دانلود پایان نامه

پیوست 6- الف- مقایسه توابع بر اساس نرخ رشد صنعت- روش جدول عمر……..………….….………….117
پیوست 6- ب- دستور ترسیم نمودار بقاء………………………………….…………………………..118
پیوست 7- الف- مقایسه توابع بر اساس نرخ ورود به صنعت- روش حد محصول ……………….….…..……119
پیوست 7- ب- دستور ترسیم نمودار بقاء…………………….………………………………………..120
پیوست 7- ج- برآورد مقایسه…………………….……….………………………………………..121
پیوست 8- الف- مقایسه توابع بر اساس شدت سرمایه- روش حد محصول ………….….…….….…………123
پیوست 8- ب- دستور ترسیم نمودار بقاء…………………….………………………………………..124
پیوست 8- ج- برآورد مقایسه…………………….……….………………………………………..125
پیوست 9- الف- مقایسه توابع بر اساس نرخ رشد صنعت- روش حد محصول ………….…..…….…..……127
پیوست 9- ب- دستور ترسیم نمودار بقاء……………………………………………………………..128
پیوست 9- ج- برآورد مقایسه…………………………….………………………………………..129
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
بنگاه های اقتصادی که از نظر وضعیت حیات به انسان ها تشبیه شده اند، زمانی متولد شده و پس از طی مراحل مختلف حیات، به صورت متفاوتی می میرند. اما آنچه در مورد حیات بنگاه های اقتصادی معنا و مفهوم می یابد طول دوره ی حیات آن هاست. چرا که شاید بتوان با شناسایی عوامل تأثیر گذار بر طول دوره ی حیات بنگاه های اقتصادی، خروج آن ها را از فعالیت اقتصادی به تأخیر انداخت. تشکیل کسب و کارهای جدید به عنوان یک محرک مهم در فعالیت های اقتصادی است و نیرو محرکه اصلی توسعه اقتصادی در یک منطقه است.کسب و کار جدید فقط ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری نیست بلکه همچنین بهبود بهره وری از طریق ایده های جدید و خلاقیت است (اسجوکویست و کریستی، 2012). نرخ تغییر و تحول در جمعیت بنگاه های صنعتی که به وسیله ی تولد شرکت های جدید و مرگ شرکت های موجود ایجاد می شود در سال های اخیر در بین اقتصاد دانان و سیاست گذاران مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل توجه به این موضوع را می توان وجود بیکاری در جامعه دانست که امید برای حل آن توسط شرکت های جدید وجود دارد. در مطالعاتی که در این زمینه در کشورهای مختلف انجام شده دلایل دیگری نیز برای اهمیت داشتن این موضوع بیان شده است. مثلاً افزایش رقابت، کارایی، نوآوری و بهبود تکنولوژی با ورود شرکت های جدید به صنعت ایجاد می شود. تولد بنگاه های صنعتی، نقش کلیدی در تکامل و شکل دهی یک صنعت دارد. بنگاه های جدید، عامل اصلی ایجاد پویایی در اقتصاد هستند چرا که از طریق ارائه کالا و خدمات جدید، عرضه تکنولوژی جدید، افزایش رقابت در بازار و گسترش صنعت باعث این پویایی می شوند (عرب نجف آبادی،1390).
اهمیت و ضرورت پژوهش
در چند سال اخیر ادبیات جدیدی پدیدار شده است که بر این سوال تمرکز می کند که بعد از ورود شرکت ها بر آنها چه می گذرد (برحسب احتمال بقای آنها و الگوهای رشدشان). با اينکه ایجاد شرکتهای جدید داراي اهميت است، مي توان میزان رشد و طول عمر آنها را نیز به عنوان عاملي در نظر گرفت که در دستيابي به اهداف سياست هاي بلند مدت در زمينه اشتغال و رشد اقتصادي اهميت به سزايي دارد(دولینگر،1999). تلفات بالا در دوران اولیه تاسیس شرکت ها یکی از برجسته ترین قواعد تجربی درمورد عملکرد شرکت است. در همین راستا، در سالهاي اخير توجه زيادي به رشد شرکتها و عوامل مؤثر بر آن در سطوح مختلف ملّي و محلي در کشورهای مختلف معطوف شده است. با اینکه به عوامل تأثير گذار بر تولد و مرگ شرکت ها و طول عمر آنها درآمریکا و اروپا توجه زيادي شده است ولي تاکنون مطالعات اندکی در خصوص بقای شرکت های تازه وارد در ایران انجام شده است. انجام تحقيقات بيشتر در مورد عوامل اثرگذار بر بقاي شرکتهای جدید ميتواند در دستيابي به اهداف سياستهاي بلند مدت در ارتباط با اشتغال و رفع مشکل بيکاري مؤثر واقع شود.
با بررسی وضع منابع انسانی در کشورهای منطقه به این نتیجه می رسیم که کشور ما نسبت به کشورهای اطراف، اعم از کشورهای آسیای میانه، ترکیه و کشورهای خلیج فارس، پاکستان و … در زمینه منابع انسانی برق و الکترونیک، دارای توان بالایی است. وجود نیروهای برجسته پژوهشی در کشور و ارتباط آنان با مراکز پژوهشی خارجی که می توانند در تربیت منابع انسانی بسیار مؤثر باشند از مزیت های صنایع برق و الکترونیک است(بسته نگار،1384). از زوایای مختلفی می توان اهمیت این صنایع را مورد بررسی قرار داد: امروزه يكي ازمهم ترين شكل هاي انرژي كه درتمام جهان مورد استفاده قرار مي گيرد ، انرژي برق است. تقريباً بيش از نصف برق توليدي براي رفع احتياجات صنعتي به كار مي رود. همچنین در کشاورزی، حمل و نقل، مخابرات و… نیز کاربرد دارد. از طرف دیگر توسعه ي فناوري اطلاعات و ارتباطات، تحولاتي را در ابعاد مختلف زندگي بشري ايجاد كرده است. به طور مثال آموزش الكترونيك، دولت الكترونيكي و بهداشت الكترونيكي، همچنین در اقتصاد و تجارت نيز خود را در قالب مفاهيمي نظير اقتصاد ديجيتالي و تجارت الكترونيك نشان داده است. بدون شك در دنياي امروز كه به دهكده اي جهاني تبديل شده است، بهره گيري از خدمات الكترونيك مي تواند موجبات تسريع و تسهيل امور را فراهم آورد. الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک نام هایی است که در دنیای امروزی نمی توان از کنار آن ها به سادگی گذشت و تقریبا در همه شئون زندگی بشر وارد شده است. همچنین با عبور از عصر صنعتی به عصر اطلاعات، بازیگرانی کلیدی به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته اند که کارکنان دانش محور نامیده می شوند (هورویتز و همکاران، 2006).
با پیشروی دنیای کسب و کار به سمت الکترونیک و کامپیوتر، هرچه بیشتر بر تعداد کارکنان دانش افزوده شده و مدیران در چنین محیط سرشار از ابهام و عدم قطعیتی، باید هرچه بیشتر به آنان توجه نمایند (میرباقری و همکاران، 1389). از طرف دیگر استقرار استان مازندران در كنار درياي خزر و برخورداري از مبادي ورودي و خروجي كالا با كشورهاي آسياي ميانه و اروپا، وجود نيروي كار متخصص و شرايط مساعد آب و هوايي و محيط طبيعي براي سكونت و زيست كه امكان جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي و متخصصين را فراهم مي آورد، از جمله مزیت های سرمایه گذاری در این استان به شمار می رود، و با توجه به این که صنایع برق و الکترونیک جزء صنایع سبز و پاک است مطالعه و بررسی این صنایع برای استان مازندران که دارای محیطی پاک و سرسبز است اهمیت قابل توجهی خواهد داشت. اصولا صنایع سرمایه بر و با دانش فنی بالا برای استان مازندران دارای اهمیت هستند که صنعت برق و الکترونیک نیز جزء این صنایع است. به گزارش روابط عمومي سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، رئيس سازمان صنعت، معدن وتجارت مازندران از رشد 51 درصدی استان طی پنج ماهه نخست سال 91 خبر داد که بيش از 1 ميليون تن انواع مواد غذايي، سيمان، محصولات كشاورزي، انواع مواد معدني، مصالح ساختماني، مصنوعات چوبي و… به ارزش حدود 165 ميليون دلار به مقصد كشورهاي مختلف صادرشد که در این بین محصولات صنعت برق و الکترونیک مشاهده نمی شود و با توجه به جدیدترین آمار موجود در پایگاه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران، 2% از سرمایه گذاری واحدهای تولیدی استان به صنعت برق و الکترونیک اختصاص دارد (پورتال سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران). که این خود، ضرورت مطالعه بقاي شرکت ها در صنعت برق و الکترونیک استان مازندران را به خوبی آشکار مي کند.
1-3- بیان مسئله
شرکت ها به طور مستمر برای بقای خود با چالش مواجه اند. ورود موفق به بازار و رقابت با عدم اطمینان بالایی همراه است و محدودیت های مختلفی دارد. از این رو تعداد زیادی از شرکت ها مخصوصاً شرکت های جدید پس از ورود بازار را زود ترک می کنند؛ بنابراین در بعضی از صنایع یا مناطق تنها تعداد کمی از تازه واردها بقا می یابند. تا زمانی که دانش ما درباره ی فرایندهای رشد شرکت های جدید بهبود نیابد موفقیت و شکست شرکتها نیز مسئله ی مبهمی خواهد بود (فریچ و دیگران، 2006). از آنجایی که ایجاد شرکت های جدید به عنوان ابزاری برای کاهش بیکاری و رشد اشتغال یک منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است، خروج این شرکت ها و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن، نیاز به مطالعه بقای شرکت ها را آشکار می کند(مدهوشی و تاری، 1386). از طرفی مطالعات اخیر نشان می دهند که احتمال بقا به طور معنی داری در بین شرکت های هر صنعت فرق می کند. بخشی از این ناهماهنگی ها با ویژگی های خاص صنعت توضیح داده می شوند. در واقع نوع خط مشی انتخابی بنگاه، به نوع عامل موثر در این ناهماهنگی بر می گردد(اودرش، هاولینگ و تریک، 1997).
بنابراین در این تحقیق، دو نوع متغیر مورد مطالعه قرار می گیرد: ویژگی های صنعت و شرکت، و تاثیر این دو نوع متغیر بر بقای شرکت های تازه وارد در صنایع برق و الکترونیک استان مازندران طی سال های 1390-1360 بررسی می شود. از آنجا که تاکنون تحقیقات منسجمی درباره بقای شرکت ها در ایران و بخصوص استان مازندران انجام نشده است، علاوه بر انجام تحقیق برای صنایع دیگر استان، این تحقیق می تواند راهگشای مطالعات بعدی برای تحلیل عوامل تأثیرگذار صنعتی و شرکتی بر بقای شرکت ها موجود در این صنعت و صنایع دیگر در سطح کشور و استان های دیگر باشد و نتایج آن می تواند به مدیران برای مطالعات و تحقیقات آینده کمک کند
اهداف پژوهش
هدف کلی این تحقیق بررسی تأثیر ویژگی های سطح صنعت و سطح شرکت بر بقای شرکت های تازه وارد در صنایع برق و الکترونیک استان مازندران می باشد. و اهداف جزئی عبارتند از: