل برلیانس کراس در حدود ۵ سانتی متر قد بلند تر از نسخه هاچ بک به نظر می رسه.

شباهت کامل فنی با نسخه هاچ بک

برلیانسای مونتاژی پارس خودرو همه از پیشرانه ای ۱٫۵ لیتری با قدرت ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر مجهز به زنجیر تایم نیرو می گیرن اما در مورد گیربکس تفاوتایی هست و در حالی که در مدلای سری H200 از گیربکس AMT استفاده می شه، نسخه های سری H300 و کراس به گیربکس ۴ سرعته خودکار مجهزند، در همه بخشای دیگه فنی شامل ترمز، فرمون، سیستم تعلیق و.هم شرایط برابری در مورد هر دو خودرو هست و فقط به واسطه تغییر تنظیمات سیستم تعلیق، ارتفاع کف مدل کراس از سطح زمین در حدود ۲ سانتی متر زیاد شده.

از مهمترین لوازم رفاهی و امکانات برلیانس کراس C3 میشه به سانروف برقی، سیستم ورود بدون کلید، جی پی اس، آینه برقی، امکان تا کردن صندلیای عقب و مواردی مثل این اشاره کرد اما جای خالی مواردی مثل دوربین دنده عقب و کروز کنترل محسوس به نظر می رسه.

تجربه رانندگی با برلیانس کراس C3

فرمون سبک، ترمزهای تقریبا خوب، گیربکسی با ضرایب دنده سبک هم جهت با کم کردن از مصرف سوخت، شتاب و کشش نه خیلی قوی و سیستم تعلیق تقریبا ساده، از جمله ویژگیا گسترده خودروهای چینی در محدوده قیمتی ۵۰ الی ۶۵ میلیون تومن حساب می شن و برلیانس C3 کراس هم از این قانون مستثنی نیس.

از جمله ویژگیای مثبت اینکه عایق کاری خوب انجام شده و صدای پیشرانه که آوایی تقریبا اسپرت داره راه نفوذ زیادی به کابین خودرو پیدا نمی کنه، هم اینکه سیستم تعلیق با احتمال خیلی کم دچار وضعیت کوبش می شه، اما در جذب ضربات و تکانای ریز خیلی موفق ظاهر نمی شه و موجای جاده رو با شدتی نه خیلی کم به سرنشینان منتقل می کنه.

فضای داخلی کابین تقریبا خوبه و کمی از خونواده پژو ۲۰۶ وسیع تر احساس می شه اما عوضش قدرت سیستم تهویه مطبوع خیلی چنگی به دل نمیزند و خنکای باد کولر قدرت مقاومت در برابر تندی آفتاب مرداد ماه رو نداره.

از نظر شتاب و کشش با در نظر گرفتن پُر بودن ظرفیت کامل خودرو، در این تست شرایط مناسب واسه آزمایش نبود اما با در نظر گرفتن شباهت کامل فنی برلیانس کراس و مدل سدان H330 میشه گفت که شتاب گیری صفر تا صد در حدود ۱۴٫۵ الی ۱۵ ثانیه زمان میبره که نمی تونه معیاری واسه کارکرد اسپرت خودرو باشه.

از اونجا که قبل از این آزمایش مقایسه شتاب پژو ۲۰۶ و برلیانس H330 رو انجام دادیم، می تونین واسه روشن شدن تفاوتا فیلم مربوط مقاله نامبرده رو ببینین.

پایداری و هندلینگ خودرو هم با در نظر گرفتن تایرهای چینی ساخت وانلی در حد متوسط آزمایش می شه و طبق چیزی که آزموده شد در صورت تست مارپیچ و بازی یهویی با فرمون، بروز بیش فرمانی و سُر خوردن بخش انتهایی خودرو بعید نیس.

کارکرد گیربکس در کل خوبه اما برنامه ریزی اون طوری انجام شده که انجام دنده برعکس در دور موتورهای بیشتر از ۳۰۰۰ RPM اتفاق نیفته و این مورد ضمن کمک کردن به کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از وارد اومدن فشار به موتور و گیربکس، روی شتاب گیری ثانویه خودرو تاثیر منفی گذاشته و خطر روند سبقت گیری رو زیاد می کنه.

در کل برلیانس کراس C3 به جز مبحث شتاب و کشش، نقطه ضعف خاصی در مبحث رانندگی و کیفیت سواری نداره و با در نظر گرفتن آپشنایی چون سانروف، می تونه نظر مشتریان رو بیشتر از خودرویی امثال رنو ساندرو و ساندرو استپ ایشون به خود جلب کنه اما با این حال میشه با قطعیت گفت که دووم و کارکرد پلت فرم برلیانس که شرایط ایمنی روشنی هم تا الان در مورد اون اعلام نشده، به پای استپ ایشون نمی رسه و این خودرو مناسب حال افرادیست که بخوان واسه رفت و اومد درون شهری و به عنوان خودرو دوم ازش استفاده کنن و قصد وارد کردن فشار واسه رانندگی در مسیرهای پرشیب کوهستانی و کاربرده های سنگین رو نداشته باشن.

قیمت و شرایط بازار

پارس خودرو در بین نمایشگاه خودرو مشهد قیمت رسمی برلیانس کراس رو در حدود ۵۷٫۵ میلیون تومن اعلام کرد، با در نظر گرفتن قیمت خودروهایی مثل ساندرو استپ ایشون در بازار (حدود ۶۳ میلیون تومن) و جذابیت ظاهری مدل کراس برلیانس، انگار استقبال خوبی از این هاچ بک قد بلند روی میده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *