زمزمه واردات پژو ۵۰۸؛ رقیبی برای تلیسمان، سوناتا، اپتیما و کمری

تازگیا قرارداد جدیدی بین ایران خودرو و گروه پژو-سیتروئن منعقد شده که براساس اون ۵ محصول فرانسوی از خونواده پژو راهی بازار ایران می شن.

طبق اطلاعات اولیه، این ۵ محصول عبارتند از: ۲۰۸، ۲۰۰۸، ۳۰۱، ۳۰۸ و ۵۰۸٫ این وسط، مدلای ۳۰۱، ۲۰۸، ۲۰۰۸ و شاید ۳۰۸ در شرکت مشترک ایکاپ مونتاژ شده و ۵۰۸ فقط به شکل وارداتی ارائه می شه. در این مطلب می خوایم به معرفی پژو ۵۰۸ که یه سدان خانوادگیه، بپردازیم.

۵۰۸ واسه اولین بار در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و از اون تاریخ تا الان در سه کشور فرانسه، آلمان و چین در سه کلاس سدان، استیشن و کراس اوور تولید می شه.

این اتومبیل که در واقع جانشین ۴۰۷ و ۶۰۷ هستش، جزو اجناس رده بالای پژو بوده و از امکانات مناسبی برخورداره. ۵۰۸ از پلت فرم مشترکی با سیتروئن C5 استفاده می کنه و حتی این دو اتومبیل بعضی وقتا در کارخانه های مشترکی در کنار هم مونتاژ می شن.

پژو ۵۰۸ (قبل از فیس لیفت) در کنار سیتروئن C5

فرانسویا سال گذشته فیس لیفت ۵۰۸ رو ارائه کردن که به احتمال بسیار این نسخه واسه بازار ایران در نظر گرفته شده. این سدان فرانسوی در طول زندگی کوتاه خود به موفقیتای تقریبا خوبی دست یافته که از جمله اونا میشه به کسب عنوان "خودروی سال ۲۰۱۱ اسپانیا" و "بهترین خودروی خانوادگی بزرگ ۲۰۱۱" از طرف سایت Next Green Car اشاره کرد.

طراحی ظاهری

پژو ۵۰۸ از طراحی بروز و چشم نوازی مخصوصا در قسمت جلو برخورداره. چراغای اصلی در عین زیبایی کمی جدیت رو هم القا کرده و هماهنگی خوبی با بقیه اجزا دارن.

جلوپنجره عریض و کرومی به همراه خطوط نرم و موازی بخشای جور واجور،  ۵۰۸ رو خودرویی خوش استیل و لوکس تر از اون چیزی که هست نشون میدن. چراغای LED روشنایی در روز هم باریک و شکیل طراحی شدن.

در نمای جانبی قوس ملایم سقف و انحنای کاپوت تقریبا کشیده بسیار خیلی مهم هستن. خطی هم که از چراغای جلو شروع شده از روی درها عبور کرده و به چراغای عقب ختم می شه. به موازات این خط، خطی دیگه روی قسمت میانی درها هست که از سادگی زیادتر از اندازه این بخش کم کرده.

نمای عقب در مقایسه با نمای جلو طراحی ساده تری داره. در این قسمت خطوط روون روی صندوق، سپر بزرگ و پف کرده به همراه گرافیک باحال چراغا تا حدود زیادی یکنواختی رو برطرف کردن.

طراحی داخلی

پژو ۵۰۸ از کابینی با کیفیت و تقریبا مجهز استفاده میکرد. داشبورد این سدان خانوادگی میزبان یه صفحه نمایش ۷ اینچی لمسیه، به کار گیری این نمایشگر لمسی باعث حذف خیلی از تکمها شده و خبری از شلوغی در کنسول میانی نیس.

Peugeot-508-2015-800-21

نشون دهنده های پشت فرمون ساده اما به طور کامل خوانا طراحی شدن، ضمن اینکه راننده می تونه با به کار گیری سیستم هداپ دیسپلی، اطلاعات لازم رو روی شیشه جلو هم مشاهده کنه.

فرانسویا تاکید خاصی روی کیفیت مواد به کار رفته و دقت در پرداخت جزییات ۵۰۸ دارن؛ طوری که کابین نماینده خود رو با برترینای این کلاس مقایسه می کنن.

از دید ایمنی و لوازم رفاهی هم پژو ۵۰۸ امکاناتی مثل سیستم ورود و استارت بدون کلید، ترمز پارک برقی خودکار، چراغای اصلی خودکار، تهویه مطبوع چهار منطقه ای و سیستم صوتی با برند معروف JBL رو شامل می شه.

به این لیست میشه آپشنای سیستم تشخیص نقاط کور و دوربین دید عقب رو هم اضافه کرد. نکته مهم اینکه ۵۰۸ در تست تصادف یورو انکپ موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شده.

پژو ۵۰۸ از دید طراحی ظاهری و داخلی در کل نمره قبولی گرفته و تقریبا هم رده با رقبای خود در داخل ایران آزمایش می شه. البته این وسط بعضی از رقبای موجود طراحی هیجان انگیزتر و جوون پسندتری دارن.

مشخصات فنی

گروه پژو-سیتروئن در سالای گذشته تمرکز خاصی روی طراحی و پیشرفت موتورهای کم مصرف با اندازه آلودگی کم داشته، به خاطر همین خودروهای تولیدی این گروه اکثرا دوستدار محیط زیست بوده و از بهره وری بالایی بهره مند هستن. پژو ۵۰۸ با طیف بزرگی از پیشرانهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی ارائه می شه، اما به دلیل این که بازار خودرو کشورمون پذیرای مدلای بنزینیه، به بررسی مشخصات فنی ۵۰۸ بنزینی می پردازیم.

پژو سدان خود رو با یه موتور بنزینی ۱٫۶ لیتری به میدون فرستاده س. این موتور یورو ۶ در حالت تنفس طبیعی قادر به تولید ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاوره. نسخه توربوشارژ این موتور هم می تونه ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کنه و دقیقا با موتور مورد استفاده در خودروهای DS5 و DS6 اشتراک داره.

طبق انتظار گیربکسی که واسه انتقال نیرو در نظر گرفته شده شامل نمونه های ۶ دنده دستی و ۶ دنده خودکار می شه.

اونطور که انتظار میره، واسه مقابله بهتر با رقبای موجود پژو باید نماینده خود رو با موتور ۱۶۵ اسب بخاری و گیربکس ۶ دنده خودکار روونه بازار کنه.

در این صورت ۵۰۸ شتابی برابر با ۸٫۹ ثانیه و بیشترین حد سرعتی برابر با ۲۰۹ کیلومتر در ساعت داره. اگه ۵۰۸ با این مشخصات ارائه شه، در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی به ۵٫۸ لیتر سوخت نیاز داره که واسه یه سدان خانوادگی رقمی بسیار خوب هستش. اندازه مصرف سوخت در اتوبان ۴٫۸ و در مسیرهای شهری ۷٫۵ لیتر عنوان شده که بسیار لایق توجه هستن.

جمع بندی

پژو ۵۰۸ می تونه با تکیه بر کابینی جادار، مشخصات فنی قابل قبول و ظاهری شیک مناسب خونواده های ایرونی باشه. اما این وسط رقبایی وجود دارن که کار رو واسه این سدان فرانسوی خیلی سخت می کنن.

رنو تلیسمان یکی از این رقباست که به دلیل طراحی قشنگتر، مشخصات فنی بسیار خوب و قیمت قابل قبول توجه زیادی رو به سمت خود جلب کرده. تلیسمان بر خلاف قدرت، شتاب و سرعت بیشتر نسبت به ۵۰۸ مصرف سوخت بهینه تری داره.

در طرف دیگه میدون کره ایا و ژاپنیای کارکشته ای مثل سوناتا، اپتیما، کمری و آکورد قرار دارن که امتحان خود رو قبلا پس داده و جزو بهترین سدانای اندازه متوسط بازار هستن.

برگ برنده پژو ۵۰۸ در برابر این رقبای آسیایی می تونه مصرف سوخت بهینه تر، قیمت کمتر احتمالی و خدمات پس از فروش بهتر باشه. اون طور که قبلا تجربه هایی مثل C5 و ۴۰۷ نشون داده قیمت گذاری اشتباه می تونه به تنهایی باعث شکست یه محصول شه. پس موفقیت ۵۰۸ به اندازه بسیار زیادی به قیمت گذاری اون وابسته.

از اونجایی که قیمت ۵۰۸ و تلیسمان در فرانسه بسیار نزدیک به همه، انتظار میره سدان شیر نشون فرانسوی قیمتی در این حدود یا کمی کمتر داشته باشه.

این روزا رنو تلیسمان در حدود ۱۸۵ میلیون تومن قیمت گذاری شده و قیمت اون در بازار به ۲۰۰ میلیون تومن زیاد شده، پس شاید وضعیت تلیسمان در برابر سدانای آسیایی پیش نمایشی از وضعیت ۵۰۸ در آینده باشه.

جالبه بدونین که داداش دو قلو پژو ۵۰۸ یعنی DS 5 SL هم ظرف ماه های آینده به وسیله آرین موتور رونمایی می شه، سدان لوکسی که براساس پلت فرم سیتروئن C5 بوجود اومده و شاید مانند  دیگه خودروهای DS از پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو مشترک با ۵۰۸ به قدرت ۱۶۵ اسب بخار سود میبره.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *