راهنمای انتخاب رشته کنکور علوم تجربی ۹۷

مطالب عمومی سری اول

انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۷ یکی از سخت ترین کارا واسه ۱ میلیون داوطلب آزمون سراسری سال ۹۷ هستش.
چون که بیشتر از ۶۰ درصد کل داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۷ در این گروه هستن و کار انتخاب رشته رو سخت میکنه. بازار کار مطلوب رشته های علوم تجربی به نسبت ریاضی و فنی و زبانای خارجه و حتی علوم انسانی دلیل شده تا حجم خواهندگان این رشته ها به صورت قابل توجه ای در سالای گذشته زیاد شه.
انتخاب رشته در گروه علوم تجربی واسه ورود به رشته ها و دانشگاه های ممتاز و معروف ایران کمی سخته به خصوص در رشته های پزشکی، دندون پزشکی و داروسازی که   در بالاترین درجه اولویتای انتخاب رشته این گروه بوده و درخواست واسه اونا بسیاره.

خواهندگان ورود به رشته های پزشکی و دندونپزشکی، کلیه داوطلبان گروه علوم تجربی نیستن. واسه ورود به این رشته ها باید تراز و رتبه خیلی خوبی در منطقه و کشور داشته و اثر سهیمها هم روی انتخاب شما تاثیر موثر و جدی نداشته باشه. اگه خیلی علاقه دارین تا وارد میدون پزشکی و دندون پزشکی و دارو سازی شده و این امکان در سال ۹۷ واسه شما عملی نیس، می تونین سال دیگه دوباره درس خونده و نقاط ضعف رو بپوشونین یا به فکر تحصیل در بیرون مرز کشور باشین. اگه قصد تحصیل رشته های پزشکی در بیرون مرز کشور رو دارین پس از اعلام یافته های آزمون سراسری در اواخر شهریور ماه ۹۷، دانشگاه های مورد تایید مرکز امتحان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رو در نظر داشته باشین و گزینه اول شما، اوکراین و فیلیپین و هندوستان نباشه.

زمان انتخاب رشته کنکور تجربی۹۷

براساس گزارش سازمان امتحان آموزش کشور زمان انتخاب رشته گروه تجربی نیمه دوم مرداد ماه سال ۹۷ میشه. داوطلبان باید بعد از اعلام یافته های قطعی به انتخاب رشته در گروه خود براساس اون چه که در دفترچه منتشر شده از طرف سازمان سنجشه، دست به کار شن. زمان اعلام یافته های اولیه کنکور سراسری ۹۷ هم چون سالای گذشته در نیمه دوم مردادماه میشه و یافته های قطعی بعد از انتخاب کد رشته محلای مورد نظر در دهه سوم شهریور ماه میشه.

مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۷

در انتخاب رشته کنکور تجربی، اصل اول علاقه شما به رشته س. این علاقه به صورت چشم بسته ایجاد نمیشه. باید بخونین. تحقیق کنین. با کارشناسان صحبت کنین. با دانشجویان و علم آموختگان رشته های علوم تجربی صحبت کنین. به دانشگاه استان محل سکونت رفته و مستقیم با استادان صحبت کنین. وضعیت رشته های مورد نظر خود رو در فضای آکادمیک تحلیل کنین و بازار کار اونا رو سبک سنگین کنین. چشم و هم چشمی رو کنار بذارین. دوران چشم و هم چشمی گذشت. کار و کاسبی و تحقیق، چشم و هم چشمی و حسادت نداره.

بعد از شرکت در کنکور و اعلام یافته های، نوبت به مرحله ای می رسه که یکی از مهم ترین انتخابای دوران زندگی هر داوطلب حساب می شه و اون انتخاب رشته س. انتخاب رشته تحصیلی یه تصمیم بزرگ در مورد مسیریه که در آینده می خواین اونو دنبال کنین و قراره سالها در اون کار کنین. علاقه و اشتیاق شما مهم ترین گزینه در این انتخاب بزرگه.

اگه شما به شغلی که انتخابش می کنین علاقه داشته باشین، درصورت بروز هرگونه مشکل به دنبال حل اون بر میاید. اما اگه به شغل انتخابیتان علاقه نداشته باشین، به سرعت از اون دل سرد میشین و با کوچیک ترین مشکلی به دنبال تعویض اون شغل هستین.  واسه این موضوع با مشاوران مجرب مشورت کنین.

