مؤسسه آموزش عالی ارشاد دماوند(غیرانتفاعی)
پایاننامه جهت اخذ درجة کارشناسی ارشد رشتة مدیریت صنعتی گرایش مالی
عنوان:
بررسی عملکرد شرکتهای بورسی قبل و بعد از اجرای فاز اول هدفمندی یارانهها
استاد راهنما:
دكتر قاسمی
استاد مشاور:
دكتر اصغری زاده
شهریور ماه 1393
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چكیده
بعد از انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس، وضعیت اقتصادی به گونهای بود که دولت به منظور کمک به قشر آسب پذیر و رشد تصمیم به پرداخت یارانه حاملهای انرژی گرفت. در سال های بعد با توجه به رشد کافی اقتصادی و قدرت گرفتن اقتصاد کشور به منظور کاهش هزینه های دولتی در سال 1388 اولین فاز کاهش یارانههای پرداختی توسط دولت آقای احمدی نژاد اجرایی شد. این کاهش یارانه پرداختی توسط دولت به گونهای هدفمند با در نظر گرفتن اقشار آسیبپذیر جامعه صورت پذیرفت. اما افزایش هزینههای تولید در شرایط اقتصادی باعث به وجودآمدن گمانه تضعیف مالی و کاهش سودآوری شرکتهای تولیدی گردید. اکنون با گذشت 5 سال وقت آن رسیده است این عملکرد مورد ارزیابی قرار گیرد و نتایج آن برای شرکتها مشخص گردد و رهنمونهای لازم برای اجرای فاز دوم مشخص گردد. به منظور ارزیابی، از شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمایندگان صنعت کشور استفاده کردهایم. شاخصهای مالی مناسب برای پژوهش را از سازمان بورس جهانی بهدست آوردیم و با بهره گرفتن از فن تحلیل عاملی تاییدی دقت آنها را برای ارزیابی عملکرد مالی تایید نمودیم، و میانگین شاخصهای مالی 3 سال قبل و بعد از اجرای فاز اول هدفمندی یارانهها را با بهره گرفتن از آزمون زوجی مقایسه کردیم. نتیجه این بود که هدفمندی یارانهها تاثیری بر عملکرد مالی شرکتها بورسی نداشته است. نتایج این تحقیق میتواند برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها و به منظور اجرای صحیح تر مورد استفاده قرار گیرد.
کلمات کلیدی : هدفمندی یارانهها، یارانه، ارزیابی عملکرد، ارزیابی عملکرد مالی، بورس تهران، صنعت،
شاخصهای اقتصادی، سوبسید، شاخصهای حسابداری
فهرست
فصل اول: کلیات تحقیق 1
1-1، مقدمه.. 2
1-2، بیان و طرح مسأله 4
1-3، اهداف پژوهش.. 6
1-4، ضرورت و اهمیت پژوهش.. 7
1-5، سئوالات یا فرضیه های پژوهش.. 7
1-6، مدلهای نظری (نظریات) موجود در موضوع پژوهش.. 8
1-6-1: معیار سنتی.. 9
1 -6-1،الف) نرخ بازدهدارایها.. 9
1-6-1،ب)نرخ بازدهحقوق صاحبان سهام.. 10
1-6-1،ج) درآمد هر سهم:.. 10
1-6-1،د) شاخص قیمت بر درآمد هر سهم:.. 11
1-6-2، معیارهای مدرن.. 12
1-6-2،الف) ارزش افزوده اقتصادی.. 12
1-6-2،ب) ارزش افزوده بازاری.. 13
1-6-3،ج) بازده جریان نقد سرمایه گذاری شده.. 15
1-6-2،د) ارزش افزوده نقدی :.. 17
1-7، پیشینه علمی و مطالعات انجام شده گذشته.. 18
1-8، روش انجام پژوهش:.. 22
1-9، واحد تحلیل آماری.. 23
1-10، ابزار و روش گردآوری دادهها.. 25
1-11، روش های تحلیل دادهها.. 25
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق 27
2-1، مقدمه.. 28
2-2، یارانه.. 29
2-2-1) انواع یارانهها.. 30
2-2-2) روش های پرداخت یارانه.. 30
2-2-3) روش های عمده پرداخت یارانه در کشورهای مختلف.. 31
نظام نقدی.. 31
2-2-4)تاریخچه یارانه در جهان.. 32
ایران.. 32
لهستان.. 35
بلغارستان.. 35
اندونزی.. 36
