جویدن ناخن ها تا چه اندازه می تواند سلامتی افراد را به مخاطره بیندازد؟

مطالب عمومی سری اول

شاید این تصور در میان افراد وجود داشته باشه که جویدن ناخنا تنها کاری آزار دهنده س اما با مطالعه این نوشته درخواهید یافت که نه فقط آزار دهنده س بلکه می تونه سلامتی رو به خطر انداخته و دلیل سرماخوردگی، عفونتای زودرس و آسیبایی در دندون و لثه هم بشه.

جویدن ناخن که از اون به Onychophagia هم یاد می شه، عادتیه که در میان ۳۰ درصد از بزرگسالان، ۴۵ درصد از نوجوانان و ۳۰ درصد از کودکان هست.
دلایلی که واسه این عادت نه خیلی هم نادر میشه شمرد استرس، اضطراب، مشکلات وسواس گونه، خستگی و بی حوصلگیه.

با جویدن ناخنا به میکروبا و قارچا این موقعیت داده می شه که بتونن راحت تر از راه دهن به جریان خون ورود پیدا کنن. پس خطر دچار شدن به سرماخوردگی، آنفولآنزا و عفونت زیاد میشه. بررسیای انجام پذیرفته در کلینیک مایو اینجور نتایجی رو رو ساخته و بر این موضوع هم تاکید داره که با جویدن ناخنا خود رو از داشتن یه لبخند قشنگتر روی لب هم محروم می کنین.

چیجوری جویدن ناخنا می تونه دلیل ورود باکتریا و قارچای عفونی به بدن شه؟

اگه تا حالا واسه انجام مانیکور به مرکز آرایشی مراجعه کرده باشین فهمیدین که فردی که این کار رو واسه شما انجام میده اول مقادیر زیادی آلودگی رو از زیر ناخناتون خارج می کنه.

حالا تصورش رو بکنین که اینا فقط بخشی از میکروبایی هستن که ممکنه بتونین اونا رو با چشم خود ببینین.
در حالی که خیلی از میکروبا توانایی دیده شدن به وسیله چشم رو ندارن.

از بین تموم این باکتریا و میکروبا می تونیم به Staphylococcus، Strep و Coryneform  اشاره کنیم که همه می تونن از راه جویدن ناخنا و از راه دهن به بدن راه پیدا کنن.

اگه اینا هم واسه کنار گذاشتن این عادت واسه تون کافی نیستن می تونیم یه جور قارچ به نام  dermatophytic fungi رو هم واسه تون برشماریم که یه جور کرم حلقویه و در سلولای ناخن مخفی شدن. با باز کردن دهن و نزدیک کردن انگشتا به دهن خیلی راحت می تونه به داخل دهن تون وارد شه.

یکی دیگر از مطالب سایت :   دروغ سیزده به در؛ رسمی نه چندان کهن، اما جالب و پر حاشیه

دفعه بعد و وقتی که استرس و اضطراب بر شما حاکم شد، بیشترین حد تلاش خود رو بکنین تا به جای جویدن ناخنای تون، ۵ بار نفس عمیق بکشین.

چیجوری جویدن ناخنا دلیل سرماخوردگی و آنفولآنزا می شه؟

براساس داده های بدست اومده از انجمن پیشگیری از مریضی، بیشتر از ۲۰۰ ویروس سرماخوردگی در هر وقتی در دور و بر ما هست.
نه فقط جویدن ناخنا می تونه راه رو واسه ورود اینجور ویروسایی به بدن جفت و جور آورد بلکه حتی نزدیک نگه داشتن بیشتر از اندازه دستا به دهن هم می تونه اینجور ورودی رو آسون کنه.

بهتره دستا مرتب با آب و صابون و یا ضدعفونی کننده هایی که شامل الکل هستن شسته و یا ضدعفونی شن. یکی از راهکارهای جانشین واسه نبود جویدن ناخنا اینه که آدامسی رو داخل دهن گذاشته و اونو بجوید.

چیجوری جویدن ناخنا باعث تخریب دندانا می شه؟

هم اینکه جویدن ناخن می تونه باعث آسیب به دندانا و لثه هم بشه. تحقیقات انجام پذیرفته در آکادمی بهداشت دهن و دندون نشون داده که جویدن دندانا می تونه دلیل سایش، شکستگی و ترک در دندانا و آسیب به لثه شه چون که می تونه دردهایی رو در ناحیه لثه به وجود آورد.

واسه اینکه بتونین این عادات پرمخاطره رو کنار بذارین می تونین از دندانپزشک تون بخواین که به شما گاردها یا محافظای دندانی رو بده تا نتونین ناخنای تون رو بجوید و با این کار آسیب به دندون و لثه ها رو هم کم کنین. هم اینکه دندانپزشکان می تونن تکنیکای دیگری رو هم بسته به نوع عادت شما در جویدن ناخنا به شما بیاموزند.