سندروم خستگی مزمن چیست؟ مشکلی که به‌واسطه آن هیچ‌وقت حال ندارید

مطالب عمومی سری اول

اگه همیشه احساس می‌کنین که حال انجام ساده‌ترین کارای زندگی خود رو ندارین، ذهنتون همیشه مشغوله و هیچ‌وقت خستگی‌تون در نمی‌رود، شاید بد نباشه به دکتر مراجعه کنین چون شاید به «سندروم خستگی طولانی» گرفتار هستین.

این خستگی عمومی بدن که واسه طولانی‌مدت ادامه داره و دلیل کاهش توان فردی می‌شه، به‌طور اختصاری CFS اسمشه. بد نیس بدونین این مریضی ممکنه هیچوقت درمان نشه. پس لازمه آگاهی کاملی در مورد اون داشته باشین و بدونین که دقیقا چیه و چیجوری می‌توان مشکلات به وجود اومده به وسیله این خستگی رو در زندگی خود کم کرد.

واسه این منظور از شما دعوت می‌کنیم تا ادامه این مطلب رو مطالعه بفرمایید. همراهمون باشین.

«سندروم خستگی طولانی» چیه؟

این مریضی یه جور خستگی مفرطه که واسه زمان طولانی ادامه داره و زندگی عادی فرد رو با مشکلات متفاوتی همراه می‌کنه. حتی استراحت کافی هم در از بین رفتن نشونه‌های این مریضی فایده نداره. الان گفته می‌شه که ۱۷ میلیون نفر در سراسر دنیا به خستگی طولانی گرفتار هستن و بیشتر این افراد رو زنان رو تشکیل داده‌ان.

هم اینکه محققان می‌می گن که خستگی طولانی عموما در میونه ۲۰ سالگی تا ۴۰ سالگی ظاهر می‌شه.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، موسسه دارو و درمان آمریکا، خستگی طولانی رو به‌عنوان یه مریضی طولانی چندسیستمی در طبیعت معرفی کرد.
نشونه‌های اونو هم مربوط به سیستم ایمنی بدن، عصب‌شناسی و مشکل کارکرد سیستم شناختی اعلام کرد.

یافته‌های علمی از ظهور این مریضی در قرن بیستم میلادی حکایت دارن.

آدمایی که به CFS گرفتار هستن حتی پس از فعالیت‌های ساده‌ای مثل بالا رفتن از پلکان هم خسته شده و نیاز به دراز کشیدن پیدا می‌کنن. این سندروم هم اینکه با سردرد و احساسات مبهم و نامعلوم همراه س و از نظر فکری هم فرد با یه جور ابهام و گیجی دست‌وپنجه نرم می‌کنه. یه جور تیرگی مغزِ شخص گرفتار رو محاصره می‌کنه به‌طوری که توان دقیق شدن و فوکوس کردن وشفاف‌اندیشی خود رو از دست می‌دهد.

بدترین بخش ماجرا اینه که شاید این مریضی هیچوقت از بین نره

یکی دیگر از مطالب سایت :   گزارش اختصاصی روزیاتو از نمایشگاه هنرمندان خود آموخته ایران

در نتیجه تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ میلادی تو یه مجله عملی در آمریکا منتشر شد، اعلام شد احتمال اینکه سندروم خستگی طولانی همیشه گریبان‌گیر فرد گرفتار باشه زیاده. با اینکه بعضی از محققان مدعی بودن که با روان‌روانی و مشاوره‌های روانشناسی می‌توان تا حدی زیادی خستگی طولانی رو درمان کرد، اما سال‌ها بعد مشخص شد که این روش هم خیلی موفق نیس و فقط تا ۱۰ درصد شانس درمان هست.

اینطوری، شانس درمان قطعی و تضمینی سندروم خستگی طولانی تقریبا صفره. خبر بدتر اینکه با مطالعه دوباره‌ی نتیجه‌ی تحقیقات سال ۲۰۱۱ در ۲۲ مارس سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام شد که تمرین‌هایی که واسه رفع خستگی طولانی ارائه می‌شن، تاثیر طولانی‌مدت ندارن و فقط به‌صورت موقتی نشونه‌های مریضی رو از بین می‌برند.

دکتر کارولین ویلشایر از دانشگاه ولینگتون در نیوزیلند در این رابطه گفته: با اینکه دلایل مثبتی مبنی بر درمان هست که تا حدی کاربردی هستن، اما نتیجه تحقیقات جدید ثابت کرده که این روش‌های درمانی دووم چندانی ندارن و در صورت ادامه نداشتن، نشونه‌های مریضی دوباره ظاهر می شن.

به گزارش بی‌بی‌سی هر یک کودک از ۱۰۰ نفر هر هفته در یکی از کلاس‌های مدرسه غیبت می‌کنه و دلیل اینم سندروم خستگی مزمنه.

نشونه‌های CFS رو می‌توان با انجام تمرینات منظم ورزشی تا حد خیلی نابود کرد.
البته نیاز به یادآوریه که این تلاش‌ها باید همیشگی باشن تا مریضی دوباره ظاهر نشه.

در آخر هم اشاره کنیم که این تنها مریضی‌ایه که هنوز محققان راه حل مناسبی واسه درمان اون پیدا نکرده‌ان. به گزارش گاردین، در نتیجه یه بررسی در انگلستان در سال ۲۰۱۶ مشخص شد ۴۶ درصد از مریضایی که به فکر درمان بودن، راهکارهایی که روانپزشکان ارائه داده بودن رو الکی و خنثی می‌دونستن و مدعی بودن که هیچ تاثیری در بهبود حالشون نداشته.

شاید بشه به تحقیقات علمی گسترده‌تر در آینده امیدوار بود چون تعداد خیلی از مردم جهان درگیر سندروم خستگی طولانی هستن و در زندگی خود مشکلات زیادی رو تجربه می‌کنن.