پایان نامه درباره اهمیت ازدواج و انتخاب همسر

پس در امر نكاح هم نبايد او خودسر عمل كند بايد با هماهنگي ولي او باشد.
البته مرحوم حكيم در مستمسك مي‌فرمايند: سفيه مبذّر تعيين زوجه را مي‌تواند بكند ولي مهريه را نمي‌تواند تعيين كند پس ولي فقط در مهردخالت مي كند و تعيين زوجه بدست ولي نيست.
و لكن نقدي بر كلام ايشان هست و آن اينست كه ممكن است كسي سفيه در مال و انتخاب همسر هر دو باشد يعني كفو را هم نمي‌تواند تعيين كند اين چنين افراد اجازه ولي را در هر دو صورت مي‌خواهند. بعضي از بزرگان از جمله صاحب جواهر بحث ضرورت را مطرح كردند. يعني سفيه اگر ضرورت به ازدواج پيدا كرد ولي او دخالت كند در غير اين صورت كاري به او نداشته باشد حتي ادعاي اجماع هم نمودند.
لكن اين سخن نيز تام نيست چون به سفيه هم بايد مثل ديگران رفتار كرد زيرا ازدواج براي خيلي از افراد ضروري نيست و در ميان عقلاء ازدواج به عنوان يك امر مشروع است نه به عنوان يك ضرورت. پس در سفيه هم بايد همين گونه باشد در نسبت به ساير نيازهاي طبيعي سفيه اين گونه برخورد مي‌شود مثل غذا خوردن و لباس پوشيدن، به حد ضرورت براي او اكتفاء كرد يا نياز عادي و طبيعي او بايد در حد شأن و منزلت وي با توجه به امكانات مورد توجه قرار گيرد.
اما اينكه مرحوم علامه و شهيد ثاني و محقق ثاني مي‌فرمايند:
عقدش فضولي است يعني اگر بدون اذن ولي ازدواج كرد فضولي خواهد بود اين هم تام نيست چون سفيه غير از مجنون و صغير است، ايندو مسلوب العباره هستند يعني عقدي را كه مي‌خوانند باطل است امّا سفيه بالغ و عاقل است و همه چيز را مي‌فهمد فقط در امور مالي مشكل دارد حق با امام (ره) است كه عقدش را صحيح مي‌داند فقط اجازه ولي را مي‌طلبد.
بعضي ديگر از بزرگان اين مسأله را مورد توجه قرار دادند كه اصلا اجازه شرط نيست، عقد صحيح است ولي مهر باطل است چون امر مالي است تفكيك بين عقد و مهريه مي‌نمايند.
ولي اين سخن ناتمام است چون لاضرر حكم مي‌كند كه دختر نيز ضرر نبيند به اميد چنين مهريه‌اي زن او شده است اگر مهرالمثل را مي‌خواست شايد بهتر از او ازدواج مي‌كرد پس لاضرر حاكم است نكته‌اي كه قابل تذكر است اين مي‌باشد كه قبلا گفتيم در اين خصوص حديث يا آيه خاصي نداريم و لكن در باب دختر بالغه باكره چند مورد حديث وجود دارد كه مي‌فرمايد المرة قد ملكت نفسها غير السفيه، زني كه مالك نفس خود شده و سفيه نيست. مي‌توان از اين حديث در بحث نيز استفاده كرد. با اين بيان كه حديث گر چه مربوط به زن هست. و ما درباره مرد سفيه سخن مي‌گوئيم لكن لبّ كلام اينجا است كه زن اگر غير سفيه بود خودش مي‌تواند ازدواج كند. زني كه از نظر مالي محجور نيست مي‌تواند ازدواج كند زني كه نمي‌خواهد مهريه بدهد و محجور مالي است و نكاحش بايد به اذن ولي باشد به طريق اولي مردي كه سفيه است و مي‌خواهد مهريه بدهد بايد با اذن ولي او باشد. بنابراين با الغاء خصوصيت و قياس اولويت حكم سفيه استفاده مي‌شود.
تذكر
1ـ در ابواب مختلف فقه به مناسبتهاي متعدد بحث از حاكم مطرح مي‌شود از جمله در بحث نكاح، مراد از حاكم كيست؟
قطعاً مراد از حاكم حاكم اسلامي مي‌باشد كه در زمان حضور وجود امام معصوم يا نماينده او، اعم از اينكه نمايندگي تام و عام داشته باشد يا نمايندگي خاص و در زمان غيبت ولي فقيه جامع الشرايط حاكم اسلامي مي‌باشدو هم چنين كسي را كه ولي فقيه به عنوان منصب قضاء تعيين مي‌كند و در زمان حاضر قضات دادگاه ها گر چه مجتهد نيستند ولي مأذون از طرف ولي فقيه مي‌باشند.
تذكر دوم: در بحث ولايت حاكم اين است كه حاكم بر مرد بالغ رشيد در امر ازدواج او مطلقاً ولايت ندارد. همچنانكه پدر و جد بر او ولايت نداشته و دختر باكره بالغه رشيده در صورت فقدان پدر و جد نيز تحت ولايت حاكم نيست. بلكه او مستقل در امر نكاح خواهد بود.
فصل سوم: بررسي آراء فقهاء اماميه در مسئله نكاح و طلاق صغير و صغيره
قبل از اقوال و آراء فقهاء اماميه در مسئله نكاح صغير و صغيره از پدر و جد، ديدگاه اسلام در باره اهميت ازدواج بيان مي‌شود.
اهمیت ازدواج
بی شک هیچ شالوده ای، مقدس تر از بنای رفیع ازدواج نیست. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «ما بنی فی الاسلام احب الی الله تعالی عزوجل من التزویج؛ هیچ بنایی در اسلام محبوب تر از ازدواج، نزد خداوند متعال بنا نشده است.»
هر ملتی در دین و آیین خود به نوعی از آن بهره مند است. دین اسلام بیش از همه بر آن تاکید دارد و برای آن آثار و فواید مهمی یاد کرده است. در قرآن مجید سه آیه در اهمیت ازدواج آمده و همگان را به آن تشویق و دعوت کرده است:
و انکحوا الأیامی منکم و الصالحین من عبادکم و إمائکم ان یکونوا فُقراءَ یُغنهم الله من فضله و الله واسع علیم « مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید و همچنین غلامان و کنیزان صالح را، اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز می سازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه است»
1.و من آیاته أن خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودّةً و رحمةً انّ فی ذلک لآیات لقومٍ تتفکّرون « و از نشانه های او این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد. در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند.»
2.و ان خفتم الا تقسطوا فی الیتامی فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع فان خفتم الّا تعدلوا فواحدةً او ما ملکت ایمانکم ذلک ادنی الا تعولوا. « و اگر می ترسید که [به هنگام ازدواج یتیم] عدالت را رعایت نکنید [از ازدواج با آنان چشم پوشی کنید] با زنان پاک [دیگر] ازدواج کنید دو یا سه یا چهار همسر و اگر می ترسید عدالت را [درباره همسران متعدد] رعایت نکنید تنها یک همسر بگیرید و یا از زنانی که مالک آنهایید، استفاده کنید. این کار از ظلم و ستم بهتر جلوگیری می کند.»
علاوه بر آیات، روایات بسیاری نیز در این زمینه وجود دارد، چنانکه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است« من تزوّج فقد احرزَ نصف دینه»
« هر کس ازدواج کند، به درستی که از نصف دینش پاسداری کرده است». از این رو فقیهان، ازدواج را از مستحبات مؤکد برشمرده اند و آن را برای کسی که به سبب نگرفتن همسر به گناه بیفتد، واجب دانسته اند.