(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
عنوان شماره صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..2
1- 2) بیان مسئله و تبیین موضوع . …………………………………………………….. ……………………………………………………………2
1-3) ضرورت انجام تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………..5
1- 4) فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………….7
1 -5) اهداف اصلی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………..7
1-6) روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………………………………8
1-7) روشهای گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………….8
1-8) قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………8
1-9) دوره زمانی انجام تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….8
1-10) تعریف واژها و اصطلاحات تخصصی………………………………………………………………………………………………………….9
1-10-1) واژهشناسی گردشگری………………………………………………………………………………………………………………..9
1-10-2)تعریف گردشگری………………………………………………………………………………………………………………………9
1-10-3) تعریف گردشگر……………………………………………………………………………………………………………………….10
1-11) ساختار تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………..10
فصل دوم: چارچوب نظری
2-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..12
2-2) سیر تاریخی گردشگری…………………………………………………………………………………………………………………………….13
2-2-1) توریسم در روم و یونان باستان………………………………………………………………………………………………………..13
2-2-2) توریسم از قرن شانزده تا قرن هجده…………………………………………………………………………………………………..15
2-2-3)توریسم از قرن نوزدهم به بعد……………………………………………………………………………………………………………..17
2-3) انواع گردشگری………………………………………………………………………………………………………………………………………..18
2-3-1)توریسم استراحت و سلامتی……………………………………………………………………………………………………………..18
2-3-2)توریسم فرهنگی………………………………………………………………………………………………………………………………19
2-3-3)توریسم مذهبی………………………………………………………………………………………………………………………………..20
2-3-4)توریسم روابط و همبستگیهای اجتماعی……………………………………………………………………………………………20
2-3-5)توریسم ورزشی……………………………………………………………………………………………………………………………….21
2-3-6)توریسم اقتصادی……………………………………………………………………………………………………………………………..21
2-3-7)توریسم سیاسی……………………………………………………………………………………………………………………………….22
2-3-8)توریسم تعطیلات…………………………………………………………………………………………………………………………….23
2-3-9)توریسم علمی…………………………………………………………………………………………………………………………………23
2-4) آثار اقتصادی گردشگری……………………………………………………………………………………………………………………………23
2-4-1) آثار اقتصادی گردشگری بر جامعه محلی…………………………………………………………………………………………24
2-4-1-1) آثار مثبت اقتصادی گردشگری بر اقتصاد محلی…………………………………………………………………..24
2-4-1-2) آثار اقتصادی منفی گردشگری بر جامعه محلی……………………………………………………………………..25
2-4-2)آثار اقتصادی گردشگری بر دولتها…………………………………………………………………………………………………..25
2-4-2-1) آثار اقتصادی مثبت گردشگری بر دولتها…………………………………………………………………………….26
2-4-2-2) آثار منفی اقتصادی گردشگری بر دولتها……………………………………………………………………………..26
2-4-3) تأثیر گردشگری بر متغیر های کلان اقتصادی…………………………………………………………………………………………26
2-4-3-1) اشتغال………………………………………………………………………………………………………………………………..27
2-4-3-2) رشد اقتصادی………………………………………………………………………………………………………………………29
2-4-3-3) توزیع عادلانه درآمدها و مبارزه با فقر………………………………………………………………………………………30
2-5) اثرات فرهنگی_اجتماعی گردشگری………………………………………………………………………………………………………………32
2-5-1) آثار مثبت فرهنگی_اجتماعی گردشگری……………………………………………………………………………………………..32
2-5-2) آثار منفی فرهنگی و اجتماعی گردشگری…………………………………………………………………………………………….34
2-6) اثرات زیست محیطی توسعه گردشگری…………………………………………………………………………………………………………36
2-6-1)آثار مثبت زیست محیطی توسعه گردشگری……………………………………………………………………………………….36
2-6-2) آثار منفی زیست محیطی توسعه گردشگری………………………………………………………………………………………37
2-6-2-1) دگرگونی پایای محیط زیست……………………………………………………………………………………………..37
2-6-2-2) تولید زباله و آلودگی…………………………………………………………………………………………………………37
2-6-2-3) فعالیتهای تخریبی گردشگران بر محیط زیست…………………………………………………………………….38
2-7) جمعبندی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..39
فصل سوم: مروری بر برخی از مطالعات پیشینیان
3-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..42
3-2) مطالعات پیشین…………………………………………………………………………………………………………………………………………..42
3-2-1) مطالعات خارجی………………………………………………………………………………………………………………………………42
3-2-2) مطالعات داخلی………………………………………………………………………………………………………………………………..48
3-3) جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….51
فصل چهارم:برآورد الگوها و تحلیل نتایج
4-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………53
4-2) مروری بر الگوی دادههای تابلویی……………………………………………………………………………………………………………….53
4-2-1) مزیت استفاده از الگوی داده های تابلویی……………………………………………………………………………………………53
4-2-2) روشهای برآورد…………………………………………………………………………………………………………………………….54
4-2-2-1) روش داده های ترکیبی………………………………………………………………………………………………………55
4-2-2-2) روش اثرات ثابت…………………………………………………………………………………………………………….56
4-2-2-3)روش اثرات تصادفی…………………………………………………………………………………………………………58
4-3) معرفی متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………. 60
4-4) نتایج برآورد الگو………………………………………………………………………………………………………………………………….. 64
4-4-1) برآورد الگو برای گروه کشورهای در حال توسعه………………………………………………………………………………64
4-4-2) برآورد الگو برای گروه کشورهای توسعه یافته…………………………………………………………………………………..67
4-5)جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….70
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1)جمع بندی………………………………………………………………………………………………………………………………………………72
5-2) پیشنهادهای سیاستی………………………………………………………………………………………………………………………………..76
5-3) پیشنهادهای مطالعاتی……………………………………………………………………………………………………………………………….77
منابع…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….79
کلیات تحقیق
1-1) مقدمه
در این فصل به بررسی کلیات تحقیق و مسأله اصلی تحقیق پرداخته می شود. پس از تشریح و بیان موضوع، ضرورت انجام تحقیق ذکر می شود. سپس فرضیه های تحقیق، هدف اصلی انجام این تحقیق و روش انجام پژوهش ارائه می شود. در ادامه واژه ها و اصطلاحات تخصصی بیان خواهد شد.
1-2) بیان مسئله و تبیین موضوع
جهان دارای اقتصادهایی بسیار متفاوت و ناهمگون است. با این وجود، رشد و توسعه اقتصادی از جمله اهدافی است که هر اقتصادی دنبال می کند که دلیل این مسأله نیز وجود منافع و مزایای فراوانی است که در روند رشد تحقق می یابد(یاوری و دیگران،1389:2). رشد اقتصادی یکی از شاخص های کمّی سنجش میزان پیشرفت اقتصادی کشورها بوده و عوامل اثرگذار بر آن از اهمیت ویژهای برخوردار هستند. این شاخص ها از عوامل متعددی تأثیر میپذیرد که در این میان ظرفیتهای صنعت گردشگری، مانند ایجاد فرصتهای شغلی، توسعه زیرساختها، ورود گردشگران خارجی، افزایش تقاضا برای کالاهای داخلی، افزایش صادرات و افزایش امکان سرمایه گذاری خارجی از دلایل اصلی است که در راستای رشد اقتصادی باید بدان توجه ویژه ای داشت. با درک موقعیت برتر این صنعت در الگوهای مختلف توسعه اقتصادی، میتوان رشد اقتصادی کشور را تقویت کرد.
بررسی اقتصاد توریست مانند روند صادرات کالاست به طوری که ورود توریست سبب افزایش صادرات می شود. اقتصاد توریست یعنی ورود ارزهای خارجی به شریان های اقتصادی کشور و به تبع آن ارتقای سطح معیشت دهکهای پایین اقتصادی و توزیع عادلانه تر درآمدها(محمدی ده چشمه و زنگی آبادی، 1387).
فرضیه صادرات منجر به رشد[1]، فرض می کند که رشد اقتصادی نه تنها به وسیله افزایش در میزان نیروی کار و سرمایه گذاری در اقتصاد ایجاد می شود، بلکه به وسیله توسعه صادرات نیز حاصل میگردد. مستقیماً از این فرضیه، فرضیه گردشگری موجد رشد[2] اقتباس شده است. زیرا اولاً گردشگری بین المللی به عنوان یک منبع تأمین مالی، نوعی صادرات جدید محسوب می شود و ثانیاً یک عامل استراتژژیک بالقوه برای رشد و توسعه اقتصادی به حساب می آید که مبنای بسیاری از مطالعات اقتصادی در سطح جهانی قرار گرفته و در بیشتر موارد درستی آن به اثبات رسیده است که تنها تفاوت آن با صادرات کالا و خدمات این است که مصرف کننده، آن را در کشور میزبان مصرف می کند. این نظریه استدلال می کند که رشد اقتصادی یک کشور نه تنها تابعی از نیروی کار، سرمایه، صادرات و عوامل دیگر در آن کشور است بلکه می تواند تحت تأثیر میزان گردشگر وارد به آن کشور نیز باشد(شریفی رنانی و دیگران1389:5).
ارزیابی آثار اقتصادی صنعت گردشگری سبب فراهم کردن اطلاعات برای شکل گیری سیاستهای توسعه گردشگری می شود. این سیاستها تعیین کننده کل ساختار مورد نیاز یک کشور برای دست یافتن به مناسبترین نوع تولید در گردشگری است. مزایای اقتصادی اولیهی گردشگری عموماً عبارتند از: کمک به درآمد ارزی و ترازپرداختها، ایجاد اشتغال و درآمد، بهبود ساختارهای اقتصادی، تشویق فعالیتهای کارآفرینی و افزایش درآمدهای مالیاتی. شواهد مربوط به مناطق توریستی کشورهای در حال توسعه، ترکیبی از کلیه این موارد را نشان میدهد. هزینه های اقتصادی گردشگری بین المللی به خوبی شناخته نشده اند اما به نظر می رسد که شاید شامل این موارد باشند: افزایش تورم، فصلی شدن تولید و اشتغال، مشکلات مربوط به وابستگی بیش از حد به یک محصول و هزینه های سنگین زیرساختها(لی[3]،71:1378).
گردشگری از جنبه های زیر بر رشد اقتصادی اثر میگذارد:
- کسب درآمد ارزی: یکی از جنبه های بسیار مهم گردشگری در کشور میزبان افزایش درآمدهای ارزی آن کشور است. بدیهی است که مسافران خارجی در بدو ورود باید پول خود را به پول کشور میزبان تبدیل کنند. بنابراین، میزان تبدیل پول گردشگر به درآمد ارزی کشور میزبان به اضافه می شود. این امر برای کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته از اهمیت بیشتری نسبت به کشورهای پیشرفته برخوردار است، زیرا آنان به علت وابستگی به ویژه در مسائلی مانند فناوری که ارزبری فراوانی دارد نیاز به مقدار زیادی ارز برای واردات دارند و به همین دلیل است که در برخی از کشورهای در حال توسعه، گردشگری و توسعه آن از بالاترین اولویتها برخوردار است(سلیمی سودرجانی و دیگران،1390:8).
- افزایش درآمد ملی جامعه میزبان: مخارجی که یک گردشگر در کشور میزبان صرف می کند به اقتصاد آن جامعه یا منطقه تزریق می شود. وقتی که گردشگری به کشور مقصد میرود، پولی را که در کشور خود کسب کرده در این کشور خرج می کند. بنابراین این پول به اقتصاد کشور میزبان تزریق می شود و مخارجی را که گردشگران در کشور میزبان هزینه می کنند را میتوان به عنوان صادرات خدمات گردشگری کشور میزبان تعریف کرد. وقتی که گردشگری در یک کشور مقصد پول خرج می کند این خرج او باعث درآمد برای شخص دیگری می شود. مثلاً شخصی که به ایران می آید و به هتل دار خود هزینه هتل را می پردازد، این هزینه برای هتل دار درآمد ایجاد می کند. این اولین منفعتی است که از گردشگری حاصل میگردد. هتل دار بخشی از این درآمد را بابت هزینه های خود(از قبیل دستمزد و خرید کالا) می پردازد. بنابراین پول برای یک دسته دیگر درآمد ایجاد می کند. افرادی که برایشان درآمد ایجاد شده به نوبه خود این پول را برای لباس، غذا، مسکن و … هزینه می کنند و کسانی که این پول را دریافت می کنند(فروشگاه های پوشاک و مواد غذایی) آن را برای موارد دیگری هزینه می کنند و موج تزریق اولیه پول یعنی پرداخت به هتلدار باعث ایجاد درآمد و هزینه های متوالی در جامعه می شود. بنابراین اگر در هر مرحله اثرات افزایش درآمد ناشی از تزریق اولیه پول را جمع کنیم، خواهیم دید که در نهایت درآمد کل جامعه میزبان به میزان بیشتری از مخارج گردشگر افزایش یافته است(طیبی و دیگران،1386:11).
- افزایش درآمد دولت: مهمترین منبع درآمد دولت در یک جامعه اخذ مالیات است و سهم عمدهای از این درآمد مالیاتی را درآمد مالیات بر فروش تأمین می کند. گردشگران نیز مانند سایر اقشار جامه مجبور به پرداخت مالیات خواهند بود. اگر پولی که آنها هزینه می کنند، زیاد باشد درآمدهای مالیاتی نیز زیاد خواهد بود. البته به جز مالیاتهای مشخص که گردشگران مجبور به پرداخت آن خواهند بود که در نتیجه آن، غیر مستقیم نیز درگیر پرداخت مالیات میشوند. مالیات فرودگاهها، مالیات خروج، حقوق و عوارض گمرکی، هزینه تهیه روادید و مانند آنها، از جمله مواردی هستند که میتوان در این زمینه نام برد. همچنین اثرات ضریب تکاثری درآمد ناشی از افزایش درآمد جامعه باعث خواهد شد که درآمد مالیاتی دولت نیز افزایش یابد(سلیمی سودرجانی و دیگران،1390:9).
یکی از دیدگاه های موجود در زمینه گردشگری، دیدگاه حمایتی مثبت است.در این دیدگاه، گردشگری به مثابه یک صنعت مولد که یاریدهنده اقتصاد و توسعه کشورهاست، در نظر گرفته می شود(الوانی وپیروزبخت،1385:8).
در دورانی که برای اغلب کشورها مسائل اقتصادی دارای اهمیت است و گردشگری عاملی در جذب منابع خارجی و افزایش قدرت ارزی به شمار میرود، این دیدگاه طرفداران بسیاری دارد. در این نگرش، جنبه های اقتصادی گردشگری بسیار با اهمیت تلقی می شود.
دیدگاه حمایتی به توسعه هر چه بیشتر تأسیسات و امکانات جلب گردشگر اهمیت میدهد و از این جهت میکوشد مشکلات اقتصادی جامعه را به حداقل برساند.
در این دیدگاه دولت نباید در امور اجرایی توسعه گردشگری دخالت کند، بلکه نقش آن تصویب و اتخاذ سیاستها و قوانین است که از توسعه گردشگری حمایت می کنند. این دیدگاه در دهه 60 میلادی در غرب طرفداران بسیاری داشت(محسنی،1388:154).
1-3)ضرورت انجام تحقیق
امروزه توسعه گردشگری در تمامی عرصه ها، چه در سطح ملی و منطقه ای و چه در سطح بین المللی مورد توجه برنامه ریزان دولتی و شرکت های خصوصی قرار گرفته است. بسیاری از کشور ها به صورت فزاینده ای به این حقیقت پی بردهاند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج دهند و درصدد یافتن راه های تازه ای برآیند(لطفی، 1384:5).
آگاهی جوامع از این که گردشگری منبع درآمدی ارزی بسیار مناسب و قابل ملاحظه ای را در اختیار اقتصاد یک کشور قرار میدهد، باعث شده است که گردشگری مفهومی بسیار گسترده در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیدا کند و به عنوان یک صنعت تلقی شود(طهماسبی پاشا و مجیدی، 1384).
صنعت گردشگری(توریسم) با درآمد سالانه نزدیک به 1000 میلیارد دلار در جهان، یکی از مهم ترین پدیدههای قرن حاضر است که علاوه بر فقرزدایی، عدالت گستری و اشتغالزایی، درآمد بالایی را ایجاد کرده و برای فقرا نیز ایجاد شغل می کند(دریتساکیس[4]، 2004:307).
این صنعت که پس از صنایع نفت و خودروسازی، سومین صنعت مهم جهان محسوب می شود، علاوه بر جهات اقتصادی، عامل مهمی در پیشبرد اهداف اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود و بیتردید مهم ترین اثرات ناشی از آن، همانا نزدیکی جوامع بشری از طریق تبادلات فرهنگی است(یاوری و دیگران،1389:2).
آمارهای سازمان جهانی گردشگری نشان میدهد که سفر و جهانگردی 12/6 درصد از کل صادرات کشورهای جهان(برابر با 996/1 میلیارد دلار) را در سال 2007 به خود اختصاص داده است. لذا از آنجا که این صنعت به عنوان یکی از پردرآمدترین صنایع جهان می تواند نقش قابل توجهی را در رشد اقتصادی کشورها ایفا کند.
