دانلود پایان نامه

یکی از دلایل که زنان و بخصوص زنانی که یکبار تجربه زندگی زناشویی را داشته اند و طلاق گرفته اند حاضرند زن مردی دیگر بشوند مسئله مالی و عدم توانایی آنها در تامین خرج ومخارج زندگیشان است ، بعد از انقلاب سازمانهای حمایتی چون کمیته امداد و بهزیستی تشکیل شد تا به قشر آسیب پذیر جامعه کمک کند که تا حدود زیادی هم موفق بوده اند ، البته نا گفته نماند که زنانی به این سازمانها رجوع می کنند که یک یا دو بار در زندگی زناشویی خود شکست خورده اند و نه دختران ، حال ما نقش این سازمانها را در جلوگیری از چند همسری از رییس این ادارات یعنی آقایان ایرندگانی رییس کمیته امداد و مهندس هاشم زهی رییس بهزیستی خاش جویا شدیم و آنها نقش این سازمانها را در جلوگیری از ازدواج مجدد و در مورد خانمهای مطلقه با سن و سال متوسط به بالا مثبت ارزیابی کردند ، البته امروزه نباید از حقوق یارانه ای که ماهانه به حساب هر کس واریز می شود نیز غافل ماند .
نوع نگرش زنان به چند همسری در گذشته و امروزه:
در گذشته زنان با مسئله زن دوم یا سوم شوهرشان و اینکه سر آنها هوو بیاورد خیلی راحت کنار می آمدند و اصلا آن را نوعی حق طبیعی مرد می دانستند و معتقد بودند که اگر چیز بدی بوده پس چرا دین اسلام مجاز دانسته و چرا بزرگان دینی و اجتماعی اینکار را انجام می دهند و به نوعی با این مسئله به سادگی کنار می آمدند ، علاوه بر مورد بالا در دور و اطراف آنها اکثر زنان دارای هوو بودند و به نوعی همدردی زیادی داشتند و شاید به حق و حقوق خود زیاد آگاهی نداشتند ؛ اما امروزه به علت تحصیل زنان و برخورداری آنها از آزادیهای اجتماعی و بخصوص قشر تحصیل کرده نگرش خوبی نسبت به چند همسری مردانشان ندارند و به راحتی با این مسئله کنار نمی آیند هر چند زنان جوان زیادی هستند که همانند گذشته هنوز با چند زنی مرادنشان می سوزند و می سازند و دم نمی زنند .
طرز فکر و نگرش والدین نسبت به دختران در گذشته و امروزه :
در زمانهای گذشته در این شهرستان پدرها نسبت به دختران خود دید مثبتی نداشتند و همانند پسرها برای آنها احترام و منزلتی قایل نبودند ، دختران را اجازه درس خواندن نمی دادند و در سنین کودکی شوهر می دادند چرا که ماندن دختر در خانه پدر را نوعی ننگ و عار می دانستند و حتی راضی بودند دختران کم سن و سال خود را به پیر مردها و به عنوان زنان دوم و سوم بدهند ولی نگذارند دختر در خانۀ پدری زیاد بماند ، اما امروزه دید پدرها نسبت به دخترانشان بهتر شده و به آنها اجازه تحصیل و حضور در اجتماع را می دهند و برایشان زیاد مهم نیست که دخترانشان به سنی بالا تر رسیده یعنی چون گذشته آنها را کودک شوهر نمی دهند و به خواسته ها و نظر آنها تا حدی احترام می گذارند ، هر چند استثنا همه جا وجود دارد.(یاراحمدزهی دبیر)

آیا چند همسری نسبت به گذشته کمتر شده یا نه :
به طور یقین نمی توان گقت چند همسری خیلی نسبت گذشته در این شهرستان کمتر شده است ولی به علت تحصیل و آزادیهای اجتماعی دختران و پسران قشر تحصیل کرده کمتر تمایل به چند همسری دارند پسران خانواده های چند همسر از آنجایی که با مشکلات و گرفتاریهای چند زنی پدرشان دست و پنجه نرم کرده اند و کمبودهای عاطفی ، اقتصادی را در حق خودشان و مادرشان حس کرده اند کمتر راضی می شوند که بچه های آنها نیز دچار این مشکلات شوند در عوض افراد و سنتی و قدیمی با این مسئله که ما از پس عدالت بین زنان بر می آییم و چون عده ای ثروت و مال زیادی دارند و سایر دلیل ها اقدام به چند همسری می کنند به طوری که در روستای روتک در اطراف خاش وسراوان بنده افرادی را مشاهده کردم که نه(9) زن نیز گرفته بودند (کشته گر).
شیوۀ برگزاری مراسمات عروسی نسبت به گذشته :
در گذشته طبق رسم و رسومات این شهرستان و استفاده از رسم کمکی بجار ازدواجها آسانتر بود و برای عروسی زیاد سخت نمی گرفتند و گاهاً داماد یک دست لباس با مقداری خرما و مقداری کم پول عروسی می گرفت ولی امروزه خانواده ها تا حدودی سخت گیر تر شده اند و طلا و جواهرات ، چند دست لباس گرانقیمت ، وسایل زندگی و عروسی خوب از داماد می خواهند که اینکار برای جوانها بسیار سخت شده است در عوض کسانی که از قدرت مالی خوبی بر خوردارند راحت از پس چنین خرجهایی بر می آیند و زنان بیشتر می گیرند البته بعضی خانواده ها یک سری خواسته هایی دارند که مرد آنها را بر اورده کند مثلا چقدر طلا می خواهیم یا وسایل دیگر اگر مرد آنها را تامین کند دختر را به او می دهند و به بعد آن کاری ندارند که آیا دخترشان در زندگی راحت هست یا نه در گذشته خواسته ها کمتر و امروزه بیشتر شده است .
نقش والدین و ازدواجهای تحمیلی در گذشته و امروزه:
همانطور که در مبحث علل منفی چند همسری گفته شد در گذشته نقش والدین در ازدواجهای تحمیلی که منجر به چند زنی مردان می شد بسیار پر رنگ بود پسران و دختران حق هیچ گونه حرفی نداشتند و حتی ممکن بود عروس و داماد شب عروسی همدیگر را می دیدند اما امروزه ازدواجهای تحمیلی در میان قشر تحصیل کرده برداشته شده است و در سایر اقشار نیز کمرنگ تر شده است .
نقش و جایگاه زنان در میان جوامع قبیله ای شهرستان خاش
بدنیست در سیر جایگاه زنان و نقش قدرت در میان آنها و بخصوص زنان بلوچ به پیشینه تاریخی و قدرت مردان و زنان از دید جامعه شناسی و از کتاب فردریش انگلس به نام منشأ خانواده، مالکیت خصوصی و دولت وهمچنین به پیشینه دینی آن وبرسی وضعیت زنان شهرستان خاش درگذشته ومقایسه آن با وضعیت کنونی بپردازیم.
سیر جایگاه زن در جهان و از نظر جامعه شناسی
به اعتقاد انگلس در خانواده اشتراکی آغاز تاریخ بشر که زوج های متعدد و فرزندان آنها را در بر می گرفت. اداره امور خانه برعهده زنان بود، ولی به دلیل آنکه کار زنان برای بقای قبیله جنبه حیاتی داشت و یک صنعت عمومی و ضروری تلقی می شد زنان از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار بودند، امااهلی سازی حیوانات و توسعه گله داری به پیدایش منبع ثروت جدیدی برای اجتماع بشر منجر شد و چون کنترل حیوانات قبیله دردست سران بود انباشت ثروت در دست مردان باعث گردید قدرت نسبی آنان در مقایسه با زنان افزایش یابد و کاروتولید زنان و جایگاه اجتماعی آنها تنزل یافت و در نتیجه با پیدایش خانواده پدر سالار به ویژه در شکل تک همسری اداره امور خانه ارزش خود راازدست داد و به صورت یک خدمت خصوصی درآمد و زن اولین خدمتکار خانگی گشت . پژوهشگران معتقدند در بیشتر جوامع کشاورزی به علت نظام وراثت فرهنگی که در 111 جامعه معاصر صورت گرفت مشخص شد که هر چه مشارکت زنان در نیروی کار بیشتر باشد، امکان اینکه مردان بر زنان اعمال قدرت کنند کمتر خواهد بود.(بستان؛ 1383:158)
جایگاه زن ازدید سنت ومذهب وقرآن:
در مورد خلقت زن احادیث و روایات مختلفی مطرح شده است بعنوان مثال حدیثی از امام علی (ع) است که می فرماید: خداوند مردان را از زمین آفرید از این جهت همت و توجه مردان به زمین (آب و گل) است. و زنان را از مردان آفرید. از این رو همت زنان در جهت توجه به مردان است. پس ای گروه مردان زنانتان را حبس کنید.(وسایل الشیعه،ج7 جزء1 باب24 صفحه41)
یا در کتب اهل سنت در باب علت نیکوکاری به زنان در کتابهای صحیح بخاری و مسلم خلقت زنان از استخوانهای نرم و کج عنوان شده است و چنین فرموده اند: سفارش مرا درباره نیکویی کردن به زن ها بپذیرید زیرا که آنها از استخوانهای نرم و کج پهلو آفریده شده اند و از لحاظ آفرینش چون آن استخوانها هستند و نقطه منحنی و کج آنها استخوانهای قسمت بالای آنهایت پس اگر بخواهی آن نقطه منحنی را صاف کنی خواهد شکست و اگر ترک کنی به حالت انحنا و کجی باقی خواهد ماند پس سفارش خیر مرا درباره زنها در نظر بگیرید.(وطنی 1388: 36-25)
در روایات دیگری بنام ائمه و حضرت رسول (ص) زن را موجودی می دانند که از انسان یعنی آدم (ع) و از پهلوی چپ او بوجود آمده است و زن را از آن جهت زن گفته اند که از انسان آفریده شده و حوا از آن جهت حوا نامیده شده که از حیوان (موجود زنده انسان) خلق شده. اینکه این روایات تا چه اندازه صحیح باشد در حد توان علمی ما نیست اما ما آیات قرآنی فراوانی داریم که خلقت زن را هم ردیف خلقت مرد قرار داده و با احادیث فوق منافات دارد. بعنوان مثال در سوره طه آیه 50 می فرماید: هرچیزی از جمله زن و مرد را در حد کمال خلق کرده است . یا از آنجائیکه می فرماید خدایی که تو را آفرید و به بهترین وجه کمال بسیار است و معتدل و موزون ساخت و در سوره ای دیگر می فرماید به تحقیق انسان را در زیبا ترین و بهترین قوام و مراتب بوجود آفریدیم.(تین آیه 4) و یا می فرماید: فتبارک ا… و احسن الخالقین.(مومنون 14)
همچنین قرآن در چگونگی خلقت می فرماید: ای مردم تقوای الهی پیشه کنید آن پروردگاری که شما را از نفس واحده ای آفرید و از آن نفس (نه پهلوی آدم) زوجی خلق کرد و نیز می فرماید: هوالذی خلقکم من ترابِ ثمّ من نطفه ثمّ من علقه ثمّ یخرجکم طفلاً.(مؤمنون آیه 67) آنچه مسلم است این است که قضاوت و ارزیابی در چگونگی و ماهیت انسانها باید بر اساس امور ثابت و استواری باشد تا مبنای قانون و ارزیابی ها قرار گیرد.(همان،42)
حال بعد از این همه توضیحات درباره خلقت انسان از روایات و احادیث و آیات قرآن یکی از دلایلی که شاید ما خودمان را صاحب اختیار و همه کاره زنان می دانیم همین عامل باشد که زنان ناقص الخلقه هستند و از پهلوی چپ آدم آفریده شده اند و باید طبق روایات در خانه بمانند، حرف اضافی نزنند و شاید یکی از دلایل دیگری که ما مردان (و بخصوص مردم شهر ما) خود را برتر از زنان می بینند و به خودشان حق میدهند چند همسر نیز بگیرند،آیات قرآنی است که شاید بخوبی تفسیر نشده اند و ما درک درستی از آنها نداشته ایم. بعنوان مثال آیه 3 سوره نساء که مجوز چهارزنی را می دهد: پس آن کس از زنان را به نکاح خود در بیاورید که نیکو و مناسب باشد .دو ، سه یا چهار. پس اگر از ستم بر آن و بی عدالتی بیم دارید یک زن اختیار کنید.
اگر به قبل اسلام و شرایط اجتماعی آن زمان نظر کنیم خواهیم دید که مردان چندین حرم سرا و زن داشتند و به آنها رسیدگی نمی کردند و اسلام با این آیه از سوره نساء نظام زناشوئی را قانون مند کرد و تعداد زنان آنها را کم کرد. همانطور که قبلاً هم گفتیم با شرط عدالت و در نهایت یک زن را پیشنهاد می دهد.ابا عبد ا… (ع) در معنی آیه فوق می فرماید: فإن خفتم فواحده. منظور نفقه است و لن تستطیعوا… حرصتم. منظور مودت و محبت است. برای اینکه کسی قادر نیست بین دو زن در محبت عدالت را رعایت کند.(وطنی. 1388، 192-191)
آیه بعدی سوره نساء آیه 34 می باشد که می فرماید: الرجال قوّامون علی النساء بما فضّل ا… بعضهم علی بعضِ و بما انفقو من اموالهم.