۱۳۰ سال تلاش مرسدس بنز برای توسعه سیستم های ایمنی خودرو [تماشا کنید]

امروزه هر اتومبیلی که به نشون ستاره سه پر مزین شده باشه، به معنی اینست که در کلاس خود از بالاترین استاندردهای رفاهی و ایمنی برخورداره. شکل دادن این معنی در اذهان عمومی کاری ساده و آسون نبوده و نیاز به جلب اعتماد آحاد جور واجور مردم در طول سالیان متمادی داره.

از گذشته تا الان اجناس بنز در نقاط جور واجور جهان از جمله ایران خیلی راحت و امنیت بالا معروف بودن. در زمونه ای که حتی خیلی از ما هنوز به دنیا نیامده بودیم، این شرکت پیشگام به فکر امنیت مشتریان خود بود.

بیشتر از نیم قرن پیش مهندسین این شرکت به فکر افزایش مقاومت ساختار کابین نسبت به بقیه قسمتای اتومبیل افتادن و در سال ۱۹۵۴ اولین خودرویی رو که از کابینی مقاوم تر استفاده میکرد، معرفی کردن.

MERC CRASH-11

در این چند سال با در نظر گرفتن نبود تکنولوژیای دقیق واسه آزمایش خودرو، مهندسان مرسدس بنز ابدعات زیادی رو واسه پیشرفت ایمنی خودروها و تدوین استانداردهای ایمنی بر بوته آزمایش گذاشتن.

MERC CRASH-4

یکی از باحال ترین این روش ها به کار گیری موتورهای جت واسه سرعت بخشیدن به خودروهای تحت آزمایش بود.

مثل سازی برخورد از پشت سر که هنوزم به عنوان استاندارد در آزمون تست تصادف در نیامده و خیلی از خودروها از این زاویه مورد آزمایش تصادف قرار نمی گیرن.

ایجاد لوازم واسه مثل سازی تصادفای منتهی به واژگونی به وسیله مرسدس بنز

۲۴ سال بعد نوبت به ایجاد سیستم ترمز ضد قفل یا همون ABS رسید. این توانایی که امروزه به یه استاندارد در خودروها تبدیل شده، از قفل شدن چرخا هنگام ترمزگیری شدید جلوگیری کرده و راننده می تونه با اطمینان و راحتی بیشتری خودروی خود رو کنترل کنه. البته نگفته نمونه که شرکت خوشنام بوش هم نقشی اساسی در پیشرفت این سیستم واسه اشتوتگارتیا داشت.

Mercedes Benz ABS

بعدا این دو شرکت آلمانی با همکاری همدیگه سیستم کنترل پایداری الکترونیکی موسوم به ESP رو هم به وجود آوردن؛ سیستمی که به طور خلاصه وظیفه داره خودرو رو در راهی که فرمون داده می شه ثابت و پایدار نگه داره.

هر چند از ولوو به عنوان مخترع کمربند ایمنی یاد می شه، اما مرسدس کارکرد اونو با اضافه کردن ایربگ به اتومبیلای تولید انبوه در سال ۱۹۸۱ تکمیل کرد.

با نزدیک شدن به سالایی که واسه ما قابل لمس تره، بنز در سال ۱۹۹۹سیستم کنترل نزدیکی  DISTRONIC رو معرفی کرد. این سیستم که از ترکیب دو کلمه distance و electronic بوجود اومده یه جور کروز کنترل پیشرفته به حساب می رفت.

برخلاف نمونه های عادی، خودروهای مجهز به توانایی DISTRONIC با به کار گیری رادارهای نصب شده همیشه راه پیش رو رو اسکن کرده و اگه اتومبیلی سرعت خود رو کاهش می داد، این سیستم وارد عمل شده و سرعت خودروی خود رو با اون هماهنگ می کرد؛ پس احتمال برخورد با خودروی جلویی تا اندازه بسیار زیادی کمتر می شد.

در دهه ابتدایی قرن ۲۱، اشتوتگارتیا در مورد ایجاد سیستمای ایمنی خیلی پر فروغ نبودن. شاید سیستم  ATTENTION ASSIST مهم ترین قابلیتی بود که مرسدس بنز در اون چند سال معرفی کرد. این سیستم با کنترل هوشیاری راننده، در صورت خواب آلودگی یا نبود تمرکز بهش اخطار داده و اونو از این موضوع آگاه می کرد.

اینا بخشی از نقش ستاره اشتوتگارتی در ارتقای ایمنی مهم ترین وسیله نقلیه واسه جابجایی بشر از اول تا یه چند وقت پیش بود. پرچمدار این شرکت یعنی S کلاس در آخرین نسل خود به یه عالمه از سیستمای ایمنی مجهز شده که پرداختن به اونا می تونه موضوع چندین مقاله طولانی باشه.

تلاشای همیشگی بشر واسه رسیدن به ایمنی بیشتر باعث شده که حالا صنعت خودرو در آستانه رسیدن به اتومبیلای خودران قرار گیرد.

MERC CRASH-8

تست واژگونی مرسدس بنز اس ال اس که به دلیل طراحی دربای پروانه ای به پیشرفت سیستم خاصی واسه خروج از خودرو در زمان واژگونی نیاز داشت.

مطمئنا تکنولوژیا و نتیجه های حاصل شده در مورد ایمنی نقشی انکارناپذیر در این مورد داشته و ایمنی پیشرفته یکی از پیش نیازای اصلی هستش؛ فاکتوری که از جهات بسیار مدیون کمپانیای پیشگامی مثل مرسدس بنزه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *