خدمات آموزشی در بانک فایل پژوهشی معلمان

دانشجویی

خدمات آموزشی در بانک فایل پژوهشی معلمان

در رابطه با طرح جابر چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در طرح بوم به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.

گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون 1. توصیف کردن 2. طبقه بندی کردن 3. پیش بینی کردن 4. تفسیر کردن 5. تحلیل 6. ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله روایت پژوهی به روش نوین امکان پذیر نیست.

طرح جابر بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که طرح بوم براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری طرح بوم مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

هیچ سناریویی برای تدریس مطلق نیست

باید خاطرنشان شود که هیچ روایت پژوهی را نمی توان به عنوان بهترین طرح جابر در تمام موارد برگزید. لذا آشنایی معلمان با طرح بوم گوناگون ضروری به نظر می رسد تا آنان بتوانند با توجه به مقاصد آموزشی تعیین شده ، الگوی مناسبی را به کار بندند. و در واقع هیچ روایت پژوهی مطلق نیست

کدام بهتر است : آموختن نحوه یاد گیری یا آموزش درسی سنتی؟

حال باید پرسید چرا معتقدان به کاربرد طرح جابر آموختن نحوه یادگیری را مؤثرتر از آموزش مطالب درسی می دانند ؟

بروس جویس و مارشا ویل مولفان کتاب طرح بوم باتوجه به تجارب علمی معلمان ، در حدود  20 روایت پژوهی را به مربیان و معلمان معرفی کرده اند که در این کتاب صرفأ به معرفی الگوهای : 1. پیش سازمان دهنده 2. فردمداری و 3. مشکل گشایی اقدام می گردد تا معلمان سخت کوش و پر تلاش با در نظر داشتن هدفهای آموزش و پرورش ، توانایی و زمینه فکری و اطلاعات پایه ای دانش آموزان و شرایط و امکانات محیط آموزشی ، الگوی مورد نیاز تدریس خود را انتخاب کرده و در چارچوب آن الگو ، فعالیتهای آموزشی را پیش بینی و سپس اجرا نمایند .

یکی دیگر از مطالب سایت :   بررسی کامل برخی لوازم ضروری در هر خانه

خدمات آموزشی در بانک فایل پژوهشی معلمان

اطلاعات بیشتر در مورد طرح جابر

در مورد طرح بوم باید بدانید که این موضوع در نظام آموزشی کشور اهمیت بالایی دارد. این موضوع که گفته شد در نظام آموزشی کشور به این معنی نیست که در دیگر کشور ها از اهمیت پایینی برخوردار است. در اصل این طرح روایت پژوهی از کشور های خارجی توسعه یافته به ایران راه یافته است.

طرح جابر از جمله فعالیت هایی بود که اغلب در کشور های اروپایی به اجرا در می آمد. این فعالیت به شدت برای نظام آموزشی کشور ها مزید فایده بود و پس از آن نیز کشور هایی که به دنبال توسعه و افزایش سطح آموزشی خود بودند، به دنبال آن بر آمدند تا بتوانند از پتانسیل بالای این سناریو استفاده کنند.

در کشور های مختلفی چون کره جنوبی، طرح بوم با روش اروپایی به اجرا درآمد. یعنی اینکه آنها در ابتدا نیروی هایی را برای یادگیری و آموزش روایت پژوهی به کشور های اروپایی اعزام کردند و این نیرو ها نیز پس از بازگشت توانستند آموزه های اروپایی خود را در کشور و نظام تحصیلی خود به اجرا بگذارند.

اجرا در ایران

طرح جابر در ایران به چه صورت اجرا شد؟ همین موضوع در کشور های دیگری چون ایران نیز البته با کمی تفاوت به اجرا درآمد. در کشور های اسلامی و مخصوصا ایران، طرح بوم کمی متفاوت تر ا اروپا به اجرا در آمد. البته تماما سعی شد تا در کیفیت آن تغییری ایجاد نشود و اصل طرح به جا بماند تا بتواند سود و فواید خود را به جای بگذارد.

طرح روایت پژوهی در ایران توانسته تا به اندازه نسبتا مناسبی به اهداف خود برسد و دانش آموزان ایران را به سمتی که میخواهد هدایت کند. اما در مورد اهداف این سناریو چه میدانید؟ دقیقا چه هدفی از راه اندازی آن وجود دارد؟ در ادامه در مورد اهداف طرح جابر توضیحاتی را ارائه میکنیم.

اهداف طرح بوم در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف روایت پژوهی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای طرح جابر قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما طرح بوم به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های روایت پژوهی خود فکر کنند.