مقاله با موضوع اطلاع‌رسانی و موسیقی


Widget not in any sidebars


Widget not in any sidebars
پاسخ: با رعايت حدود شرعى اشكال ندارد.
پرسش: حكم ورزش‌هايى كه در آن زد و خورد و احياناً موجب آسيب جسمى مى‌شود چيست؟
پاسخ: اگر ضرر محتمل، معتدّ به و مهم نباشد اشكال ندارد.
پرسش: آيا دوچرخه سواري و اسکیت براي دختران درمکاني مانند پارک مانعي دارد؟
پاسخ: اگر در معرض ديد نامحرم باشد و وضع او تحريک‌کننده باشد جايز نسيت.
پرسش: آيا زن و مرد در يک استخر مي‌توانند شنا کنند؟
پاسخ: جايز نيست مگر اينکه زن وشوهر باشند.
پرسش: آيا شنا در استخر مختلط كه هدف، لذت نمى‌باشد، جايز است؟
پاسخ: بنابر احتياط، رفتن به اماكن لهو و فساد، به طور مطلق جايز نیست (پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله سیستانی، 1393).
موسیقی
2-10-4-1 استفتائات مقام معظم رهبری در مورد موسیقی
پرسش: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟
پاسخ: هر موسيقى که به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب که مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقى حرام محسوب مى‏شود و فرقى نمى‏کند که موسيقى کلاسيک باشد يا غير کلاسيک. تشخيص موضوع هم موکول به نظر عرفى مکلّف است و اگر موسيقى اين‌گونه نباشد بخودى خود اشکال ندارد.
پرسش: گوش‌دادن به نوارهايى که توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا مؤسسه اسلامى ديگر مجاز اعلام شده‏اند، چه حکمى دارد؟ و استفاده از آلات موسيقى مثل کمان، وِيولون و نى چه حکمى دارد؟
 پاسخ: جواز گوش‌دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مکلّف است که اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس عيش و نوش و خوش‏گذرانى و همچنين مطالب باطل نيست، گوش‌دادن به آن اشکال ندارد بنا بر اين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست و بکارگيرى آلات موسيقى در موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جايز نیست، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلايى اشکال ندارد و تشخيص مصاديق هم موکول به نظر خود مکلّف است.
پرسش: منظور از موسيقى مطرب ولهوى چيست؟ و راه تشخيص موسيقى مطرب و لهوى از غير آن چيست؟
 پاسخ: موسيقى مطرب و لهوى آن است که به سبب ويژگي‌هايى که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بى‏بندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است.
پرسش: آيا شخصيت نوازنده و محل نواختن و يا غرض و هدف از آن در حکم موسيقى تأثير دارد؟
 پاسخ: موسيقى حرام، موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهى شخصيت نوازنده يا کلام همراه آهنگ يا مکان و يا ساير شرايط در اينکه موسيقى تحت عنوان موسيقى مطرب و لهوى حرام و يا عنوان حرام ديگر قرار بگيرد مؤثر است مانند اينکه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.
پرسش: آیا معیار حرمت موسیقی فقط مطرب و لهوی بودن آن است یا این‌که میزان تحریک و تهییج آن هم تأثیر دارد؟ و اگر باعث حزن و گریه شنونده شود، چه حکمی دارد؟ خواندن و نوشتن غزل‌هایی که به صورت سه ضرب و همراه با موسیقی خوانده می‌شوند، چه حکمی دارد؟
پاسخ: ملاک آن ملاحظه کیفیت نواختن موسیقی با در نظر گرفتن همه خصوصیات و ویژگی‌های آن است و این‌که از نوع موسیقی مطرب و لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسیقی که به حسب طبیعت خود از نوع موسیقی لهوی باشد، حرام است اعم از این‌که مهیج باشد یا خیر و موجب ایجاد حزن و اندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر و هرگاه غزل‌هایی که همراه با موسیقی خوانده می‌شود به صورت غنا و آواز مناسب با جلسات لهو و لعب در آیند، خواندن و شنیدن آن‌ها حرام است.
پرسش: غنا چيست؟ آيا غنا فقط شامل صداى انسان است يا اينکه شامل صداهاى حاصل از آلات موسيقى هم مى‏شود؟
پاسخ: غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به این صورت و گوش دادن به آن حرام است.
پرسش: مقصود از موسيقى و غنا چيست؟