با مراحل ساخت شیشه رنگی بیشتر آشنا شوید

برگزیده
1-    عنوان اصلی محتوا: با مراحل ساخت شیشه رنگی بیشتر آشنا شوید
2-    کلمه کلیدی اصلی مراحل ساخت شیشه رنگی
3-    کلمه کلیدی مرتبط شیشه رنگی
4-    خلاصه محتوا (50 تا 70 کلمه) شیشه رنگی در طراحی دکوراسیون از دیروز تا به الآن یکی از مهم ترین متریال بوده است. از مساجدی که در ابتدای ورود اسلام به ایران در شیراز و اصفهان ساخته شده است تا مدرن ترین ساختمان های امروزی و حتی در تولید بسیاری از محصولات از شیشه رنگی استفاده می شود. با ما در این مقاله همراه باشید تا در خصوص مراحل ساخت شیشه رنگی با شما صحبت کنیم.

 

 

شیشه رنگی به یکی از مهم ترین متریال در تولید انواع محصولات، ابزار و همچنین وسایل تزئینی و دکوراسیون ساختمان های امروزی تبدیل شده است و ما شاهد آن هستیم که انواع شیشه رنگی در مدل های مختلف و در رنگ های متفاوت در بازار عرضه می شود. اما مراحل ساخت شیشه رنگی به چه صورت است و اصولا این محصول به چه صورت تولید می شود؟ این سوالی است که ما به بررسی آن پرداخته ایم و اطلاعات به دست آمده را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. با ما همراه باشید.

در ابتدای تولید شیشه توسط بشر، ما تسلطی بر روند رنگی کردن شیشه ها نداشتیم ولی مصریان و ساکنان بین النهرین را می توان از اولین کسانی دانست که توانستند با اضافه کردن موادی، نسبت به تولید شیشه های رنگی اقدام کنند. در واقع می توان گفت که مراحل ساخت شیشه رنگی برای اولین بار توسط جابر ابن حیان و در قرن دهم هجری تولید شد. این سری از محصولات در ساخت انواع ساختمان ها، انواع وسایل تزئینی و اشرافی و همچنین در ادامه به عنوان متریال ساخت ابزار دکوراسیون شناخته شد و بیشتر مورد استفاده قرار گرفت. امروزه مراحل ساخت شیشه رنگی به صورت کاملا صنعتی انجام می شود و توان تولید، کیفیت و همچنین دوام محصولات بسیار بالاتر از نمونه های اولیه می باشد.

 

مراحل ساخت شیشه رنگی

با مراحل ساخت شیشه آشنا شوید

برای این که بتوانیم مراحل ساخت شیشه رنگی را بیان کنیم، در ابتدا لازم است که اطلاعاتی در خصوص ساخت شیشه های معمولی را در اختیار شما قرار دهیم و سپس مراحلی را بیان کنیم که در تولید محصولات شیشه رنگی اجرا می شود. در ابتدا باید بدانید که شیشه ها برای اولین بار 2500 سال پیش از میلاد مسیح آغاز شد و در مصارف صنعتی و تجاری مورد بهره برداری قرار گرفت.

مرحله اول : در ابتدا برای تولید شیشه به سیلیس یا کوارتز نیاز داریم که میزان ناخالصی بسیار پایینی داشته باشد. باید در نظر داشته باشید که میزان آهن موجود در سیلیس اگر زیاد باشد، محصول نهایی شیشه به رنگ سبز مایل خواهد شد. (در نظر داشته باشید که در مراحل ساخت شیشه رنگی، استفاده از فلزات یکی از مهم ترین قسمت ها به شمار می رود که در ادامه به این قسمت خواهیم رسید.) در صورتی که میزان ناخالصی آهن در سیلیس زیاد باشد، نیازمند آن هستیم که مقداری از اکسید منگنز برای از بین بردن اثر آهن به سیلیس اضافه کنیم.

