بررسی نیسان جوک در بازار جهان؛ نقاط قوت و ضعف یک محصول موفق و پرحاشیه

نیسان جوک رو میشه عجیب ترین محصول تولید انبوه نیسان تو یه دهه گذشته دونست. در دوران پسا برجام بود که تماشاگر برگشت خودروسازان مشهور جهان مثل نیسان بودیم و این وسط دو مدل کراس اوور نیسان هم به ایران راه پیدا کردن.

ایکس تریل و جوک هر دو از اجناس پرطرفدار این شرکت ژاپنی هستن. در این مقاله می خوایم تا به بررسی وضعیت نیسان جوک در مدل ۲۰۱۷ بپردازیم و شرایط اونو در سطح بازارهای جهانی بررسی کنیم و به مقایسه وضعیت اون در کشور خودمون بپردازیم.

نیسان جوک

در ادامه با ما همراه باشین. نیسان جوک واسه سالای زیادی سرهای بسیار زیادی رو به سمت خود برگردونه.

با دلایل درست و غلط و بسته به این که از کی این سوال رو سوال کنین نیسان جوک از وقتی که در سال ۲۰۱۰ میلادی عرضه اون شروع شد، کلاس SUVای اندازه کوچیک رو ساخت.

هرچند امروزه تماشاگر عرضه SUVای اندازه کوچیک متفاوتی هستیم و ساختار بیشتر اجناس امروزی به نسبت نیسان جوک از این رو به اونو شدست.

این خودرو به دلیل قیمت کمتر هم اینکه لوازم مناسب تبدیل به گزینه بسیار پرطرفداری واسه قشر جوون تر شده و پس از عرضه در ژاپن و کشورای اروپایی، در بقیه نقاط جهان عرضه شده.

مثلا این خودرو در مناطق آزاد کشورمون در تعداد بسیار زیاد عرضه شد. اما بازارهای بزرگی هم بودن که جوک نتونست در اونا به موفقیت برسه که از جمله اونا میشه به بازار کشور استرالیا اشاره کرد که به دلیل عرضه دیرهنگام، جوک توانایی رقابت با رقبای تازه نفسی مثل مزدا CX-3 و هوندا HR-V رو نداشت.

حتی نیسان قشقایی هم تبدیل به حریف این خودرو شده بود و به دلیل اندازه بزرگ تر اونم تو یه کلاس واحد نسبت فروش ۸ به ۱ رو واسه نیسان به ارمغان آورده بود.

باحال اینکه سایت تولید محلی این خودرو در انگلستان هم فروش اون با مشکل مواجه شده و از لیست ۱۰ خودروی پر فروش این کشور خارج شده.

هرچند نیسان پس از بیشتر از ۸ سال عرضه این خودرو قول عرضه نسل دوم این اونو در ماه های آینده داده و به زودی تماشاگر تعویض نسل این خودرو هستیم. اما قبل از اون می خوایم ببینیم که نیسان جوک نسل اول مدل ۲۰۱۷ بازم ارزش خرید و بهای پرداختی اش رو داره یا خیر.

انتخابای ساده ای پیش روی خریدار هست. مدل مجهز به موتور ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی (با قدرت ۱۱۷ اسب بخار) به عنوان انتخاب ارزون تر هستش که در دو تیپ تحت اسمای اسکای پک با سطح لوازم کمتر و پلاتینیوم با سطح لوازم بالاتر در کشور ما عرضه می شه و مدل اسپرت مجهز به موتور ۱٫۶ لیتری توربو که قدرت بیشتری (۱۹۰ اسب بخار) تولید می کنه.

این خودرو در بازار آمریکا در بازه قیمتی ۲۱٫۲۲۵ دلار تا ۲۷٫۹۱۵ دلار به فروش می رسه که کمترین قیمت مربوط به نسخه های تنفس طبیعی و بیشترین قیمت مربوط به نسخه های توربو با سطح آپشن بالاتره.

قیمت پایه مدل توربو در بازار استرالیا از ۲۹٫۹۹۰ دلار استرالیا شروع می شه و در بازار انگلستان که رقابتی ترین قیمت و بهای پرداختی ممکن رو عرضه می کنه و با موتور ۱٫۲ لیتری توربو هم عرضه می شه.

