دانلود پایان نامه

در باب طلاق، کتاب‌ها و مقالات متعددی نوشته شده، لیکن در آن‌ها بیشتر به توضیحات و توصیفات و صرفاً نظریات علما پرداخته شده و به صورت مستقل، انتقادات که در پی چاره جویی جدی مشکلات مربوط و فارغ از هجمه های احتمالی فقها باشد، دیده نشده ؛این که مردم بدانند طلاق بر چند نوع است و خصوصیات هر نوع چیست؟ و چه آثاری در پی دارد؟ مسلماً علمی نافع است، لیکن آیا این همه علماء مذهبی و حقوقی سال‌های سال در خصوصیات طلاق و احکام آن سخن رانده و بحث کرده‌اند، باعث گردیده است که آمار طلاق کمتر شود؟ یا لااقل زوجینی که اختلاف دارند زودتر به نتیجه قطعی رسیده‌اند؟ و از مشکلات خود بیرون آمده‌اند؟
آیا دانستن اینکه طلاق در دست مرد است و نه در دست زن، مشکلی را حل کرده است؟
بخش عمده ای از کتاب کنز العرفان تألیف فاضل مقداد در خصوص طلاق با اشاره به آیات و روایات، اطلاعات ارزشمندی به متتبع می‌دهد، کتاب آسمانی قران مجید در خصوص طلاق مفصلاً آیاتی در اختیار مسلمین قرار داده است ؛ کتب مهم و مرجع شیعی و اهل تسنن از جمله وسائل الشیعه، غوالی اللئالی، صحیح بخاری، صحیح مسلم و استبصار نیز در این خصوص مفصلاً بحث نموده‌اند، لیکن علیرغم این که تاکنون فقهای بزرگ از این گونه اطلاعات و معلومات ارزشمند بهره های فراوان برده‌اند و سعی نموده‌اند مقررات شرع مقدس را در جامعه به خوبی پیاده نمایند، عملاً مشکلات رفع نشده است، لذا لازم است با ادبیات به‌روز تری سراغ این مباحث رفته و پویایی دین اسلام به خصوص مذهب شیعه را به دنیا ارائه نماییم.
1-3- سؤالات تحقیق
مقررات فعلی طلاق چه تطبیقی با شرع دارد؟
علت لاینحل ماندن اختلافات خانوادگی علی رغم تحولات متعدد قوانین مربوط به طلاق چیست؟
راهکارهای رفع اختلافات خانوادگی چیست؟
1-4- فرضیه‌ها
1-بخشی از مقررات طلاق هم‌خوانی کامل با فقه اسلامی ندارد.
2-مقررات طلاق، پاسخگوی نیازهای روز جامعه نیست و نیازمند اصلاح است.
3-با دید تساوی زن و مرد به دور از اعتقاد به تسلط غیر منطقی مرد بر زن، یا حق غیر منطقی زن در آزادی در انتخاب مهریه، می‌توان از مشکلات کاست.
در رابطه با طلاق و بحث‌های مربوط به آن و ايرادات جزيي مطروحه در بعضي كتب می‌توان به كتب ذيل اشاره نمود: «اختيار زوجه در حقوق ايران با مطالعه‌ی تطبيقي» نوشته دكتر سيد مهدي جلالي، تهران، 1388، نشر خرسندي ؛ «حقوق خانواده » نوشته دكتر عبد الرسول دياني، تهران، 1387، نشر ميزان «حقوق خانواده» جلد دوم نوشته یدالله بازگير، تهران، 1380، انتشارات فردوسي؛ «زن و حقوق مالي» نوشته‌ی فاطمه فهيمي، تهران، 1390، انتشارات خرسندي؛ «نفقه‌ی زوجه» نوشته دكتر حسن فرشتيان، 1388، قم، موسسه بوستان كتاب.
اين كتب بيشتر جنبه‌ی نظري و تئوري داشته و كمتر از مشكلات عملي بحث نموده‌اند، لذا به لحاظ ارائه و پر رنگ‌تر نمودن مشكلات عملي و كاربردي قوانين مربوط به طلاق، به نگارش اين پايان نامه مبادرت شد.
1-5- فصل بندی پایان نامه
اين پايان نامه در سه فصل تنظيم می‌گردد. فصل اول شامل سه مبحث است:
مبحث اول :مفاهيم و اهداف ازدواج و طلاق
مبحث دوم : مباني جواز و عدم جواز طلاق
مبحث سوم: تاريخچه تقنيني طلاق
فصل دوم در خصوص موقعيت كنوني طلاق در قوانين ايران نيز شامل سه مبحث است:
مبحث اول: اختيار طلاق از جانب مرد و موانع آن
مبحث دوم : طلاق از جانب زن
مبحث سوم : طلاق توافقي
در فصل سوم فرایند دادرسی طلاق در حقوق ایران بررسی می شود و نهایتاً نتيجهگيري و پيشنهادات مطرح می‌شود.
1-6-تبیین طلاق
همان گونه که در تمامی تعاملات انسانی راه‌هایی برای برون رفت از اشتباه طرفین پیدا شده و نهایتاً در هر قضیهای باید چاره ای اندیشیده شود تا معضل پیش پای بشر برداشته شود، در امر وصلت بین دو نفر زوج که از خانواده ای جداگانه گرد هم آمده و افکار، منش، روش، عادت، عقیده، علاقات، خوراک، پوشاك، خواب، جسم، خون، جنس و معیارهای دیگر متفاوت از همدیگر داشته‌اند به ناگاه بایستی به نحوی بین این تفاوت‌ها و تغایرها، الفت و هماهنگی ایجاد نمايند، اگر تلاش‌های طرفین در این ایجاد الفت و موانست و یکرنگی، بی نتیجه ماند و بناگاه سر از اختلاف به در آورد، چه راهی برای برون رفت از این معضل چاره اندیشی شده است؟ جامعه‌ی انسانی چه کرده؟ دین چه راه حلی ارائه نموده است؟ از آنجا که از سال‌هایی که مورد بررسی ماست، دین اکثر مردم کشور ما ایران عزیز، اسلام بوده و اکثر مردم مسلمان بوده‌اند، جامعه‌ی ایرانی ما در قرن اخیر و حتی قبل از آن به همان راه حلی که این پیشنهاد داده است، برای حل مشکل اختلاف نهایی زوجین (طلاق) تن داده است. لفظ طلاق کلمه ای عربی و به معنای رهایی و جدایی زن و مرد از همدیگر است. «رها شدن زن از قید نکاح. (منتهی الارب) (منتخب اللغات). رها شدن زن از عقد نکاح. (المصادر زوزنی). رها کردن. (دهار). فسخ کردن عقد نکاح. سراح. (منتهی الارب). »
(این معانی که در گیومه آمده‌اند از آدرس اینترنتی www. jasjoo. com اقتباس شده‌اند. )