شغل های محبوب اینترنت باز های ایران!

مطالب عمومی سری اول

پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورمون که از دهه هفتاد شمسی شروع شد تا امروز، بستر تبلور کار و کاسبیای جدیدی رو دلیل شده که تا حدود زیادی، روشای کارکرد کار و کاسبیای سنتی رو هم در برابر  تغییرات اساسی کرد.
شغلایی جدید با کار و کاسبیای میلیونی در فضای مجازی.

از دهه هفتاد شمسی که اینترنت به وسیله پژوهشگاه دانشای بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات قبلی) به کشورمون وارد شد تا به امروز، حدود ۲۵ سال میگذره. در این مدت که زمان زیادی نیس، ده ها میلیون نفر از هموطنان صاحب اینترنت و سواد اطلاعاتی شدن و روز به روز شکاف دیجیتالی در ایران در حال کاهشه. از طرفی، انقلاب دیجیتال در ایران دلیل شد تا تعداد خیلی از مردم از راه وسایل آی تی بتونن سبک زندگی سنتی خود رو به مقولات دیچیتالی پیوند بدن. بانکداری واسه خیلی از ایرانیا امروزه اینترنتی شده، آموزش مجازی بخش غیر قابل رد سبک زندگی خیلیا هستش و خرید و فروش در اینترنتی، بحث ای عادی حتی واسه ساکنان در شهرا و روستاهای دور افتاده.

پیشرفت آی تی در ایران اونقدر گسترده و سریع بوده که حالا تماشاگر میلیونا وبلاگ نویس، ده ها میلیون کاربر ایرونی شبکه های اجتماعی داخلی و بین المللی و صدها هزار پرتال فارسی هستیم که روی پسوند ملی ایران .ir طراحی و بارگذاری شده.
ایرانیان تونسته ان در میان ده ها میلیون سایت اینترنتی، چند سایت پر مخاطب در فهرست ۲۰۰۰ سایت پر بیننده فضای مجازی در اختیار داشته باشن و بعضی از پایگاه های ایرونی در اینترنت، مخاطب گسترده بین المللی رو تجربه می کنه.

همه این اتفاقات در حالی در ایران به وقوع ملحق شد که بزرگ ترین جنگ قرن بیستم (دفاع مقدس) در ایران اتفاق افتاد و کشور، تازه از انقلابی سخت و جنگی نا برابر  رهایی پیدا کرده بود و زیر ساختای کشور واسه یه انقلاب بزرگ آماده نبود. اما اون چه در سه دهه گذشته دنیا تماشاگر اون بود، رشد فناوریای جور واجور صنعتی و نظامی در ایران بود که در میدون مخابرات و فناوری اطلاعات و ارتباطات، وضعیت عجیبی داره.

از دهه شصتیای نوستالژی باز تا دهه هشتادیای اینترنت باز

سن ارتکاب به جرایم رایانه ای در کشور به زیر ۱۵ سال رسیده و این نشون میده که سواد اطلاعاتی در نوجوانان در حد خوبیه که حتی می تونن از اعتماد بزرگ ترا در فضای مجازی سو استفاده کنن.

دهه هشتادیا امروزه در مترو و اتوبوس و مهمانیا و رستورانا و کوی و برزن، سر به زیر مشغول لایک و فالو و بازیای اینترنتی و اپی هستن. بحث ای که واسه آتاری بازای دهه شصت و کمودور بازای دهه هفتاد، غیر قابل تصور بود.

هر چند ایران الان با چند میلیون بی سواد مطلق درگیره، اما باید گفت که رشد فناوری در کشور دلیل شده تا نسلای نوجوون و جوون ایرونی به کار و کاسبیای جالبی روی بیارن که فرصت رو واسه کارآفرینی و اشتغال تولید کننده دهه هفتادا و دهه هشتادیا جفت و جور می کنه و به نظر می رسه،دهه نودیای  خردسال رو با آینده ای جذاب و فرصت آفرین همراه می کنه.

شغلای عجیب واسه کاربرانی عجیب

کاربران جامعه اطلاعاتی امروز ایران عادت کردن که خیلی چیزا رو در گوگل و شبکه های اجتماعی و لابلای صفحات اینستاگرام و فیس بوک و لینکدین و توییتر و نیازمندیای اینترنتی داخلی و بین المللی جست و جو کنن. البته در این دنیا اینجور سبک و راه روشی در دستور کاره و بخاطر این، بیشتر از ۱۷۰ میلیون نظر و پیشنهاداتی که در سایت tripadvisor.ocm واسه باخبر شدن از مقصدای گردشگری دنیا منتشر شده بخشی قابل توجه ای از گردشگری مجازی دنیا رو هدایت می کنه.
پس خیلی عجیب نیس که تماشاگر تشکیل شغلای  عجیب واسه کاربران اینترنت باز روزگار خود باشیم.

مدیرکانال تلگرام

سایتای نیازمندی اینترنتی ایرونی بسیاری رو در چند سال گذشته میشه نام برد که در اون، آگهیای مختلفی درباره استخدام مدیرکانالای تلگرام منتشر شده.
استقبال ده ها میلیون ایرونی از پیام رسان تلگرام دلیل شده تا کانالای بسیاری در این مجموعه راه اندازی شه و مخاطبان بسیاری رو هم به سمت خود جذب کنه.
ما حالا تماشاگر کانالایی هستیم که بیشتر از ۱.۵ میلیون عضو فعال داره و بعضی از مطالب در اون ظرف ۱ ساعت به وسیله دست کم ۱ میلیون کاربر مشاهده می شه.
اینجور کانالایی با چند مدیر اداره می شن که کارای مختلفی از جمله برنامه ریزی واسه انتشار مطالب، تعامل با مخاطیان، ایده گیری تبلیغات و مسائلی مثل این رو رو دوش دارن.

تولید محتوا واسه کانال تلگرام

کانالای تلگرام، نیاز مند هیات تحریریه ای واسه تولید و منتشر کردن  مطالب داره.
مخصوصا که باید مطالب خیلی جذاب و باحال باشه تا به وسیله کاربران عضو به اشتراک گذاشته شه و زمینه جذب دیگه کاربران رو هم جفت و جور کنه و از فرار کردن کاربران موجود هم جلوگیری کنه.
استخدام آدمایی که در میدونای جور واجور بتونن مطالب جذاب و باحال فرهنگی و هنری و اجتماعی تولید کنن، امروزه یکی از عادی ترین شیوای جذب نیروی متخصص در کارآفرینی دیجیتالی تلگرامی ایرانیان هستش.

مدیر صفحه اینستاگرام

حضور گسترده ایرانیان در شبکه اجتماعی نیم میلیارد نفری اینستاگرام دلیل شده تا صفحات زیادی در این بخش راه اندازی شه.
مثل تلگرام، اینستاگرام شبکه ای عکس محوره و فوتوشاپ کارا و کسایی که سواد رسانه ای و چشمی خوبی دارن، فرصت عرض اندام مطلوبی در این کار و کاسبی دیجیتالی دارن. ما تماشاگر انتشار آگهیای بسیاری واسه جذب مدیران صفحه اینستاگرام و حتی ADMINایی واسه صفحات افراد معروف، سازمانای دولتی و خصوصی  و امثالهم در فضای جامعه اطلاعاتی کشور هستیم.
خوبی این کار انه که افراد در هر نقطه دنیا می تونن کار خود رو انجام داده و کسب در اومد کنن.

اپ نویسی

معروف ترین و پر درآمد ترین روش کار و کاسبی در فضای جامعه اطلاعاتی ایران واسه تینیجرا و عاشقان کارآفرینی دیجیتالی هستش.
اپی با نیم میلیون تومن سرمایه گذاری، بعضی وقتا دیده شده که صدا میلیون تومن ظرف کم تر از ۱ سال درآمد زایی کرده  است. قضیه وقتی عجیب می شودکه بدونیم صاحب اپ، نوجوونی تازه دیپلم گرفته. ایران،  امروزه با نسلی از اپ نویسای جوون روبرو شدن که تلاش انا، روی گوشی همراه هوشمند میلیونا ایرونی قرار گرفته و درامدای زیادی به جیب اونا می بره و فرصتای اشغال زیادی واسه بقیه بوجود میاره.

آپلود کار حرفه ای!

صدها هزار سایت ایرونی در فضای وب، نیازمند بروزرسانی همیشگی و منظمه. آپلود کاران و طراحان وب، این فرصت رو واسه صاحبان سایتای اینترنتی جفت و جور می کنن تا همیشه سایت به روز و با اطلاعات تازه رو در اختیار جامعه مخاطبان خود بذارن. آپلود کارا معمولا احتیاجی به مدرک دانشگاهی ندارن چون که تجربه و آموزشای عملی واسه رسیدن به مهارت خوبی در این میدون بسه.

ورد پرس کار متخصص!

ورد پرس، نرم افزار متن بازی که این روزا  میلیونا سایت اینترنتی به وسیله اون طراحی و بارگذاری شده و کسایی که می تونن با این بستر دیجیتالی خوب کار کنن، نانشون اصطلاحا در روغنه! آگهی استخدام ورد پرس کار حرفه ای، این روزا مثل جذب حسابدار و راننده و نانوا بر در و دیوار شهرا و فضای مجازی کشور دیده میشه. انگار در رزومها دیگه نباید آشنایی به OFFICE رو قید کرد! آشنایی به WORDPRESS و توانایی کار حرفه ای با اون ،  جانشین آفیس شده .

پایان نامه نویسای مجازی!

خیلی  ها واسه کارای پایان نامه و انجام مقاله نویسی دانشجویی، سایتا و کانالای جور واجور راه اندازی کرد و تیمی از کارشناسان رو گرد هم آورده و پروژه می  گیرند و پروژه تحویل میدن  و در فضای مجازی، کارا رد و تبدیل میشه. تب ISI و مقالات PEER-REVIEW واسه دانشجویان ارشد و دکترا، از جمله فعال ترین و عجیب ترین کار هاییه که در فضای کارآفرینی اینترنتی ایرانیان در حال وقوعه و هر چند کاری ضد فرهنگ و علم حساب می شه، اما مخاطبان بسیاری رو به سمت خود جذب کرده!

مشاوران اینترنتی!

کار و کاسبی ای در چند سال گذشته به وسیله برخیا باب شده که به وسیله اون، برنامه بدنسازی، برنامه رژیم چاقی، رژیم لاغری و حتی زیبایی به پسران و دختران جوون داده می شه و براساس هر برنامه،که براساس نیازای افراد تعیین می شه، مبالغی دریافت می شه.
هر اندازه فرد مشاوره دهنده در کار خود موفق باشه، مخاطبان بیشتری جذب می کنه و این به معنی درامد بیشتر. بعضی وقتا دیده شده که بعضی از این مشاوران اینترنتی این چنینی در کانالای تلگرام و اینستاگرام، ماهانه بین ۵ تا ۱۰ میلیون درآمد ثابت دارن! درآمدی برابر ۷ تا ۱۵ کارگر ساده، بدون اون که نیاز باشه از خونه خارج شن و حتی هویت اونا مشخص شه!

یکی دیگر از مطالب سایت :   واکنش جامعه پزشکی به ایست ضربان قلب یکی از شرکت کنندگان «عصر جدید»