همه آنچیزی که درباره مشاوره حضوری یا تلفنی لازم است حتما بدانید

برگزیده

“اگر از مشاوره روانشناسی نتیجه نگرفتم، چه کنم؟
پیش از هر چیز به خود مشاور مراجعه کنید. به او بگویید که هم‌فکری مشترک‌تان به نتیجه‌ی مطلوب منجر نشده است. اگر به او نگویید که کمکش بی‌فایده بوده، چه بسا فکر کند به شما خدمت کرده است و در مشاوره با دیگر مراجعان نیز به اشتباهات خود ادامه دهد.

اگر مشخص شد که مشاور یا شما هیچ‌کدام کوتاهی نکرده‌اید، قدم دیگر آن است که او شما را به مشاوری قوی‌تر از خود ارجاع دهد. او بیش از شما همکاران تراز اول خود را می‌شناسد. می‌توانید از او بخواهید به همکارش نامه‌ای بنویسد و در آن، مشکل شما، روند مشاوره و نتیجه‌ی آن را گزارش دهد. اگر چنین شود، به احتمال بسیار زیاد، شما با انسانی بی‌اندازه فروتن و خیرخواه مشاوره کرده‌اید، زیرا پذیرفتن اشتباه و مسئولیت شکست، کار هرکسی نیست!

ضمن این کار، انگیزه‌ی خود را از مراجعه به مشاور، مجددا واکاوی و سپس درباره‌ی مسئله‌ی موردنظر خود مطالعه کنید. اگر کمی مطلع باشید، می‌توانید صحبت‌های مشاور جدید را بهتر درک کنید. اصلا از خود او چند منبع علمی معتبر بخواهید تا درعوضِ آگاهی از نکات و رهنمودهای اصیل، در دام سایت‌های عمومی اسیر نشوید، سایت‌هایی که صرفا برای افزایش بازدید از هر دری سخنی می‌گویند.”
“چرا باید به مشاور و روانشناس خوب مراجعه کرد؟
یکی از دلایل اهمیت مشاوره این است که پیشرفت تکنولوژی موجب گردیده که انسان ها کارها را سریعتر انجام دهند. اما این پیشرفت در تکنولوژی و صنعتی شدن زندگی مشکلات گوناگونی را نیز برای بشر به وجود آورده است و موجب بروز برخی بیماری ها و ناراحتی های روانی و تضعیف روابط و ارزش های انسانی شده است.

به گفته “مِی” انسان ها به قدری سرگرم و شیفته زندگی صنعتیشده اند که به تدریج هویت انسانی خود را فراموش می‌کنند؛ رابطه خود را با خویشتن و نیز با دیگران از دست می‌دهند و با طبیعت زیبا بیگانه می‌شوند. تکنولوژی می‌تواند موجبات خوشبختی انسان ها را فراهم آورد به شرطی که فقط به عنوان وسیله ای برای رفع نیازها مورد استفاده قرار گیرد.

اما به هر حال با کاهش روابط انسان ها و افزایش استرس زندگی صنعتی و … مشکلات خلقی، رفتاری، عاطفی و… ایجاد می‌شوند. تنوع انتخاب ها در همه زمینه های زندگی و عوامل مختلف دیگر، تصمیم گیری را مشکل می‌سازد.

در اینجاست که افرادی در حیطه کمک به جنبه های روانی زندگی افراد آموزش می‌بینند و در زیر شاخه های این علم تخصص می‌یابند. این افراد با عنوان روانشناس به جامعه خدمت می‌کنند تا روح بیمار را احیا کرده و نشاط بخشند. آنها می‌توانند با داشتن آگاهی افراد را برای پیشگیری از مشکلات یا حل آنها راهنمایی کنند.”
“امروزه بازار توصیه‌های موفقیت و سمینارهای انگیزشی داغ است. نباید به این سادگی سرنوشت و آینده‌ی خود را در اختیار این‌وآن قرار داد. کار عاقلانه این است که قبل از سرسپردگی و دنباله‌روی، از صلاحیت و شایستگی مشاور خود تقریبا مطمئن شوید. براین‌اساس، اگر پس از واکاویِ انگیزه‌های خود به این نتیجه رسیدید که می‌خواهید برای حل مشکلات‌تان از مشاور کمک بگیرید، باید به چند نکته‌ی مهم توجه کنید:

آیا مشاور مدنظرتان سایت، کانال یا صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دارد؟
آیا در نشریه یا پایگاهی اینترنتی فعالیت می‌کند؟
آیا به‌عنوان کارشناس، سابقه‌ی حضور در رسانه‌های عمومی، مثل تلویزیون، رادیو و… را دارد؟
آیا در دانشگاه تدریس می‌کند؟
آیا سِمت اجرایی و مدیریتی دارد؟
در چه زمینه و تا چه مقطعی تحصیل کرده است؟
تخصص او چیست؟ یعنی در چه موضوع و چه شاخه‌ای تجربه و تبحر دارد؟ (برخی زمینه‌های بسیار مهم و تخصصی مشاوره عبارت‌اند از: ازدواج، خانواده، کودک و نوجوان، اعتیاد، تغذیه، ورزش، شغل و اقتصاد، تحصیل، حقوق و….)
با چه نهادهایی همکاری کرده است؟ چند سال؟ (بهزیستی، کمیته‌ی امداد، دادگستری، سازمان زندان‌ها و…)
دیگران، به‌خصوص دیگر مراجعان، درمورد او چه می‌گویند؟
مشاور را چه کسی به شما معرفی کرده است؟ خودِ شخص معرف چند وقت از خدمات مشاور مذکور استفاده کرده است؟
فرد معرف، چقدر در حل مشکلات خودش موفق عمل کرده است؟ آیا نتیجه‌ی حاصل پایدار و مانا بوده است؟
اگر نتیجه مطلوب نبوده است، قصور و کم‌کاری از طرف چه کسی بوده است؟ مراجعه‌کننده یا مشاور؟
و… .”
مشاوران تحصیلی : آموزش روش های ارائه خدمات تحصیلی و انتخاب رشته، آموزش روش های استعدادیابی و آشنایی با انواع تست های موفقیت شغلی و تحصیلی، ایجاد بستر توسعه مشاوره تحصیلی
متخصص کودک و نوجوان : اطلاع از بیماری ها و اختلالات کودکان و نوجوان و دستآوردهای داخلی و خارجی برای متخصصی کودک، روانشناسان و مشاروان حوزه کودک و نوجوان
“آیا اشکالی دارد برای مشاوره روانشناسی به شهر دیگری بروم؟
آیا اشکالی دارد برای مشاوره به شهر دیگری بروم؟

یکی دیگر از مطالب سایت :   مقایسه صرافی های ارز دیجیتال که ایران را تحریم کرده اند

نه، چه اشکالی دارد؟ اما قبل‌ازآن به این مسائل فکر کنید:

آیا واقعا چاره‌ای ندارم جز اینکه به مشاوری در شهر دیگر مراجعه کنم؟ یعنی نمی‌توانم در شهر خودم مشاوری پیدا کنم که بتواند یاری‌ام کند؟
در این صورت آیا به‌اندازه‌ی کافی و به‌شکل درست جست‌وجو کرده‌ام؟
اگر برای مشاوره به جلسات متعدد نیاز باشد، آیا می‌توانم مثلا هر هفته به شهر موردنظر سفر کنم؟
آیا دوری راه و هزینه و زمان رفت‌وبرگشت را در نظر گرفته‌ام؟
و…”
“بهترین مرکز مشاوره چه ویژگی هایی دارند؟
برای آن که بتوانید بهترین مرکز مشاوره را انتخاب کنید، ابتدا باید در مورد ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب اطلاعات کسب نمایید. در ادامه 7پارامتر را برای شناسایی یک مرکز مشاوره خوب و مناسب سنجیده ایم.

حضور متخصصان روانشناسی در حوزه‌های مختلف
هنگامی که برای مشکل خاصی به روانشناس مراجعه می‌کنید، باید مطمئن باشید که درمانگر شما آموزش‌های لازم را در حوزه تخصصی خود دریافت کرده است. در یک مرکز روانشناسی حضور افراد آموزش دیده و تحصیل‌کرده ضرورت دارد. هم‌چنین حضور افراد متخصص در حوزه‌های مختلف به یک مرکز این امتیاز را می‌دهد که بتواند در زمینه‌های مختلف به مراجعان خود خدمت رسانی کند. حضور روانشناسان بالینی، متخصصان در حوزه کودک و نوجوان، خانواده، ازدواج، مشاوران تحصیلی و… در یک مرکز مشاوره منجر به افزایش کارایی آن خواهد شد.”
“دیگر ویژگی‌های مهم مشاور کارآمد
غیر از این دو نکته، سایر ویژگی‌ها را به‌قلم «باربارا دی آنجلیس»، به‌نقل از کتاب «از باربارا بپرسید» بخوانید:

اطمینان حاصل کنید که رابطه‌ی شما و مشاور یا روان‌درمانگرتان به‌ قدر کافی گرم و محبت‌آمیز است تا با احساس امنیت تمام بتوانید درمان شوید….
اطمینان حاصل کنید که مشاور یا روان‌ درمانگر شما در گذشته، خود از مشاوره و روان‌درمانی بهره‌مند شده است و التیامی را که شما به‌دنبال آن هستید، خود نیز پیش‌تر در برخی جنبه‌های روحی‌اش به‌دست آورده است….
اطمینان حاصل کنید مشاور و روان‌ درمانگر شما، هم بر کشف منبع و منشأ الگو‌های رفتاری و احساسیِ ناخواسته‌ی شما تمرکز کرده است و هم راه‌ها و روش‌هایی عملی و ملموس و قابل‌اجرا به شما ارائه می‌دهد… هر مشاور و روان‌درمانگرِ خوب به شما تکلیف و تمرین‌هایی خواهد داد تا بتوانید در عمل، میزان تحول و پیشرفت درونی خود را در زندگی بسنجنید.
بسیار مهم است که از همان اولین جلسه‌ حضور در مقابل مشاور و روان‌ درمانگر، تغییرات و پیشرفت‌هایی را مشاهده کنید و استفاده‌های عملی چشمگیری ببرید. مضحک و احمقانه است که باور داشته باشیم باید ده‌بیست جلسه صبر کنیم تا به‌تدریج شاهد تغییر و پیشرفت زندگی خود باشیم.”
“هر چند ممکن است یک سری افرادی باشند که همه حرف های خودتان را به آنها می گویید، ولی مشاوران به روش متفاوتی می توانند به شما کمک کنند.

آنها متخصص هستند و می دانند به چه نحوی صحبت کنند تا موقعیت موجود برای شما راحت تر باشد.

شما نمی توانید همه کارهایتان را خودتان انجام دهید
شما نمی توانید نسبت به فردی که به دلیل عدم تواناییش برای بهبود بدن خودش و به منظور عمل جراحی به درمان فیزیکی مراجعه می کند، یک قضاوتی داشته باشید.

در صورتی که یک فردی از افسردگی، اضطراب یا سایر بیماری های روانی رنج می برد، در رابطه با آنها قضاوت نداشته باشید، چرا که آنها خودشان نمی توانند بیماری روانی شان را درمان کنند.

مشاوران از شما مراقبت می کنند.
به طور قطع، مشاوران افراد غریبه ای هستند که شما نمی شناسید. با این وجود، آنها به کالج رفته اند و زمان و زندگی خودشان را صرف این حرفه کرده اند. آنها می خواهند به افراد ناشناس کمک کنند، چرا که آنها در واقع به بهزیستی افراد اهمیت می دهند.

آنها می توانند پاسخ سوالات شما را بدهند
آنها توضیح می دهند که چرا احساسات و ادراکات شما به روش خاصی می باشد. آنها می توانند به شما کمک کنند تا یک سری اقداماتی را برای بهبود وضعیت خودتان انجام دهید.

مشاور به تفکرات و قضاوت های اشخاص بر چسب منفی نمی زنند.
در صورتی که یک سری افرادی در زندگی شما وجود داشته باشند که به خاطر مراجعه شما به روانشناس در مورد شما یک سری قضاوت هایی می کنند، این افراد را از زندگی خودتان بیرون بیاندازید.

شما به این نوع برچسب های منفی و بد نسبت به یک چیزی که در واقع برای همه مفید می باشد، هیچ گونه نیازی ندارید.

نکاتی که در انتخاب یک مشاور خوب باید بدانید”

مشاوره تلفنی فوری