دانلود پایان نامه

برای برقراری رابطه به نوعی «عقلانیت اقدام» نیاز است. یعنی پیش از حصول نتیجه رضایت‌بخش باید گردآوری اطلاعات مناسب و شیوه‌های تصمیم‌گیری در سیمای کنش و اقدام ترجمان یابد. زمانی‌که معادله عقلانیت ـ کنش در چارچوب قالب‌های فراهستی‌شناسانه قرار گیرد، طبیعی است که زمینه‌های کنش‌گری در محیط استراتژیک جدید که از اوایل دهه ۱۹۸۰ شکل گرفته را منعکس خواهد ساخت. انگلستان به عنوان یکی از بازیگران کنشگر در راستای حفظ وضع موجود تلقی می‌شود. در حالی‌که جمهوری اسلامی ایران مبانی کنش سیاسی و استراتژیک خود را برای تغییر در نظم بین‌المللی طراحی و سازماندهی کرده است. از دیدگاه ایران و کشورهای اسلامی فرآیند موجود نظام بین‌الملل ماهیت ناعادلانه دارد، یعنی اینکه فاقد موازنه و تعادل است.
در فضای جدید رقابت‌های ژئواستراتژیکّ، قالب‌های گفتمانی نه‌تنها بر روابط اجتماعی تأثیر به جا می‌گذارند؛ بلکه آثار و پیامد آن را می‌توان در فضای ژئوپلیتیک ـ ژئوکالچر نظام بین‌الملل نیز مورد ملاحظه قرار داد. مهم‌ترین نقشی که انقلاب اسلامی در گستره عربی ـ اسلامی بازی می‌کند، نقش فرهنگی اسلام است. انقلاب اسلامی ایران پرچمدار اسلام‌گرایی کامل در مقابله با غرب است. بعد اسلام‌گرایی حکومت و جامعه در ایران، انقلاب‌ اسلامی را براساس اندیشه اصول‌گرایی اسلامی و الگویی از حکومت ترویج کرد که براساس ولایت فقیه پا گرفته است. (ابوالنصر ۱۳۷۸: ۱۲۶)
ایجاد حکومت اسلامی در کشورهای عربی ـ اسلامی در اساس، فلسفه‌ای است که انقلاب اسلامی برمبنای آن ایجاد شده است. همراهی خودجوش مردم جهان عربی ـ اسلامی با انقلاب اسلامی ایران، حالتی از جوشش و غلیان را در جوامع عربی ـ اسلامی پدید آورد. این حالت خودجوش به دخالت مستقیم و غیرمستقیم ایران نسبت داده شد و در نتیجه بسیاری از حکام عرب و مسلمان و همچنین داعیان نظم جهانی را علیه انقلاب اسلامی برانگیخت. (همان: ۱۲۷)
4-5-جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر ج.ا.ا
دوران دفاع مقدس دوران عزت و سربلندی ملت ایران و تاریخ پرافتخار ملی ماست و جوانان سلحشور ایران با پیروی از امام و رهبر خود و با ایمان عمیق حماسه‌هاییآفریدند که تاریخ بشریت چنین عظمتی را به خود ندیده است. دوران دفاع مقدس ما گنجینه‌ای گرانبها و ذخیره‌ای پایان ناپذیر است که نسل امروز و فردای ایران می‌تواند از برکات آن بهره مند شوند. بنابراین، تجارب ارزشمند دوران دفاع مقدس، سرمایه عظیمی برای نظام جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌شود و دارای نتایج و دستاوردهای فراوان و منشاء اصلی رشد و توسعه کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی پژوهشی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی است. در این جا نتایج و دستاوردهای دفاع مقدس در دو بخش داخلی و بین المللی به شرح زیر دسته بندی شده است(صفری،1389 : 104)
مهم‌ترین دستاوردهای داخلی دفاع مقدس عبارتند از: اعتماد به نفس و خودباوری، تقویت باورهای دینی، شکوفایی استعداد و خلاقیت، تولد تفکر بسیجی، تحکیم وحدت ملی، رشد فضایل اخلاقی و اجتماعی، حضور داوطلبانه جوانان در جبهه ها، تحول در صنایع دفاعی، تأثیر در نگرش‌های علمی و پژوهشی دانشگاهها و مراکز عالی کشور، مشارکت فعال آحاد ملت، ساده زیستی و پرهیز از اسراف و اشرافی گری، مهار فرهنگ سرمایه داری، تجلی ایثار و مقاومت، مشارکت فعال زنان، تأثیر در تحکیم روابط اجتماعی و روح برادری، تأثیر در حوزه هنر و ادبیات، تحول در خلق آموزه‌های عرفانی، تکرار کربلا و تجلی عاشورا، تطهیر نظام اداری کشور، تحکیم بنیان خانواده ها، تأثیر در فرهنگ عمومی کشور، شناخت دوست از دشمن، تقویت و خوداتکایی، استراتژی باز دارندگی دفاعی و … . (همان : 105)
شرح برخی از موارد فوق از این قرار است:
1. ایجاد وحدت ملی، از آن جا که این جنگ حمله به تمامیت ارضی ایران بود باعث شد تا همه اقشار ملت اعم از کرد، ترک، بلوچ، عرب، ترکمن و پیروان همه ادیان اعم از مسلمان، یهودی، مسیحی و زرتشتی دست به دست هم دهند و از ایران عزیز دفاع نمایند. وجود شهدایی از اقلیت‌های مذهبی و تمامی اقوام مؤید همین مسأله است.
2. جبهه دانشگاه خودسازی بود و از این رهگذر رزمندگان بسیاری توانستند در فضای معنوی جبهه به کمالات اخلاقی و عرفانی دست پیدا کنند.
3. هشت سال دفاع مقدس و مقاومت دلیرانه ملت ایران ثابت کرد که این ملت در برابر تهاجم بیگانه شکست ناپذیر است و از این جهت درسی تاریخی به ابر قدرت‌ها داد تا برای همیشه در مورد حمله به ایران ساده اندیشی نکنند.
4. این جنگ باعث شد که ملت ایران و دانشمندان نظامی با تکیه بر استعدادهای شگرف جوانان این مملکت موفق به ساخت تسلیحات نظامی اعم از سبک و سنگین شوند. بدون تردید اگرجنگ رخ نمی‌داد ایران به این موفقیت بزرگ دست نمی‌یافت.
5. همگانی شدن بسیج و تقویت آمادگی دفاعی در تمامی اقشار ملت، از آن جا که دفاع مقدس یک دفاع مردمی بود سبب شد که فرهنگ بسیج که همان آمادگی دفاعی در قالب نیروهای مردمی در تمامی آحاد است ایجاد شود و بسیج به عنوان یک مدرسه عشق به محل حضور میلیون‌ها نفر و آموزش نظامی توأم با اعتقادات دینی درسرتاسر کشور تبدیل گردد.
6. در کنار آمادگی دفاعی و رزم بی امان دلاور مردان اسلام در جبهه‌های نبرد، ادبیات پایداری و فعالیت‌های هنری که شامل شعر وداستان و خاطره و هم چنین سینما و تئاتر دفاع مقدس شکل گرفت که این بخش از فعالیت¬های ادبی و هنری را بایستی سالم‌ترین و تأثیر گذارترین نوع ادبیات و هنر بر شمرد. چیزی که تا قبل از دفاع مقدس و جنگ تحمیلی در ادبیات ما کم رنگ بود.
7. هشت سال دفاع مقدس موجب شد که هویتی جدید که شامل پایداری و مقاومت در پرتو ایمان اسلامی و ظهور یک حماسه بزرگ تاریخی در مقابله با تجاوز طلبی‌های دشمنان در میان ملت ایران شکل بگیرد. پیدایش این ویژگی‌ها می‌تواند بهترین پشتوانه برای نسل‌های آینده در تکیه بر هویت پر افتخار تاریخی خویش باشد.
8. جنگ تحمیلی سبب شد تا دولت و ملت ایران دوستان و دشمنان خویش در عرصه بین المللی را شناسایی نمایند و در مراودات سیاسی و اقتصادی و با آگاهی و ابتکار عمل بیشتر قدم بردارند.
9. جنگ آزمایش الهی بود که ملت ایران با آن خود را سنجید و سرافراز از آن بیرون آمد. در عین حال موجب شد که عافیت طلبان و دلدادگان به دنیا نیز شناخته شوند. هیچ موقعیتی غیر از جنگ این شرایط را فراهم نمی‌ساخت.
10. مقاومت ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس و شکست اهداف نظامی دشمنان باعث تقویت روحیه مقاومت در سایر ملل تحت ستم جهان از جمله مردم فلسطین و لبنان گردید که انتفاضه مردم فلسطین و هم چنین شکل گیری نیروی حزب الله در جنوب لبنان نمونه‌ای از این الهام پذیری می‌باشد.
11. هر چند که در هشت سال دفاع مقدس باعث شد تا هزاران نفر از بهترین فرزندان این مرز و بوم به شهادت برسند یا به مقام جانبازی نایل شوند و یا سالها در چنگال رژیم بعث گرفتار آیند، ولی این امر باعث شد که خانواده‌های شهدا و بازماندگان آن‌ها و هم چنین جانبازان و آزادگان و هم چنین رزمندگان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس به عنوان مدافعان راستین نظام به طور ویژه در صحنه باشند و تبدیل به دژ تسخیر ناپذیر نظام جمهوری اسلامی شوند.
مهم‌ترین دستاوردها و نتایج بین المللی و منطقه‌ای دفاع مقدس عبارتند از: تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی ایران، تضمین استقلال کشور، تولد استراتژی نوین دفاعی، ایجاد الگوی مبارزه با قدرت‌های بزرگ، اثبات مظلومیت ایران به جهانیان، رشد روابط سیاسی و دیپلماسی با کشورها، اعتقاد به نقش ایران در تأمین امنیت منطقه، اثبات کارآمدی دین اسلام، شکست اهداف زمان بندی شده رژیم صهیونیستی درخاورمیانه، شکست استراتژی مهار دوجانبه آمریکا، و ارزیابی عملکرد سازمان‌های بین المللی و منطقه ای(همان : 107)
4-5-1-جایگاه بکاء و عزاداری در ژئوکالچر ج.ا.ا
امام خمینی (ره) به موضوع عزاداری نگاهی همه جانبه دارد: کارکرد معنوی و سیاسی آن را مد نظر دارد؛ به جذابیت های اجتماعی، معنوی آن می پردازد؛ وظیفه عزاداران و متولّیان را معین می کند؛ ابعاد گریه مطابق با هر عصر و زمان را توضیح می دهد؛ به آسیب شناسی عزاداری از سه بعد توطئه گران و توطئه ها و دوستان ناآگاه اشاره می کند و سرانجام تلاش دارد با تسرّی دادن نهضت عاشورا به مردم، آنان را در معرض یک نظیر سازی تاریخی قرار دهد. این هدف نیز بر آورده شده، انقلاب اسلامی پای می گیرد. در این بخش از مقاله ما به نکاتی چند پیرامون بعضی از عناوین یاد شده اشاره می کنیم.
از دیدگاه امام خمینی رحمةالله علیه دو کارکرد اساسی برای عزاداری می توان تعریف کرد: بخش اوّل مربوط به آثار معنوی و اخروی و بخش دوم پیرامون تأثیرات عمیق اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… است. از این منظر کلیه تأثیرات شخصی و اخلاقی نیز در محدوده کارکرد معنوی تعریف می شود و آثاری که به نوعی به نظام اجتماعی در همه ابعاد آن مربوط می شود در محدوده کارکرد دوم قرار می گیرند: البته از آن روی که جنبه اوّل همواره مورد تأکید و آشنای شیعیان بود، امام به طور گذرا به آن ها اشاره می کند و به دلیل مقتضیات ویژه آن روز عموماً بر جنبه دوم تأکید می ورزد.
از منظر امام عزاداری دارای ویژگی های زیر می باشد :
گردهمایی بدون هزینه