انتخاب رشته خوب در کنکور تجربی سال ۹۷

مهم ترین موضوع در انتخاب رشته کنکور تجربی سال ۹۷، شناخت درست از رشته ها و انتخاب رشته های مورد علاقه براساس تحقیقات قبلیه. واسه انتخاب رشته های کنکور تجربی موارد زیر رو در نظر داشته باشین:

  • انتخاب رشته کنکور تجربی رو با حوصله انجام بدین.
  • تا رتبه و تراز منطقه ای و استانی شما مشخص نشده، از تحلیلای احتمالی دوری کنین.
  • اگه به دنبال تحصیل در رشته های آزمایشگاهی هستین، دست کم یه بار به آزمایشگاهای سطح شهر برید.
  • اگه با رشته هایی که تشریح حیوان و آدم داره میونه خوبی نمی خواید داشته باشین، اونا رو بیخیال شید!
  • اگه می خواید معلمی رو پیشه بگیرین و مدرس کنکور شید، زیست شناسی و شیمی و زمین شناسی در نظر داشته باشین.
  • اگه قصد انتخاب رشته در بخش پرستاری و مامایی دارین، با انجمن پرستاری ایران مشاوره کنین.
  • رشته هایی که بازار کار خیلی خوبی داره رو در اولویت بررسیا بذارین.
  • اگه می خواید پس از دندانپزشک شدن، ارشد فیزیک رو دنبال کنین، وقت خود و دولت رو نگیرید! (مسبوق به سابقه)
  • آشنایی با توانایی‌ های‌ لازم‌ واسه ورود به هر رشته کنکور تجربی رو بررسی کنین.
  • آشنایی با دروس و کتابای رشته های مورد نظر در کنکور تجربی مهمه.
  • آشنایی با موقعیت‌ شغلی‌ شغل مورد نظر شما در گروه علوم آزمایشی تجربی مهمه.
  •  آشنایی با درس‌هایی که باید در هر‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل‌ اونا رو بگذرونین.
  •  گرایشای هر رشته و شرایط ادامه تحصیل در اون رشته در آینده رو بررسی کنین.
  • واسه انتخاب رشته بهتره تلاش کنین با در نظر گرفتن رتبه خود و آخرین رتبه های قبولی در رشته مورد نظر، عمل کنین.
  • اول رویایی ترین و بهترین انتخابهای خود رو براساس علاقه در فرم انتخاب رشته مخصوص گروه تجربی وارد کنین.
  • حتما میدونید که شما حق انتخاب ۱۵۰ کد رشته محل رو در کنکور سراسری دارین که این تعداد، هم شامل رشته های مربوط به دانشگاه آزاد و هم دانشگاه های سراسری می شه.
  •  تلاش کنین اولین انتخاباتون، انتخابایی باشه که امیدی به قبولی در اونا ندارین که همون رشته های تاپ در دانشگاه های معتبر کشور هستن و به نظر محال می رسه ولی شما به اونا علاقه دارین.
  • انتخابای میانی به ترتیب انتخابایی باشن که احتمال قبولی شما متوسط یا زیاده.
  • انتخابای آخر مخصوص انتخابهاییه که صد در صد مطمئنین که در اونا قبول میشین که می تونه شامل انتخاب رشته هایی شه که فقط با سوابق تحصیلی هم می تونین در اونا پذیرفته میشین که بیشتر شامل کد رشته های دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی و پیام نور و علمی کاربردیه.

داوطلب گرامی! بهترین انتخاب رشته وجود نداره. بهترین انتخاب رشته براساس اولویتاتون و دیگرونه. پس استرس رو از خود دور کنین و در فضایی که ۶۵۰ هزار نفر مثل شما مجاز به انتخاب رشته هستن، درجه حساسیت خود رو کم  کنین. لیسانس فلان رشته در بهترین دانشگاه ایران، شرط لازم و کافی واسه ثروت و فرصت آفرینی نیس.

یکی دیگر از مطالب سایت :   واکنش جامعه پزشکی به ایست ضربان قلب یکی از شرکت کنندگان «عصر جدید»