از چروکی پوست تا آسیب ستون فقرات؛ پیامدهای اعتیاد به موبایل در عصر دیجیتال

مطالب عمومی سری اول

بیشتر از ۴۰ میلیون کاربر اینترنت در کشور داریم که دست کم نصف اونا، از راه گوشیای هوشمند، کاربر جامعه اطلاعاتی کشور بوده و روزانه، صدها صفحه وب و هزاران صفحه شبکه های اجتماعی از فیس بوک تا اینستاگرام رو با لایک و کامنتای خود دنبال می کنن.

این روزا سوار بر هر وسیله نقلیه ای شید، هموطنان موبایل بدست بسیاری رو مشاهده می کنین که مشغول کار با این وسیله جادویی قرن بیست و یکم هستن و در دنیای دیجیتال، مشغول بالا پایین کردن صفحات تاچ اسکرین موبایل بوده و مدتا، سر به زیر، محتویات دنیای دیجیتال رو تماشا می کنن.

به این دسته،‌ باید جماعت معتاد به شبکه های اجتماعی، معتاد به بازیای رایانه ای پولی و غیر پولی رو هم اضافه کرد که قسمت بزرگی از سبک زندگی خود رو در طول روز، به چرخ در صفحات اینترنت اختصاص میدن و حتی از خواب و غذای خود کم می کنن تا فرصت بیشتری واسه مرور صفحات و دنبال کردن کانالا و بررسی پیاما و به طور کل، فعالیت در فضای مجازی پیدا کنن.

به هر حال، نه فقط جامعه ایران، بلکه بیشتر جوامع امروز جهان، با پدیده اعتیاد اینترنتی و سندروم دیجیتال مواجه هستن که ناهنجاریای روحی، جسمی، روانی، امنیتی و اطلاعاتی زیادی رو به همراه داشته.
اشعه موبایل می تونه عامل سرطان پوست شده و افزایش تومورهای مغزی در کودکان رو دلیل شه.

در گفتار امروز، شما رو با بعضی از بیماریایی که استفاده زیادتر از اندازه از گوشی موبایل براتون به ارمغان می آورد، آشنا می کنیم.
بعضی از این چالشا، در رابطه به استفاده کوتاه مدت و موقتی از گوشی موبایل نیس.
اما زیاده روی در به کار گیری گوشی موبایل، می تونه خطرناک باشه.

با ما همراه باشین.

وسیله همراهی که ما رو منزوی می کنه

حتما تا کنون بارها در رسانه ملی، شبکه های اجتماعی، مجلات و روزنامه ها، دیدین و خوندین که استفاده زیادتر از اندازه از لوازم الکترونیک به خصوص موبایل و رایانه، کاهش مهارتای رابطه جمعی و تنها شدن فرد در گروه و جامعه ای که حضور داره رو به دنبال میاره.

بعضیا فکر می کنن که این ادعا، تنها یه شعاره و ما به ازای خارجی نداره. اما نتیحه هزاران مقاله و صدها کتاب و گزارشات هرساله موسسات فعال در مورد تحقیقات روان شناسی سایبر (Cyber Psychology) نشون گر این حقیقته که باید، اعتیاد دیجیتالی رو مثل مریضی خاموش قرن (دیابت)، در فهرست تهدیدهای حال و آینده بشر دونست.

زیاد شدن وزن، کاهش جنب و جوش، بلوغ جنسی زودرس در کودکان و نوجوانان و خیلی از تهدیدات اخلاقی و حتی امنیتی که نقض کننده حریم خصوصی افراد هم می شه، نتیجه استفاده بدون کنترل و حساب شده از دنیای جذاب دیجیتاله.

واسه جلوگیری از تنها شدن بیشتر در جامعه که خجالتی شدن، دوری از جمع و گروه رو مخصوصا واسه نوجوانان و جوانان به دنبال استفاده زیادتر از اندازه و زیاده روی آمیز از گوشیای هوشمند موبایل و تبلتا به ارمغان می آورد، به کار گیری اینجور ابزاری رو زمان بندی کنین و فرصت بیشتری رو به مطالعه، ورزش و رابطه حضوری با دوستان و آشنایان و اقوام در طول هفته و ماه، اختصاص بدین.