یکی از ویژگیهای صنعت توریسم نسبت به سایر فعالیتهای اقتصادی آن است که درآمدهای ناشی از بخشهای مختلف این صنعت در کوتاه مدت به خوبی در رونق وضعیت اقتصادی مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه تأثیرگذار بوده و این درحالی است که سرعت این روند در خصوص در خصوص درآمدهای نفتی تا این حد نمی باشد(حبیبی و عباسی نژاد، 1384).
از دیگر ویژگیهایی که این صنعت را نسبت به سایر فعالیت های اقتصادی متمایز ساخته است، عدم نیاز به هزینه های اولیه هنگفت، عایدی و سودآوری بالا، بازگشت سرمایه در کوتاه مدت، اشتغالزایی گسترده، عدم نیاز به فناوری ها و تکنولوژیهای پیشرفته، ارزآوری فراوان، بهره گیری از استعدادهای طبیعی و باستانی، ترویج فرهنگ، آداب و رسوم به سایر ملل، رونق سایر فعالیتهای اقتصادی، حفظ آثار طبیعی و باستانی و ویژگیهایی دیگر که منجر گردیده تا امروزه صنعت توریسم مورد توجه جدی کارشناسان و اقتصاددانان قرار گیرد(حیدری،36 :1387).
به طور کلی صنعت توریسم از دو جهت دارای اهمیت است. اولاً موجبات آشنایی مردم را با دیگر فرهنگها، نژادها، اقوام، سرزمینها و گویشها فراهم مینماید. ثانیاً از لحاظ اقتصادی یکی از منابع درآمد و ارزآوری محسوب می شود که امروزه جنبه اقتصادی این صنعت بیشتر مورد توجه است. کشورهای مختلف جهان در سایه برخورداری از امکانات گوناگون و جاذبههای متنوع در صدد جلب جهانگردان از سایر نقاط جهان هستند.
1-4) فرضیه های تحقیق
در پژوهش حاضر سه فرضیه وجود دارد:
- رشد درآمدهای ناشی از توریسم رابطه مستقیم با رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته دارد.
- رشد درآمدهای ناشی از توریسم رابطه مستقیم با رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه دارد.
- تأثیر رشد درآمدهای ناشی از توریسم بر رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته بیشتر از کشورهای در حال توسعه منتخب میباشد.
1-5) اهداف اصلی تحقیق
- بررسی تأثیر درآمدهای ناشی از توریسم بر رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته.
- بررسی تأثیر درآمدهای ناشی از توریسم بر رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه.
- مقایسه رشد اقتصادی ناشی از درآمدهای توریسم در گروهی از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه منتخب
1-6) روش تجزیه و تحلیل داده ها
داده های پایان نامه متشکل از داده های مقطعی 9 کشور در حال توسعه و 12 کشور منتخب از بین 28 کشور اتحادیهی اروپا طی سالهای 2000 تا 2012 میباشد. بنابراین از مدل داده های تابلویی برای برآورد مدل استفاده می شود. تولید ناخالص داخلی سرانه به قیمت جاری متغیر وابسته و درآمد حاصل از دریافتی از توریسم به قیمت جاری متغیر مستقل میباشد و متغیرهای کنترلی شامل تشکیل سرمایه ثابت به قیمت جاری و نیروی کار کل میباشد.
1-7) روشهای گردآوری اطلاعات
- منابع کتابخانهای شامل کتابها و مقالات (فارسی و لاتین)
- منابع اینترنتی شامل مقالات و کتابهای الکترونیکی
- استفاده از داده های بانک جهانی WDI
1-8) قلمرو تحقیق
جامعه مورد نظر شامل 9 کشور در حال توسعه شامل اکوادور، ایران، آذربایجان، بلاروس،جمهوری دومینیکن، فیجی، کلمبیا، کوبا، نامیبیا میباشد. معیار انتخاب کشورها، نزدیک بودن GDP سرانه به کشور ایران بوده است تا تحقیق مورد نظر در کشور کاربردیتر باشد. گروه دوم شامل 12 کشور منتخب از بین 28 کشور عضو اتحادیهی اروپا شامل اتریش، آلمان، ایتالیا، ایرلند، انگلیس، بلژیک، سوئیس، دانمارک، فنلاند، فرانسه، لوکزامبورگ و هلند میباشد. کشورهای انتخابی شامل کشورهایی هستند که میانگین GDPسرانه آنها از میزان میانگین 28 کشور عضو اتحادیه اروپا بالاتر است.
1-9) دوره زمانی انجام تحقیق
بازه مورد مطالعه سالهای 12- 2000 میباشد.
1-10) تعریف واژها و اصطلاحات تخصصی
1-10-1) واژهشناسی گردشگری
لغت گردشگری Tourism(از کلمهیTour به معنای گشتن) اخذ شده که ریشه در لغت لاتین Turبه معنای دورزدن، رفت و برگشت بین مبدأ و مقصد چرخش دارد که از یونانی به اسپانیایی و فرانسه و درنهایت انگلیسی راه یافته است (پاپلی یزدی و سقایی،1386:19). در فرهنگ وبستر[5] گردشگری به سفری که در آن مسافرتی به مقصدی انجام میگیرد و سپس بازگشتی به محل سکونت را در بردارد، اطلاق میگردد (همان،1385:19). در فرهنگ لغت لانگمن[6] گردشگری به معنای مسافرت و تفریح برای سرگرمی است(رضازاده و اسدالهی،1389:15).
گردشگری دقیقا معادل فارسی واژهیTourismدر زبانهای انگلیسی، فرانسه و آلمانی است که در زبان فارسی به جهانگردی نیز ترجمه شده است. ریشه این واژه از اصطلاح Turnsیونان و زبان لاتین گرفته شده که از معانی آن گردش کردن و یا گشتن است و با پسوندismیا گری بهصورت اسم مصدرTourism یا گردشگری درآمده است(رضازاده و اسدالهی،1389:17).
1-10-2)تعریف گردشگری
گردشگری به جابجایی موقت و کوتاهمدت افراد در خارج از جایی که زندگی می کنند و فعالیتهایشان در آن مقصدهاست اطلاق می شود .توریسم به عمل فردی که به مسافرت میرود و در مکانی که خارج از محیط زندگی اوست برای مدتی کمتر از یک سال جهت تفریح، تجارت و یا دیگر اهداف اقامت مینماید، گفته می شود( WTO, 2003).
عمدهترین تعاریف مربوط به گردشگری، شامل آن تعداد از مسافرتهایی می شود که به دور از محیط شخصی فرد صورت میگیرد(سلطانی،1388:1). توریسم پدیدهای است که بر بنیاد حرکت و جابجایی انسان استوار است. سرشت انسان نیز با سفر و آشنایی با سرزمینهای دوردست و ساکنان آن آمیخته است(ابراهیمی و خسرویان،1384:120).
1-10-3) تعریف گردشگر
گردشگر یا بازدیدکننده کسی است که مکانی غیر از محل سکونت خود را مورد بازدید قرار میدهد، مشروط بر اینکه این بازدید به منظور احراز شغل و کسب نباشد و حداقل 24 ساعت و حداکثر سه ماه، در محل مورد بازدید توقف نموده و مسافرت او مبنی بر یکی از این علل باشد: تفریح، استراحت، گذراندن تعطیلات، امور پزشکی و درمانی، امور مذهبی، ورزش، امور خانوادگی، مأموریت، شرکت در کنفرانسها (ابراهیمی و خسرویان،1384:20). گردشگر کسی است که در یک محدوده مورد نظر براساس انگیزه خود به تحرک هدفمند اقدام می کند( WTO,2003).
1-11) ساختار تحقیق
این تحقیق شامل پنج فصل به شرح زیر میباشد:
- فصل اول شامل کلیات تحقیق بوده و به بیان اهداف و فرضیات تحقیق اختصاص دارد.
- در فصل دوم ابتدا مقدمه و سپس سیر تاریخی گردشگری مورد مطالعه قرار میگیرد. درقسمت بعدی انواع گردشگری ذکر میگردد. در فصول بعدی آثار مثبت و منفی اقتصادی، فرهنگی _اجتماعی و زیستمحیطی گردشگری مورد توجه قرار میگیرد و در انتها جمع بندی مطالب ذکر شده صورت میگیرد.
- در فصل سوم به بررسی برخی از مطالعات داخلی و خارجی صورت گرفته پرداخته می شود.
- فصل چهارم به بیان الگوی تحقیق و برآورد آن اختصاص دارد.
- در فصل پنجم جمعبندی، نتایج و پیشنهادها ارائه می شود.
[1]Export-Led Growth Hypothesis(ELGH)
[2]Tourism-Led Growth Hypothesis(TLGH)
[3]Lea
[4]Dritsakis
[5]Webster
[6]Langman
قیمت :37500 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت serderehi@gmail.com
[add_to_cart id=157444]