چین.. 38
ترکیه.. 39
2-2-5، هدفمندی یارانهها.. 42
2-3، ارزیابی عملکرد شرکت.. 45
2-5-1، تاریخچه ارزیابی عملكرد در کشور.. 48
2-5-2، اهمیت ارزیابی عملکرد.. 48
2-5-3، اهداف ارزیابی عملكرد.. 50
2-5-4، انواع ارزیابی عملکرد.. 51
2-5-6، فرایند ارزیابی عملكرد.. 52
2-5-7، معیارهای ذهنی عملکرد.. 53
2-5-8، معیارهای عینی عملکرد.. 53
2-6، معیارهای ارزیابی عملکرد.. 53
2-6-1، عملکرد مالی.. 54
2-7، مدلهای ارزیابی عملکرد مالی.. 56
2-7-1، مدلهای حسابداری.. 57
2-7-1،الف) سود.. 58
2-7-2،ب) سود هر سهم(EPS).. 58
2-7-2،ج) رشد سود.. 59
2-7-2،د) سود تقسیمی.. 60
2-7-2،ه) جریانهای نقدی آزاد.. 61
2-7-2،ز) نرخ بازده حقوق صاحبان سهام.. 62
2-7-2،ح) نرخ بازده داراییها.. 63
مزایای سود حسابداری و معیارهای ارزیابی عملكرد مبتنی بر آن.. 63
2-7-3، معیارهای مبتنی بر اطلاعات حسابداری و اطلاعات بازار.. 64
2-7-3،الف)نسبت قیمت به سود) (P/E.. 65
2-7-3،ب) نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام.. 65
2-7-3،ج) نسبت Q توبین.. 65
نارساییهای مدلهای ارزیابی عملكرد مبتنی بر سود حسابداری.. 67
2-7-4، مدلهای اقتصادی.. 69
2-7-4،الف) ارزش افزودة اقتصادی(EVA). 69
مزایای ارزش افزوده اقتصادی(EVA). 71
معایب ارزش افزوده اقتصادی(EVA). 72
2-7-4،ب) ارزش افزوده بازار (MVA). 73
2-7-4،ج) ارزش افزوده اقتصادی پالایش شده.. 75
مزایای ارزش افزوده اقتصادی پالایش شده.. 76
2-8، پیشینه پژوهش.. 78
2-8-1، پژوهشهای خارجی.. 78
2-8-2، پژوهشهای داخلی.. 83
فصل سوم: روش شناسی پژوهش 90
3-1، مقدمه.. 91
3-2، روش پژوهش.. 91
3-3، جامعه آماری.. 92
3-4،نمونه پژوهش.. 92
3-5، متغیرهای پژوهش.. 94
3-5-3، درآمد هر سهم.. 94
3-5-4، شاخص قیمت بر درآمد هر سهم.. 95
3-5-5، ارزش افزوده اقتصادی.. 95
3-5-6، ارزش افزوده بازاری.. 96
3-5-7، بازده جریان نقد سرمایه گذاری شده.. 96
3-5-8، ارزش افزوده نقدی.. 97
3-6، روش جمع آوری اطلاعات.. 98
3-7، روش و تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 98
فصل چهارم : یافتههای پژوهش 99
مقدمه.. 100
4-1، توصیف داده ها.. 101
4-1-1 ، توصیف شاخص های ارزیابی عملکرد قبل وبعداز هدفمندی یارانه ها 101
4-2، فرضیههای پژوهش.. 104
فصل پنجم: یافته ها و نتیجه گیری وپیشنهادات 119
1-5، جمع بندی.. 120
3-5، بحث.. 125
4-5، محدودیتهای پژوهش.. 126
6-5، پیشنهاد.. 127
پیوست ها 129
پیوست 1.. 129
پیوست2.. 151
منابع 156
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1، مقدمه
اجرای طرح هدفمندکردن یارانهها و اصلاح قیمت حاملهای انرژی، با توجه به اثرگذاری بر متغیرهای اقتصاد کلان، مصرف بخش خصوصی و تولید زیر بخشهای صنعت از حساسیت بالایی در اقتصاد کشور برخوردار است. افزایش قیمت حاملهای انرژی مدتهاست که در اقتصاد ایران محل بحث و منازعه بوده است و با توجه به اهمیت موضوع و تاثیر آن بر اقتصاد و رفاه جامعه، مطالعهها و و بررسیهای بیشتر و جامعتر در این حوزه ضروری به نظر میرسد. قیمتگذاری حاملهای انرژی در اقتصاد ایران به وسیله دولت انجام شده و همیشه پایینتر از قیمتهای جهانی بوده است. به نظر میرسد ادامه این شیوه برای اقتصاد ایران سخت و پرهزینه است و به همین دلیل، دولت و نهادهای سیاستگذاری سعی در اصلاح این شیوه قیمتگذاری حاملهای انرژی دارند.
در راستای اهداف از پیش تعیین شده ((گسترش عدالت))،((کاهش تورم))و((رقابتپذیر شدن اقتصاد ایران))، دولت در اواخر سال 1389 اقدام به اجرای برنامه ((حذف یارانهها)) نمود و برای جبران افزایش مخارج خانوارها ماهیانه مبلغی را به آنها پرداخت می کند (اکبری و موذن جمشیدی، 1390).
نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بند 4 سیاستهای کلی قانون برنامه توسعه اول (مصوب 1368) به موضوع تغییر سهمیههای اساسی پرداخته شد. به نحوی که یارانههای پرداخت شده در چارچوب نظام تامین اجتماعی کشور به تدریج صرفا متوجه افراد کم درآمد جامعه شد. قانون برنامه دوم توسعه (مصوب 1373) به موضوع ادامه سیاست پرداخت یارانه برای کالاهای اساسی و دارو و حتی الامکان علنی کردن بخشی از یارانههای پنهان و همزمان با آن تقویت نظام اجتماعی، بیمه امداد و برقراری و تامین کمکهای مستقیم در موارد لازم تاکید گردید. همچنین در قانون برنامه سوم توسعه (بند الف ماده 46)، دولت مکلف به انجام اقدامات قانونی به منظور هدفمندکردن پرداخت یارانه کالاهای اساسی وحاملهای انرژی و سایر موارد شد. علاوه بر این فصل، فصل هشتم قانون برنامه چهارم توسعه (مصوب 1373) به موضوع ارتقای امنیت انسانی و اجتماعی اختصاص یافته است( ماده 95 قانون برنامه چهارم توسعه). در این ماده دولت مکلف به بازنگری در مقررات و تهیه لوایح لازم برای این مقصود شده است. در خصوص بنزین و گازوییل نیز بر اساس ماده 1 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت( مصوب 1386) دولت نسبت به خروج بنزین و گازوییل از سبد حمایتی مکلف شده است. بند 16 سیاستهای کلی نظام نیز در دوره چشمانداز به دگرگونی نظام پرداخت یارانهها و پرداختهای انتقالی دولت و شفافسازی یارانههای پنهان در اقتصاد کشور همراه و هم زمان با سیاستهای جبرانی و تقویت نظامهای جامع تامین اجتماعی و حمایت از قشرهای محروم اشاره میکند.
توزیع یارانهها در دهه های اخیر با هدف پایین نگه داشتن سطح عمومی قیمتها وافزایش رفاه مصرفکنندگان، مانع از ایجاد تحرک و پویایی لازم در اقتصاد شده بود، به گونهای که حجم بسیار زیاد حمایتهای دولتی(تخصیص یارانه،حدود 26% تولید ناخالص داخلی) دولت را با مشکلات بسیار زیادی مواجه کرده بود و تولید ناخالص داخلی طی سه دهه رشد چندانی نداشته است. این دلایل ضرورت اجرای طرح هدفمندکردن یارانهها را دو چندان کرده بود (علیزاده، 1389).
هدفمندی در مرکز پژوهشهای مجلس اینگونه تعریف شده است:”هدفمند سازی بر این فرض استوار است که بخشی از جامعه برای دریافت کمکهای انتقالی در اولویت بیشتری هستند و از آنجا که منابع محدود است، باید در توزیع این کمکها، اولویتها رعایت شود. منظور از هدفمندسازی، تعیین کسانی است که واجد شرایط دریافت کمکهای انتقالی هستند، به نحوی که رفاه حاصل از پرداختهای انتقالی در اختیار فقرا قرار گیرد. بنابراین، انتخاب و تعیین افراد واجد شرایط و گروههای هدف، شرط لازم هدفمند سازی است. همچنین منظور از جامعه هدف، افراد و خانوارها یا گروههایی هستند که در چارچوب طرح هدفمندسازی یارانهها مورد حمایت قرار میگیرند (مرکز پژوهشهای مجلس، 1388).
قانون هدفمندی یارانهها دارای دو محور اساسی است، که یکی از آنها (آزاد سازی قیمتها) و دیگری (توزیع هدفمند یارانهها) است. محور بخش اول که در خصوص آزادسازی قیمتهاست، بیشتر بر یارانه دولت در بخش حاملهای انرژی متمرکز است. محور بخش دوم، بحث توزیع هدفمند یارانههاست. با آزاد سازی و واقعی شدن تدریجی قیمتها، بحث شناسایی جامعه هدف و افرادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم در اثر اجرای این سیاستهای اقتصادی، تمام یا بخشی از درآمد خود را از دست میدهند و یا به هرنحوی موردآسیب قرار میگیرند، مورد توجه دولت قرار گرفت (علیزاده،1389).
تعداد صفحه : 192
قیمت :14700 تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : * serderehi@gmail.com
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
[add_to_cart id=152223]