دانلود پایان نامه

طول سفر،
7. ارائه اطلاعات ضروري و لازم به مسافرين از قبيل شرايط و قوانين خاص مقصد، موقعيت هتل، امكانات، تبديل ارز، برقراري ارتباط تلفني، نكات ايمني و بهداشتي، تاكسي و ساير امكانات حمل و نقل، شيوه‌هاي برقراري تماس و ارتباط با راهنما و معرفي اجمالي برنامه‌هاي تور،
8. تحويل اتاق و اقامت مسافرين طبق اتاق‌بندي اعلام شده و كمك به افراد داراي نيازهاي خاص(سالمندان و يا افرادي كه داراي فرزند خردسال مي‌باشند)، اعلام زمان و مكان حركت تورها،
9. معرفي جاذبه‌هاي مورد بازديد، اعلام مدت زمان توقف و مكان سوار شدن، كنترل تعداد گردشگران بعد از هر بازديد(حيدري، 1389، 93).

2-25- انواع سفرهاى گروهى كه در داخل كشور برگزار مى‌شود
* سفرهاي زيارتي،
* سفرهاي تفريحي،
* سفرهاي فرهنگي- تاريخي،
* سفرهاي خريد(تورهاي چمداني)،
* سفرهاي طبيعت‌گرا(اكوتوريسم)كه در اينجا فقط به تفسير سفرهاي طبيعت‌گرا ميپردازيم.

2-25-1- سفرهاى طبيعت‌گرا
اخيراً توجه زيادي به سفرهاي طبيعت‌گرا در كشور ما شده است. چندين شركت خدمات مسافرتي و جهانگردي در اين زمينه در كشور ما به طور تخصصي فعاليت مي‌كنند و برگزاركننده تورهاي طبيعت‌گراي چندروزه و يا براي تعطيلات آخر هفته هستند كه بيشتر طالبين آن‌ها را جوانان تشكيل مي‌دهند. در كشور ما اكوتوريسم شامل جاذبه‌هاي مختلفي مانند: كوهنوردي و غارگردي، طبيعت‌درماني، بيابانگردي، ورزش‌هاي ساحلي و آبي، ورزش‌هاي زمستاني، مردم‌شناسي، شكار و صيد و دامنه‌نوردي مي‌شود.
تعداد كمي از گردشگران خارجي طبيعت‌گرا كه وارد كشور ما مي‌شوند علاقمند به استفاده از تورهاي بيابانگردي(كوير)، مردم‌شناسي، شكار و صيد بوده‌اند.
گردشگران داخلي كه از اين تورهاي طبيعت‌گرا استفاده مي‌كنند، بيشتر براي استفاده از آب و هوا با هدف پزشكي و درماني، استفاده از آب‌هاي گرم معدني، گذراندن دوران نقاهت، معالجه و مراقبت‌هاي بهداشتي مسافرت مي‌كنند. كشور ما به دليل دارابودن منابع بسيار غني در زمينه اكوتوريسم به دليل فقدان تسهيلات مناسب اقامتي- پذيرايي، درماني، حمل و نقل و همچنين كمبود شديد بازاريابي و تبليغات لازم و فقدان سيستم نظارتي و مديريتي كارا و مدبر، از پذيرش جهانگردان در اين زمينه محروم مانده است.

2-25-2- طبيعت‌گردى و راهنماى كوير
راهنماي طبيعت‌گردي علاوه بر ويژگي‌هاي عمومي و اختصاصي بايد شرايط زير را نيز داشته باشد:
* آشنايي به طريقه استفاده از نقشه و موقعيت‌ياب و يا از يك راهنماي مجرب حاصل مي‌شود، به وسيله دستگاه موقعيت‌ياب و يك نقشه دقيق مي‌توانيد در مسير جاده‌ها طبق طول و عرض جغرافيايي و چك كردن آن با موقعيت‌ياب حركت كنيد.
* راهنما بايد به موقعيت جغرافيايي منطقه- مسير جاده‌ها- محل چشمه‌هاي آب- عوارض طبيعي مانند: تپه‌ها، كوه‌ها، درياچه نمك و فاصله بين آن‌ها آگاه باشد.
* تسلط بر زمين‌شناسي و جغرافياي منطقه- پستي و بلندي‌هايي كه بر اثر سيل ايجاد مي‌شود- براي راهنما اهميت دارد. در نقاط پست ممكن است خاك به حدي گل شود كه عبور وسيله نقليه غيرممكن شود و يا در گل بماند.
* تسلط به تركيب شيميايي خاك و تركيب شيميايي درياچه، ويژگي ديگر راهنماست. اين تسلط باعث آسودگي خاطر در مواقع حركت روي سطح درياچه مي‌شود- در عمق 50-5 سانتيمتري زير سطح درياچه آب موجود است- و در سطح درياچه لايه‌اي از سولفات كلسيم ايجاد شده كه مي‌توان با اتكا به آن بر روي آن ماشين‌سواري كرد. همچنين نوع عناصر در خاك در عبور از كوير مؤثر است. مثلاً سولفات سديم كه در خاك برخي مناطق كوير زياد يافت مي‌شود باعث پوكي خاك و گير افتادن وسيله نقليه مي‌شود.
* سگ راهنما بايد ستارگان و موقعيت آن‌ها در فصول مختلف سال آشنا باشد تا تشخيص جهت و مسير حركت در شب ممكن شود.
* آشنايي با جانوران و خزندگان و حشرات كوير هم ويژگي مهم ديگر است(شتر، عقرب، سوسمارها، مار، مارمولك، روباه، خرگوش، موش، بز، ميش، آهو و غيره).
* آشنايي با نوع گياهان و مناطق رويش آن‌ها در كوير.
* علاوه بر موارد فوق، بعضي تجربيات راهنما بسيار باارزش است مثل: طريقه بيرون آوردن وسيله نقليه مانده در باتلاق درياچه يا ماسه بادي يا پيداكردن راه در شب‌هاي بدون ستاره از طريق هاله نور شهرهاي مجاور كوير يا تهيه كرسي ساده در شب‌هاي سرد زمستاني براي خواب(حيدري، 1389: 152).

2-26- دستورالعمل‌هاى ويژه برگزاركنندگان تور طبيعت
دستورالعمل‌هاي اكوتوريسم براي برگزاركنندگان تور طبيعت در سال 1993 توسط جامعه بين‌الملل اكوتوريسم به منظور ارائه استاندارد براي اين بخش از گردشگري به چاپ رسيد كه شامل موارد زير مي‌باشد:
* ايجاد آمادگى در گردشگران:
يكي از دلايلي كه موجب مي‌شود تا گردشگران به جاي اينكه به تنهايي سفر كنند از تورها استفاده نمايند، استفاده از راهنمايان و كسب راهنمايي است.
* به حداقل رساندن اثرات منفى بازديدكنندگان بر منطقه:
جلوگيري از تخريب يا آسيب به محيط زيست و فرهنگ بومي به كمك ارائه اطلاعات و اتخاذ اقدامات اصلاحي. از برگزاري تور در مناطقي كه مديريت ضعيف داشته و بيش از ظرفيت بازديدكننده دارد، اجتناب كنيد.
* ارائه آموزش:
دقت كنيد كه مديران، كاركنان و كارمندان قراردادي در برنامه‌هايي كه باعث افزايش توانايي آنان در برقراري ارتباط با گردشگران و مديريت آن‌ها مي‌شوند، شركت كنن
د.
* كمك به حفظ محيط زيست:
در برنامه‌هاي حفاظتي در مناطق مورد بازديد سرمايه‌گذاري كنيد.
* ايجاد اشتغال محلى قابل رقابت:
سعي كنيد مردم بومي را براي انجام فعاليت‌هاي تجاري به كار گيريد.

* عرضه اقامتگاه‌هاى دوستدار محيط زيست:
توجه كنيد كه ابزار و امكانات مورد استفاده در فرايند طبيعت‌گردي مخرب محيط زيست طبيعي و هدردهنده‌ي منابع محلي نباشند. در طراحي ساختمان‌ها، كوشش كنيد در آن‌ها فرصت‌هايي براي آموزش محيط زيست فراهم شود و تبادل آگاهانه با جوامع محلي رونق يابد(اپلرود، 1386: 26).

3-1- روش تحقيق و مراحل آن
نوع تحقيق توصيفي- تحليلي با اهداف کاربردي مي‌باشد؛ بدين معنا که از نتايج آن مي‌توان در ارائه راهکارها استفاده نمود. اين نوع تحقيق بدنبال تجزيه و تحليل و توصيف مطالب مي‌باشد. وضع موجود مورد بررسي قرار مي‌گيرد و ارتباط بين متغيرها سنجيده مي‌شود؛ يعني علاوه بر تصويرسازي از آنچه هست، به تشريح و تبيين دلايل چگونه بودن و چرايي وضعيت مسأله و ابعاد آن مي‌پردازد. در واقع، موقعيت و وضعيت متغيرها دستکاري و کنترل نمي‌شود؛ بلکه صرفاً آنچه را وجود دارد مطالعه کرده و به توصيف و تشريح آن مي‌پردازد(حافظ نيا، 1386، صص 59-60).

3-2- مراحل تحقيق
3-2-1- مرحله جمع‌آوري تحقيق
اولين گام در راه دستيابي به اهداف تحقيق، جمع‌آوري اطلاعات و در يافتن واقعيت‌هاست. روش‌هاي كسب اطلاع مي‌تواند به صور گوناگوني باشد(آسايش و مشيري، 1384: 142). روش گردآوري اطلاعات بصورت کتابخانه‌اي، اسنادي و ميداني مي‌باشد.

3-2-2- مرحله سازماندهي و طبقه‌بندي تحقيق
در اين مرحله اطلاعاتي که از طريق مطالعات کتابخانه‌اي و ميداني بدست آمده، جهت تسهيل در استفاده از پايان‌نامه در قالب جداول، نمودارها و نقشه‌ها سازماندهي و طبقه‌بندي شده است.

3-2-3- روش تجزيه و تحليل اطلاعات
به منظور تجزيه و تحليل اطلاعات، ابتدا داده‌ها جمع‌آوري و طبقه‌بندي شده و سپس براي موضوع تحقيق، داده‌ها و مطالب طبقه‌بندي شده مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته‌اند. سپس راهکارها و پيشنهادات و اقدامات اجرايي در قالب نوشته، متن، جدول، نمودار و نقشه و عکس ارائه مي‌گردند.

3-2-4- جامعه آماري و حجم نمونه
جامعه آماري تحقيق کل گردشگراني است که وارد شهرستان بندر انزلي شده‌اند و نحوه انتخاب حجم نمونه با استفاده از جدول استاندارد مورگان 384 نفر مي‌باشد و به صورت تصادفي بوده است.
3-3- مواد
آزمون ?2
براي آزمون آماري فرضيه‌هاي ارائه شده در فصل اول از آزمون آماري ?2سخن گفته شده است که يكي از مهم‌ترين آزمون‌هاي ناپارامتريك است. اساس و پايه اين آزمون بررسي فراواني مشاهده شده كه در طرح‌هاي تحقيقاتي جمع و منطبق با فراواني مورد انتظار است؛ يعني مي‌خواهيم بدانيم آيا بين فراواني مشاهده شده و فراواني‌هاي مورد انتظار تفاوتي معني‌دار وجود دارد يا آن كه اين تفاوت ناچيز و حاصل شانس است. در واقع، مي‌خواهيم بدانيم که بين دو متغير ارتباطي وجود دارد يا آن دو متغير مستقل از هم مي‌باشند. توزيع ?2 را معمولاً وقتي بکار مي‌برند که داده‌هاي جمع‌آوري شده به صورت فراواني بوده و فرضيه‌ها به صورت زير خلاصه مي‌شود که به چنين جدولي، جدول “توافقي” گويند. درحالت کلي جدول زير راخواهيم داشت:

جدول3-1- جدول توافقي آزمون ?2
مجموع
C

3
2
1
متغير دوم
متغير اول
n1.
n1c

n13
n12
n11
1
n2.
n2c

n23
n22
n21
2
n3.
n3c

n33
n32
n31
3
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
nr.
nrc

nr3
nr2
nr1
r
n
n.c

n.3
n.2
n.1
مجموع

مقادير nij ، فراواني‌هاي مشاهده شده در هر سلول است که فصل مشترک سطر i و ستون j مي‌باشد. جمع سطر i ، 0 ni و جمع ستون j ، n0j علامت‌گذاري شده است.
فرض‌ها: فرض آماري در آزمون ?2 به صورت زير تنظيم مي‌شود:
بين X و Y رابطه وجود ندارد: H0
بين X و Y رابطه اي وجود دارد:H1

آماره‌ي آزمون: آماره‌ي آزمون ?2 به صورت زير محاسبه مي‌شود:

که در فرمول بالا، Fo فراواني مشاهده شده و Fe فراواني مورد انتظار مي‌باشد. Fe به صورت زير محاسبه مي‌شود:

مقدار بحراني: مقدار بحراني برحسب و درجه آزادي معادل (c-1) df = (r-1) از جدول ?2بدست مي‌آيد. آزمون استقلال ?2يک آزمون يک دنباله راست است که H0 به اندازه در دنباله راست آن تعريف خواهد شد. منحني آزمون استقلال ?2 به صورت زير است:

تعيين سطح زير منحني H0 و H1 در آزمون استقلال ?2

تصميم‌گيري: اگر مقدار آماره آزمون بزرگ‌تر از مقدار ?2 جدول باشد، پس فرض H0 در سطح خطاي درصد رد شده و فرضH1 (وجود ارتباط بين دو متغير) پذيرفته خواهد شد(عادل و مومني، 1381).

3-4- موقعيت جغرافيايي شهرستان بندر انزلي
شهرستان بندر انزلي در بخش جلگه‌اي استان گيلان و در مجاورت درياچه بزرگ خزر واقع شده است. اين شهر از سمت شمال بوسيله درياي خزر، از جهت شرق توسط شهر رشت، از قسمت جنوب بوسيله شهرستان صومعه‌سرا و از جهت غرب توسط شهرستان رضوانشهر محدود مي‌گردد.
شهرستان بندر انزلي از 37 درجه و 17 دقيقه تا 37 درجه و 19 دقيقه عرض جغرافيايي و 49 درجه و 18 دقيقه تا 49 درجه و 20 دقيقه طول جغرافيايي گسترده شده است.
محور ترانزيتي رشت-
بندر انزلي- آستارا که عملکرد بين منطقه‌اي دارد، از محدوده اين شهر عبور نموده و در دسترسي محدوده موردنظر را با ساير قسمت‌هاي استان و خارج از آن مسير مي‌سازد.