این خودرو در این بازار در نمونه های پایه بهایی در حدود ۱۳ هزار پوند داره و به ۲۳ هزار پوند هم می رسه.

سطح لوازم مدل اسکای پک محدود به دوربین دنده عقب، کروز کنترل،سقف پانوراماه. سطح لوازم مدل پلاتینیوم هم علاوه بر امکانات گفته شده مدل اسکای پک، دوربین ۰۳۶ درجه، کی لس، اخطار نقاط کور، اخطار رانندگی بین خطوطه. در مدل اسپرت هم تماشاگر تکرار این موارد هستیم.

در هر صورت از امکانات کلی نیسان جوک میشه به: صفحه نمایش ۵٫۹ اینچی لمسی، رهیاب ماهواره ای، رادیو دیجیتال، ۶ اسپیکر، بلوتوث، صندلی چرمی، ۶ کیسه هوا، چرخ ۱۷ یا ۱۸اینچی بسته به مدل خودرو اشاره کرد.

در واقع مهم ترین دلیل ضرورت تغییر نسل نیسان جوک. پلت فرم بسیار قدیمی اون هستش.

در مورد طراحی ظاهری هم صحبتای بسیاری شده و تنها سلیقه افراد، مشخص کننده میشه. در بخش ظاهری شاید بشه متوجه قدیمی بودن این خودرو شد که مهم ترین دلیل اون طراحی به طور کامل متفاوت اون به خصوص در زمان خوده اما با ورود به کابین همه چیز کمرنگ میشه و جوک سن وسال خودشو خوب نشون میده.

صفحه نمایش ۵٫۸ اینچی کوچیک هیچ حرفی در مقابل صفحه نمایشای ۷ و ۸ اینچی که در رقبا استفاده می شه نداره.

به کار گیری پلاستیک سخت و همینطور قطعات فایبرگلاسی اونم با تم رنگی برابر عرضه می شه و شاید تنها نکته متفاوت کابین رو باید در بخش تونل مرکزی گفت که با الهام از طراحی مخزن سوخت موتورسیکلتا در سه رنگ قرمز، متالیک و خاکستری در مدل اسپرت عرضه می شه.

طراحی بسیار ساده پشت آمپری و همینطور فرمون هم از دیگر نکات طراحی کابینه.

صندلیای عقب فضای تقریبا کوچیکی رو عرضه می کنن که هرچند باید قید استفاده دراز مدت به دلیل پنجره های کوچیک و سقف با شیب خوابیده رو زد.

تنظیمات فرمون هم فقط واسه ارتفاع می شه که از این نظر هم محدودیت به همراه خود داره.

در مدل اسپرت موتور ۱٫۶ لیتری توربوشارژ شده با بیشترین حد قدرت ۱۸۸ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور حضور داره.

این قدرت به وسیله یه جعبه دنده CVT به هر چهارچرخ منتقل می شه که دارای مبدل گشتاوره.

بدیش اینه جوک اسپرت در ارائه یه سواری نرم و راحت و حتی اسپرت باز می مونه و به صورت دائم تو یه درگیری داخلی بین کارکرد راحت و تامین پایداری قرار داره.

سیستم تعلیق خشک رانندگی شهری نه خیلی آرومی رو عرضه می کنه.

تقریبا بیشتر ضربه ها به اتاق وارد می شه و شدت ضربه در دست اندازه های بزرگ سواری قطار مانند به اون میده.

در سرعتای بالاتر، مثلا رانندگی در بزرگ راه ها مقداری از این خشکی کم می شه اما بازم ضربه ها می تونه سرنشینان رو مکدر کنه.

این مسئله واسه سرنشینان عقب با شدت بیشتری احساس می شه. جوک هیچ حرفی در مورد سواری راحت در مقابل  بقیه رقبای ژاپنی خود نداره.

موتور و توربوشارژر به دلیل به کار گیری جعبه دنده CVT بسیار تحت فشار قرار میگیره و سیستم چهارچرخ متحرک اونم در شتاب گیریای سریع نمی تونه گشتاور رو خوب تقسیم کنه که این باعث می شه تا حس اسپرت بودن اون ضعیف و ضعیف تر شه.

در بهترین حالت ممکن مدل تنفس طبیعی شتاب صفر تا ۱۰۰ رو در عرض ۱۱ ثانیه طی می کنه و مدل توربو در حدود ۲ تا ۳ ثانیه سریع تر به نظره.

در مدل اسپرت به روشنی میشه کشش اضافی رو در سر پیچا دید که دلیل اون به کار گیری مبدل گشتاوره و در سرعتای بالاتر حس اعتماد بیشتری به راننده رو میده.

علاوه بر حالت تعویض دستی دنده میشه با انتخاب حالتای: normal،  sport  و Eco تنظیمات مربوط به دریچه گاز، فرمون و جعبه دنده رو عوض کرد.

در حالت نرمال، قوای محرکه تنبل به نظر می رسه اما فرمون نرمی مطلوبی داره که واسه رانندگی در شهرهای تنگ و باریک مناسبه.

با قرار دادن خودرو در حالت Eco بیشترین حد صرفه جویی در مصرف سوخت رو دارین.

با قرار گرفتن در حالت اسپرت جعبه دنده و پدال گاز تیز تری دارین و کمی حس درگیرانه تری رو تجربه می کنین.

در رانندگی در بزرگ راه ها وقتی دور موتور پایین باشه صدای موتور به کابین نفوذ نمی کنه اما همیشه صدای لاستیکا هست که یکی از دیگر نقاط ضعف این خودرو  است و سطح راحتی رو پایین تر می آورد.

در بررسیای خارجی مصرف سوخت ۸ لیتری در رانندگی شهری با جوک اسپرت به ثبت رسیده که قاعدتا این رقم در ایران بیشتر میشه.

پس بر خلاف مسائل فنی، مهم ترین نکته ای که جوک رو تبدیل به گزینه ای محبوب واسه سالای زیادی کرده بود.

طراحی خاص و بی مثال اون از یه برند معتبر بود که به دلیل تازه بودن این کلاس خودرو رقبای چندانی رو در مقابل خود نمی دید.

عامل قیمت پایین هم از دیگر دلایل توفیق این خودرو در بازار جهانی حساب می شه.

در واقع ترکیب کیفیت یه خودروی ژاپنی با طراحی خاص باعث می شه که بسیاری مشتریان نظر مثبتی به نیسان جوک داشته باشن.

با در نظر گرفتن بازار فعلی SUVای اندازه کوچیک پیشنهاد کردن جوک اونم در نمونه اسپرت با اینجور قیمتی منطقی نیس و از اون جا که رقبا با نسلای جدیدتر خود در حال ورود به بازار هستن و گزینه های با کاربری بهتری مثل هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و میتسوبیشی ASX در بازار هست، خرید جوک نسل اول که در همین چند ماه پیش رو نسل عوض می کنه خیلی منطقی به نظر نمی رسه.

این مسئله انگار واسه نمونه مدل تنفس طبیعی هم تکرار می شه و با ورود رقبای تازه نفسی مثل پژو ۲۰۰۸ که قدرت و شتاب گیری در حد مدل اسپرت جوک عرضه می کنه، جوک تبدیل به یه انتخاب عجیب تبدیل می شه و دیگه رقبای کره ای و چینی هم با گزینه های متفاوت در این بازه قیمتی حضور جدی و قدرتمندی دارن.

در آخر جوک رو باید به عاشقان نیسان با در نظر گرفتن نزدیک بودن پایان تولید اون و عرضه نسل جدید اون پیشنهاد کرد. به خصوص که براساس اخبار اولیه، نسل جدید نیسان جوک روی پلت فرم جدیدتری با فاصله اساسی بیشتر بوجود اومده و نیسان می خواد با اضافه کردن قطعات با کیفیت تر به تریم داخلی و اضافه کردن نسخه هیبرید و تغییر سیستم فنربندی، نقاط ضعف عمدل نسل فعلی جوک رو در مدل تازه مرتفع کنه.

بررسی بازار شاسی بلندای غیر چینی؛ مقایسه قیمت و مشخصات رنو کپچر و نیسان جوک با سانگ یانگ تیوولی و پژو ۲۰۰۸

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *