منبع پایان نامه ارشد درمورد احساس امنیت و کاخ گلستان

شکل (4-4): پیرمردی در حال اجرای موسیقی با هدف جلب مشتریان (برداشت میدانی)
از دیگر جذابیت‌ها می‌توان به حضور کالسکه‌ها در پیاده‌راه بازار اشاره نمود که علاوه بر تأمین دسترسی برای برخی افراد یادآور نمادی از تهران قدیم است.

شکل (4-5): حضور کالسکه در پیاده‌راه بازار (برداشت میدانی)
با توجه به مجموعه عوامل به نظر می‌رسد معیار جاذبه‌های فرهنگی تا حد زیادی ـ عمدتاً به طور خودجوش و مردمی و به واسطه جاذبه‌ها و قدمت محیط ـ مثبت ارزیابی می‌شود. اجرای موسیقی، مراسم ملی و مذهبی، نقاشی چهره و … از جاذبه‌های بازار است.
ب) امکان عبور از خیابان با امنیت و کمترین ریسک
در حالی که اکثریت عابرین (53%) محدوده بازار را امن نمی‌دانند، اکثریت شاغلین (58%) این محدوده را امن می‌دانند. 30 درصد عابرین و 46 درصد شاغلین سابقه مشاهده جرم و جنایت در محدوده بازار را داشته‌اند که دزدی (کیف قاپی)، ایجاد مزاحمت و درگیری به ترتیب بیشترین میزان جرایم اعلام شده توسط پرسش‌شوندگان می‌باشد. بنابراین نتیجه نظرسنجی به عمل آمده نشان دهنده عدم احساس امنیت و نگرش مثبت در این ارتباط در بین عابرین و شاغلین در محدوده بازار می‌باشد. افزایش نظارت پلیس و نصب تجهیزات نظارت تصویری می‌تواند در افزایش امنیت منطقه موثر واقع گردد.
ج) اهمیت نقش فرهنگ
به منظور بررسی میزان غلبه فرهنگ پیاده‌روی در بین مردم از عابرین سؤال شده است که «آیا اگر امکان جابجایی با وسیله نقلیه در این مکان وجود داشت، در عین حال فضای پیاده‌روی به نحو مناسبی فراهم گردیده بود، باز هم پیاده‌روی در این مکان را انتخاب می‌کردید؟» در پاسخ به این سؤال 65 درصد جواب مثبت داده‌اند که نشان‌دهنده پتانسیل ترویج پیاده‌روی در شهر می‌باشد. این افراد دلایلی چون جذابیت بازار، راحتی، علاقه به پیاده‌روی را عنوان نموده‌اند. در مقابل افرادی که جواب منفی داده‌اند عدم علاقه به پیاده‌روی، ازدحام، عدم امنیت و طولانی بودن مسیر را به عنوان دلایل عدم انتخاب پیاده‌روی مطرح نمودند.
د) فعالیت 24 ساعته
مشاهده میدانی انجام شده در محدوده در ساعات مختلف نشان دهنده عدم وجود فعالیت شبانه می‌باشد. این موضوع با توجه به مصاحبه انجام شده با شاغلین محل نیز تصدیق می‌گردد. چنانکه آن‌ها اظهار داشتند بعد از ساعت اداری در محدوده بازار رفت و آمد وجود دارد، ولی نسبت به ساعت کار بازار این تعداد بسیار محدود است. شواهد گویای آن است که فعالیت‌های شبانه عمدتاً به کار شبانه کارگران ساختمانی و همچنین عملیات بارگیری و باراندازی محدود می‌گردد. در محدوده بازار کاربری مسکونی وجود نداشته و سکونت تنها به اسکان بعضی کارگران محدود می‌شود.
ح) توجه به نقاط جاذب فرهنگی و تاریخی
همان‌طوری که اشاره گردید پیاده‌راه بازار در شمال منطقه بازار تهران قرار گرفته که بخشی از هسته تاریخی شهر می‌باشد. در جوار این پیاده‌راه عناصر مهم تاریخی از جمله کاخ گلستان و مسجد امام واقع شده که از جاذبه‌های مهم گردشگری تهران محسوب می‌گردند. متأسفانه به فضاسازی و تبلیغات مناسب جهت جلب توجه عابرین به این عناصر تاریخی توجه زیادی نشده است و این موضوع باعث غلبه نقش تجاری بازار بر نقش فرهنگی، تاریخی و جذب گردشگر می‌شود. به خصوص عدم وجود علائم و راهنما باعث ناخوانایی مسیر جهت گردشگران شده است. تنها 33% از عابرین و 20% از شاغلین به وجود ساختمان خاطره‌انگیز در محدوده اشاره نموده‌اند. از جمله ساختمان‌های مورد علاقه می‌توان به مسجد امام، شمس‌العماره، میدان ارگ، کاخ گلستان، سبزه‌میدان و … اشاره نمود. بر اساس مصاحبه انجام شده با مسئولین طرح، در محدوده بازار تهران 220 بنای تاریخی شناسایی شده که ارزش ثبت دارند و در چشم انداز محدوده نیز نقش فرهنگی و تاریخی آن برجسته است. در طرح پیشنهادی مرمت مجموعه زیادی از بناها و طراحی مسیرهای گردشگری پیشنهاد شده است.

شکل (4-6): نمایی از ورودی مسجد امام و کاخ گلستان (برداشت میدانی)
ه) مشارکت ساکنین و کسبه محدوده پیاده
مصاحبه‌های به عمل آمده با مسئولین طرح نشان می‌دهد که کسبه محل در اجرای طرح مشارکت نداشته‌اند. نتیجه حاصل از تکمیل پرسشنامه نیز موید همین امر است. چنانکه 34% از شاغلین اعلام نمودند که کم و بسیار کم در امر نماسازی، پاکیزگی و … همیاری می‌کنند و 34% اعلام نموده‌اند که در این امر همیاری نمی‌کنند. 8% اعتقاد داشتند که بسیار زیاد و 24% زیاد مشارکت دارند.
مسئله عدم مشارکت شاغلین را می‌توان با مسئله بهبود وضعیت کسب و کار شاغلین با احداث پیاده‌راه در ارتباط دانست. 88 درصد از شاغلین اظهار داشتند که با ایجاد پیاده‌راه باعث تغییری در میزان فروش نشده و یا باعث بدتر شدن فروش گردیده است. تنها 12% احساس می‌کنند وضعیت بهتر شده است.
4-4-2: کالبدی ـ فضایی
در بعد کالبدی ـ فضایی معیارهایی چون اختلاط و تنوع کاربری‌ها، در برگیری تعداد زیاد عابرین و ارتباط با نقاط جاذب شهری مورد توجه قرار گرفته است.
الف) وجود کاربری‌های مختلط تجاری و مسکونی
پیاده‌راه بازار مختص کاربری‌های تجاری بوده و فعالیت سکونت در این محدوده وجود ندارد. عمده ساختمان‌ها یک یا دو طبقه هستند که طبقه اول تجاری و طبقه دوم مخروبه (بدون فعالیت)، انبار، کارگاه و بعضاً تجاری می‌باشد. این موضوع یک نقطه ضعف جدی برای فعالیت شبانه و نظارت 24 ساعته بر محدوده محسوب می‌گردد. عدم وجود فعالیت مسکونی سبب تخلیه محدوده در ساعات غیراداری می‌گردد.

شکل (4-7): نمایی از طبقات بازار (برداشت میدانی)