نقشه 3-1- موقعيت شهرستان انزلي در تقسيمات اداري استان و کشور
3-5- نام‌واژه انزلي
درباره نام‌واژه انزلي آراي گوناگوني وجود دارد. در لغت‌نامه دهخدا “انزل” به معناي “نازل‌تر و پست‌تر” و “نزل” به معناي “مكان و پايين يا جاي پست” آمده است.(سرتيپ پور،1373، 129)
در فرهنگ گيلكي واژه “زل” به معناي تماس و مماس آمده است. اين واژه در تركيب “آب زل” به كار رفته است كه بر سطح زيرين قايق كه در تماس با آب است اطلاق مي‌شود. در گذشته مرداب كنوني “آب انزلي” يا “آب لنگري” خوانده مي‌شد. آب انزلي(مرداب) و آب دريا كه پيوسته در تماس با يكديگرند، به گيلكي هم “زل” گفته مي‌شد(سرتيپ‌پور،1370: 56). هنوز اين آبزلي در محل برخورد آب‌هاي دريا و مرداب در حوالي موج‌شكن‌هاي غازيان و انزلي ديده مي‌شود. از اين ديدگاه واژه انزلي برگرفته از كلمه گيلكي “همزل” مي‌باشد. در تبديل واژه “همزلي” به “انزلي” بايد گفت چون در فارسي و گيلكي واج‌هاي “ه‍‌ ” و”الف” و همچنين “م” و “نون” در مواردي جانشين يكديگر مي‌شوند، واژه “همزلي” نيز به “انزل- انزر- انزلي” تبديل شد.
روس‌ها شهر انزلي را “زن زلي” يا “سين سيلي” ناميدند كه به زبان روسي به معناي “بمان” يا “توقف كن” است و با واژه “انزل” عربي- كه به معني فرود آمدن است و گروهي واژه انزلي را برگرفته از آن مي‌دانند- همانندي دارد. گرجي‌ها در آثار تاريخي و جغرافيايي خود از اين شهر به نام “زن زلي” ياد كرده‌اند كه به معني “چشم تنگ” است(افشار، 1378: 114).
ناگفته نماند در گذشته اهالي انزلي به آب كثيف و مرده “آب انزل” مي‌گفتند. هنوز ساكنان پر سن و سال اين شهر، اين واژه را به اين معنا به كار مي‌برند. بنابراين از اين ديدگاه انزلي به معناي “جايگاه آب كثيف”(مرداب) مي‌باشد.

3-6- ساختار كالبدي شهرستان بندر انزلي
باورهاي گوناگوني در زمينه‌ي پديدآيي و شكل‌گيري بندر انزلي وجود دارد كه به يكي از آن‌ها اشاره مي‌شود:
الف) انزلي در زمان‌هاي گذشته به صورت جزيره بود. در زمان نادرشاه، تالاب انزلي از ناحيه گلوگاه حدود ده كيلومتري باختر انزلي، از طريق يك آبراه طبيعي به دريا راه داشت. اين شهر در حدود سيصد سال پيش به غازيان پيوسته بوده و راه دريا به تالاب از طريق گلوگاه ميسر مي‌گرديد. غازيان تا چند دهه پيش، گذرگاه بي‌شماري از رودها بود. بدين سبب به جزاير كوچك و بزرگ بخش‌بندي مي‌شد. انزلي نيز مانند شبه‌جزيره‌اي در سمت باختر تا منطقه‌ي كپورچال به درازاي بيست كيلومتر ادامه دارد و همچون سدي تالاب و دريا را از يكديگر جدا مي‌سازد. در گذشته پيرامون منطقه مسكوني كانوني انزلي را تپه‌هاي شني فراگرفته بود. مردم با همواركردن اين تپه‌ها، جايگاه‌هاي سكونتگاهي را گسترش دادند. اين گونه تپه‌هاي ماسه‌اي هنوز در نواحي كلوير انزلي ديده مي‌شود. از دوره “فتحعلي‌شاه” قاجار انزلي اهميت يافت. از اين زمان كم‌كم بر تعداد بناها و ساختمان‌هاي انزلي افزوده شد، از جمله ساختمان‌هاي شهرباني، فرمانداري، عمارت معتمدي، مناره ديده‌بان و فانوس دريايي ساخته شد و ناحيه‌ي شهري به سوي جنوب ژرفاي بيشتري يافت و ساختار كالبدي كنوني انزلي شكل گرفت. همچنين در زمان فرمانروايي “خسروخان گرجي” در گيلان، وي فرمان ساخت چند گرمابه كوچك به نام باغ شاه را در ناحيه ميان پشته صادر نمود. به علاوه، عمارت شمس‌العماره در


دیدگاهتان را بنویسید