مرحله دوم : در این مرحله لازم است که موادی مانند سدیم کربنات و اکسید کلسیم را به سیلیس اضافه کنیم. این کار باعث می شود که دمای لازم برای تولید شیشه کاهش پیدا کند. باید در نظر داشته باشیم که با وجود اکسید منیزیم یا اکسید آلومینیوم که در مراحل ساخت شیشه رنگی نیز مورد استفاده قرار می گیرند، باز هم درصد مواد افزودنی فراتر از 26 الی 30 درصد از کل ترکیب مورد نیاز برای شیشه بیشتر نخواهد شد.

مرحله سوم : در این مرحله اگر بخواهیم کریستال تولید کنیم، نیازمند اضافه کردن ترکیباتی مانند اکسید سرب خواهیم بود.

مرحله چهارم : این مرحله که به عنوان مهم ترین قسمت از مراحل ساخت شیشه رنگی شناخته می شود، در واقع موقع اضافه کردن متریالی است که باعث می شود شیشه ها به صورت رنگی تولید شوند. اما این متریال شامل چه موادی می شود؟ در واقع اکسید فلزات می توانند شیشه ها را رنگی کنند و در مراحل ساخت شیشه رنگی، در قسمت چهارم می توانیم این اکسید ها را اضافه کنیم.

  • اضافه کردن اکسید آهن شیشه را سبز می کند.
  • اکسید مس با توجه به درصد مورد استفاده می تواند در تولید شیشه زرد، فیروزه ای، قهوه ای، سیاه و سفید مورد استفاده خواهد بود.
  • افزودن نیکل به ترکیبات ساخت شیشه باعث می شود که این محصول به رنگ های آبی، سیاه یا بنفش متمایل شود.
  • طلا (با غلظت بسیار کم در حدود یک هزارم درصد می تواند شیشه های رنگ روبی را تولید کند و در صورتی که این غلظت را کاهش دهیم، می تواند رنگ قرمز ملایم را ایجاد کند.
  • از سلنیوم به عنوان افزودنی تولید شیشه های صورتی و قرمز استفاده می شود.
  • ترکیباتی که بر پایه نقره تولید شده باشند می تواند شیشه های زرد رنگ ایجاد کند و در تولید رنگ های نارنجی به سمت قرمز تا زرد نیز کارایی دارد.
  • گوگرد فلزی است که در مراحل ساخت شیشه رنگی به همراه نمک کربن و آهن مورد استفاده قرار گرفته و طیف رنگی زرد تا سیاه را ایجاد می کند.
  • اورانیوم را می توان یکی از مهم ترین مواد اولیه برای تولید رنگ های زرد یا سبز فلورسنت دانست.
  • کلسیم به عنوان ماده تولید شیشه رنگی زرد پررنگ شناخته می شود.

با توجه به مطالب بیان شده در قسمت بالا می توان گفت که مراحل ساخت شیشه رنگی تا حدود زیادی برای شما مشخص شده است. با توجه به این مراحل در ادامه بیشتر در خصوص ادامه راه تولید شیشه با شما صحبت خواهیم داشت.

 

انواع شیشه رنگی

مرحله پنجم : از یک ظرف فلزی که به حرارت (1500 الی 2500 درجه سانتیگراد) مقاومت داشته باشد برای ذوب کردن مواد در کوره استفاده می کنیم. این ظرف باید مهار شده باشد و همچنین نباید از یاد ببریم که رسیدن به این دما تنها در کوره های صنعتی و با استانداردهای روز باید انجام شود.

مرحله ششم : در این مرحله، ذوب برای ساخت شیشه انجام می شود. در مراحل ساخت شیشه رنگی باید دقت داشته باشیم که دمای ذوب بر اساس متریال اضافه شدن به ماده اولیه باید مشخص شده و کوره های گازی می توانند گزینه ایی بسیار مناسب برای این کار به شمار روند. در نظر داشته باشید که کوره های الکتریکی نیز امروزه در مراحل ساخت شیشه رنگی می توانند عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهند.

مرحله هفتم : اگر مراحل ساخت شیشه رنگی را در فیلم ها مشاهده کرده باشید و یا به یکی از مراکز تولید مراجعه کرده باشید، شاید این مرحله برای شما کار همزدن مواد ذوب شده را تداعی کند ولی باید در نظر داشته باشید که در این مرحله، میکس کردن مواد مذاب به این دلیل انجام می شود که همگن سازی انجام شده و شیشه تولید شده حبابی نداشته باشد. اضافه کردن مواد شیمیایی از جمله کلرید سدیم، اکسید آنتیموان یا سولفات سدیم نیز باعث می شود که حباب های موجود در شیشه از بین رفته و محصول نهایی کیفیت بیشتر و ظاهر زیباتری داشته باشد.

یکی دیگر از مطالب سایت :   آبمیوه گیر ۴ کاره بهتر است یا تک کاره

مرحله هشتم : شکل دادن به مواد مذاب در این مرحله انجام می شود و شکل نهایی شیشه رنگی را در این مرحله باید ایجاد کنیم که به این منظور از دو روش قالب گیری و بلویینگ از آن استفاده می شود. انتخاب روش برای تولید شیشه بر اساس نوع نیاز انجام می شود.

مرحله نهم : در نهایت مراحل ساخت شیشه رنگی، باید شیشه را خنک کنیم و از روش های زیادی به این منظور استفاده می شود. باید توجه داشته باشیم که این مرحله باید به وسیله دستگاه های صنعتی و استادکاران خبره انجام شود تا در نهایت کیفیت محصول نهایی در بالاترین حد باشد.

 

مدل های مختلف شیشه رنگی

تاثیر نوع کاربرد بر مراحل ساخت شیشه رنگی

یکی از مهم ترین مسائلی که بر مراحل ساخت شیشه رنگی دارای تاثیر می باشد را می توان نوع کاربردی دانست که برای محصول در نظر گرفته می شود. به صورت کلی محصولاتی که در بازار عرضه می شوند برای دکوراسیون و ساخت ظروف شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرند و از این روی باید بر اساس نوع کاربرد نسبت به تعیین مراحل ساخت شیشه رنگی توجه داشت. برای مثال در صورتی که ما نیاز به شیشه های کریستال رنگی داشته باشیم، همانطور که در مراحل ساخت شیشه رنگی با شما اطلاعاتی در میان گذاشتیم، اضافه کردن برخی از مواد اولیه باعث می شود تا شیشه به صورت کریستال تولید شود. همچنین نوع قالب گیری و استفاده از نی در تولید این دسته از شیشه ها، بر اساس نوع کاربرد باید تعیین شود و از این روی باید دقت بسیار زیادی به این مسئله داشته باشیم.

 

کاربرد شیشه رنگی

مراحل ساخت شیشه رنگی به شیوه فیوز گلس

یکی از شیوه هایی که در تولید شیشه های رنگی مورد استفاده قرار می گیرد، فیوز گلس نام دارد که در واقع تمامی مراحل ساخت شیشه رنگی را طی کرده و سپس قطعات شیشه رنگی بدون استفاده از چسب یا سایر مواد به یکدیگر متصل می شوند که البته این مسئله بیشتر برای تولید وسایل زینتی دارای کاربرد بوده و برای اولین بار توسط شیشه گرانی که در مصر و روم باستان زندگی می کردند، در حدود 2000 سال پیش پیاده سازی شده است. در نظر داشته باشید که در این روش ما از پرایمر به عنوان جدا کننده قالب استفاده می کنیم و همچنین برای برش شیشه ها که در نهایت باعث شود تا شیشه رنگی با ظاهری زیباتر تولید شود باید از الماس استفاده داشته باشیم.

در مراحل ساخت شیشه رنگی با تکنیک فیوز گلس ما می توانیم از کوره های حرارتی و از کنار حرارتی استفاده داشته باشیم و در واقع تفاوت این روش از تولید بیشتر به شیوه های قالب گیری مربوط می شود تا در نهایت قطعات شیشه رنگی به یکدیگر متصل شده و ما بتوانیم یک شیشه رنگی با طیف متفاوت رنگ را داشته باشیم.

یکی از مهم ترین نکات در خصوص مراحل ساخت شیشه رنگی با تکنیک فیوز گلس را می توان استفاده از مواد اولیه مناسب در کنار مواد کاهش دمای ذوب شیشه دانست. همچنین استاد کار باید دانش کافی در خصوص ساخت این نمونه از شیشه را داشته باشد تا در نهایت بتواند شیوه اصولی فیوز گلس را ایجاد کرده و از آن استفاده داشته باشد. همجوشی شیشه ها با مواد اولیه متفاوت در قالب هایی به هم چسبیده از مهم ترین مراحل ساخت شیشه رنگی به شیوه فیوز گلس به شمار می رود.

 

مراحل ساخت شیشه معمولی

موارد استفاده از شیشه رنگی در دنیای امروز

ما در قسمت های گذشته با شما در خصوص انواع شیشه رنگی صحبت داشتیم و مراحل ساخت شیشه رنگی را برای شما بیان کردیم که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شده و در دسترس شما می باشد. در نظر داشته باشید که موارد استفاده از شیشه رنگی امروزه بسیار گسترده شده است و ما می توانیم از این محصول در محیط های مختلف استفاده داشته باشیم. برای مثال می توان گفت که شیشه رنگی ها در تکنیک های مختلف در ساخت وسایل مختلف که مورد کاربرد هستند، وسایل زینتی و تزئینات محیط، نمای داخلی و خارجی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند و می توان گفت که این سری از محصولات دارای عملکرد بسیار مناسب برای شما خواهند بود. در صورتی که قصد دارید از انواع شیشه رنگی استفاده داشته باشید، باید حتما از مراکز معتبری که محصولات خود را بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید کرده و در بازار عرضه می کنند خرید خود را انجام داده و محصولاتی با بالاترین کیفیت را داشته باشید. در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید نیز می توانید با کارشناسان متخصص در ارتباط بوده و اطلاعات لازم و کافی را به دست بیاورید.

 

انواع شیشه رنگی و کاربرد آن

نتیجه گیری نهایی

استفاده از شیشه رنگی امروزه بسیار گسترده شده است و ما از این محصولات در محیط های مختلف مانند طراحی دکوراسیون داخلی استفاده بسیار گسترده ای داریم. در نظر داشته باشید که مراحل ساخت شیشه رنگی صنعتی امروزه با تحولاتی همراه شده است و بیشتر از تکنولوژی در تولید انواع شیشه رنگی استفاده می شود. از این روی ما در این مقاله سعی داشته ایم که اطلاعاتی متناسب با تکنولوژی روز دنیا را در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که سوالی در این خصوص داشته باشید و می خواهید در خصوص مراحل ساخت شیشه رنگی بیشتر بدانید، این مقاله می تواند برای شما مفید واقع شود. شیشه با استفاده از اکسید فلزات رنگ به خود می گیرد و همانطور که گفته شد، ساخت شیشه های رنگی به هزاران سال قبل باز می گردد. همچنین در خصوص مراحل ساخت شیشه رنگی با تکنیک فیوز گلس با شما صحبت داشتیم و اطلاعاتی را در این خصوص نیز با شما به اشتراک گذاشتیم که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود. از شیشه های رنگی در ساختمان ها، تولید وسایل کاربردی و تزئینی در دنیای امروز استفاده بسیار گسترده ای می شود.

پارتیشن اداری فریم لس شیشه ای