پایان نامه درباره تغییر پذیری و نورپردازی

3- خط سیر حلزونی و مارپیچی در یک یا چند سطح .
4– پیچ و تاب کاملا آزاد – که در این حالت اگر از محدودیت های هندسی ، زیاد عدول شود ، بازدید کننده ، هر یک فضایی خود را از دست خواهد داد .
5– به صورت یکپارچه .
در این راستا وظیفه معماری تنها تامین انواع اشکال فضایی و نور پردازی ها و …. نیست ، بلکه ایجاد نظمی روانی بر گروه ها ، فضاهای مثلث و فضاهای حرکت از سوی دیگر است .
2-12-3-1– مسیرهای حرکت
مطالعات و تحقیقات به عمل آمده توسط «ایکوم » نشان می دهد که از میان افرادی که به نمایشگاه مراجعه می کنند ، 70 % تمایل دارند به طرف راست بپیچند و 30 % باقیمانده به سمت چپ ، همچنان اکثرا دوست ندارند که در مکانهای عمومی از پاه بالا بروند و علاقه ندارند که در سطحی پایین تر از سطح ورودی قرار گیرند یا از یک مسیر دوباره عبور کنند . (امینی ع 74 – 1373 ، موزه هنرهای معاصر قزوین ،ص23)
2-12-4-1- تابلوهای ثابت
تنوع و جنسیت سقف ، سقف کاذب ، دیوارها و کفپوش سالن هایی که آثار ثابت را در خود جای می دهند بایستی متناسب با تابلوها و آثار انتخاب گردند .
برای بهتر دیده شدن تابلو و درک مطلوبتر آن ، باید فاصله بازدید کنندگان را 2 الی 3 برابر بزرگتر ازهر تابلو در نظر گرفت و یا 2 برابر قطر تابلو .
همچنین براب تعیین فاصله بازدیدکننده از تابلو و اثر مورد نمایش می توان از حوزه دید یک نفره کمک گرفت . حوزه دید ناظر عبارت است از فضایی مخروط شکل با زاویه عمودی 30 تا 40 درجه با در اختیار داشتن این فواصل که هر بار تنها محوطه ، محدودی دیده می شود ، ممکن است اشیاء نمایش را طوری قرار داد که تنها یک شیء و یا یک مقدار اشیاء هم گروه دیده شود .
برای ارائه تابلوها در سالن حریم های متفاوتی در نظر می گیرند . گاهی اوقات یک تابلو به تنهایی روی دیوار نصب می گردد و زمانی سه یا چهار تابلو کنار هم روی یک دیوار قرار می گیرند . گاهی متخصصین موزه آرایی فاصله بین دو تابلو را cm 45 می گیرند ، لیکن در مجموع می توان گفت در تعیین حریم قرار گیری تابلوها « ابعاد تابلو » نقش اصلی را ایفا می کند به عنوان نمونه برای تابلوهایی با ابعادی در حدود 5 متر ، باید فاصله ای در حدود 5 متر با تابلوهای بعدی در نظر گرفت .
به طور کلی در فضای نمایش تابلوها نباید به نقاشی های روی دیوار هیچ گونه گرما و رطوبتتی برسد . بدین منظور نباید مسیر رادیاتور و شوفاژ و تاسیسات از پشت دیوار مورد نظر عبور کند و نیز نباید تابلو در معرض مستقیم اشعه خورشید قرار گیرد .
به هنگام احداث بنا باید برای تابلوهایی که روی دیوار نصب می شوند پیش بینی های لازم به عمل آید . بدین منظور شیارهایی را به گونه ای زیر سقف قرار می دهند که قابل رویت نباشند . مقطع شیارها به شکل حروف «L » و یا « T » بوده و پیچ های قلاب داری بروی آنها قرار می گیرد ، قلابها اتصالات عمودی تابلوها را نگه می دارند ، بدین ترتیب می توان تابلوها را در امتداد شیارها حرکت داد .
در تقسیم بندی فضای داخلی نمایشگاه می توان از سیستم های موقتی یا دائم استفاده نمود . در حالت اول پارتیشن متحرک و پانل های سبک وزن پایه های ویژه و یا در سوراخ و یا شیار مناسب روی زمین ثابت شده به کار می رود .
امتیازی که پارتیشن نسبت به دیوارها دارد ، متحرک بودن و در نتیجه قابلیت انعطاف و تغییر پذیری آن است. در نتیجه فضایی را که در بر می گیرد ، قابل تغییر بوده و وضعیت ای صفحات با نور، سایر آثار نمایشی و حرکت بیننده در هر زمان دلخواه تغییر می کند .
برای استوار نگه داشتن اشیاء و ثبات آنها در سطحی دلخواه و جلوگیری از جا به جا کردن اشیاء و به منظور مجزا ساختن شیء نمایشی از محیط اطراف می توان از سکو و تکیه گاه استفاده کرد .(امینی ،74 – 1373 ،ص 23)
2-12-5-1– نور نمایشگاه
یکی از مباحث مهم ، مطالعه زاویه ورود نور است . علی القاعده نوری که با خط دید هم محور باشد، هیچگونه سطوح تاریک و روشنی را پدید نیاورده و درک فضا را دشوارتر خواهد کرد. لیکن نوری که به طور مایل از بالا و از پهلوی خط دید بتابد، درک را تسهیل می نماید.
این نکات نه تنها برای آثار و اجسام سه بعدی مناسب و مفید است، بلکه برای خستگی و میزان فشار وارده بر چشم نیز موثر می باشد .
استفاده از نور مصنوعی امتیاز کمی را به همراه دارد . تنظیم شدت نور و طیف آن تا حدود زیادی مقدور بوده و می توان منبع نور را به منظور تاکید خاصی بروی نمونه ها به گونه ای انعطاف پذیر سازماندهی و تنظیم کرد . همچنین نور پردازی مصنوعی مزایای بیشماری را از نظر آزادی در طراحی در بر دارد. یکنواختی دشواری در توزیع تضاد بین تاریک و روشن و افزایش دما به ویژه در جایی که از لامپ های رشته ای استفاده می شود ) از جمله معایب استفاده انحصاری نور مصنوعی می باشد .
چنانچه بخواهند از دو نوع نور ( روز و مصنوعی ) تواما استفاده نمایند تلاش های در جهت تولید و ترکیب طیفی مشابه نور روز منسجم می شود .
جزئیات و ترفندهای گوناگونی در رابطه با پخش نور و ایجاد شایه وجود دارد که مناسب ترین آنها استفاده از ابزارهای قابل تنظیم برای نور طبیعی می باشد . زیرا این امتیاز برخوردار هستند که به هنگام مواجهه با کمبود نور ، می توان نور روز را به طور کامل به داخل راه داد .
استاندارهای موجود، نور پردازی های نمایشگاه را به روش نور گیری از سقف توصیه می نمایند. در این نوع نور پردازی دیوارها کاملا در اختیار شوره ها قرار می گیرند. از مزایای این نوع نور گیری این است که بوسیله المانهای مخصوص می توان نور را تنظیم کرد و سایه روشن بوجود آورد و یا نور را به طور دلخواه منعکس نمود. سیتم نورپردازی مصنوعی را باید به دو صورت مصنوعی برای روشنایی عمومی و برای ایجاد نور متمرکز بروی آثار نمایشی پیش بینی نمود .