موبوفوبیا: ترس نوین آدم امروز

عصر قرن بیست و یکم، عصریه که واژگان جدیدی به کلمه اسمای جهان اضافه می شه و باید با اصطلاحات جدیدی آشنا شیم که فقط مخصوص این عصر بوده و در قرن بیستم، ردپایی از اون دیده نمی شه.
موبوفوبیا، مثل هشتگ و فالوو، از این جمله هستن.

موبوفوبیا، نمونه ای رو از مشکلات فناوری اطلاعات واسه آدم امروزی هستش که باید مراقب اون بود و البته مضرات فناوریایی مانند موبایل، فقط به موبوفوبیا ختم نمی شه.

موبوفوبیا، به معنی بروز استرس و اضطراب شدید به هنگام نداشتن آنتن، قطع تماس، قطع رابطه با اینترنت یا به آخر رسیدن شارژ باتری موبایله. از این مریضی با نام NOMOPHOBIA یا No Mobile Phone Phobia هم یاد می کنن.

جالبه که بدونین براساس تحقیقات انجام شده، ۸۰ درصد آدمایی که در تحقیقات موبایلی شرکت کردن، اعلام داشتن که به اشتباه حدس میزنن که گوشی اونا در جیبشون می لرزه و ۳۰ درصد هم به اشتباه فکر میکنن که گوشی در حال زنگ خوردنه. طبق آمارهایی که به وسیله مجله ساینتیست آمریکن منتشر شد، یه فرد در طول روز، بیشتر از ۱۰۰ بار گوشی خود رو به هر دلیلی چک می کنه.
این رقم واسه مبتلایان به موبوفوبیا ، حدود ۹ برابره.

تحقیقات سازمان ملل متحد نشون میده که بزودی، تعداد گوشیای گوشی موبایل از جمعیت کره زمین، پیشی می گیره و این یعنی گسترش بیشتر اعتیاد دیجیتالی و موبوفوبیا.

تراژدی تکست نک

شما در طول روز، با به کار گیری موبایل، مجبورین که سر خود رو مرتب به سمت پایین قرار داده تا با موبایل کار کنین. این موضوع، عوارضی واسه ستون فقرات و دردهایی در ناحیه گردن و شونه ها رو به دنبال داره و پدیده ای به نام TEXT NECK رو به دنبال داره.
ناهنجاری موسوم به تکست نک (text neck) که در واقع خم کردن گردن در زمان پیغام رسانی دیجیتالیه، سندروم اعتیاد دیجیتالی حساب می شه.

اگه شما گردن خود رو به اندازه ۳۰ درجه به جلو خم کنین، برابر ۱۲ کیلوگرم فشار بر ستون فقرات شما وارد می شه.
این اندازه واسه ۴۵ درجه به ۲ برابر زیاد می شه.

اگه شمام از اون دسته از آدمایی هستین که در طول روز، ساعتای متمادی، گردن خود رو کج کرده و مشغول تکست کردنای موبایلی هستین، پیشنهاد می کنیم که اپلیکیشن  هایی مانند HEADUP و TEXT NECK INDICATOR رو دانلود کرده تا وقتی که فاصله مناسب رو رعایت نکنین، به شما با بیان کننده قرمز رنگی، اخطار بده.

واسه خلاص شدن از موبوفوبیا و تکست نک، همیشه صفحه گوشی موبایل رو روبروی چشمون خود قرار داده و از خم نگهداشتن زیادتر از اندازه گردن، دوری کنین. خوابیده کار کردن با موبایل (البته نه قبل از خواب و در اتاق تاریک)، وضعیت بهتری رو واسه ستون فقرات و چشمون شما داره.

یکی دیگر از مطالب سایت :   ماجرای شیرین فیش‌ها به سازمان سینمایی رسید

عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران تازگیا اعلام کرد که در استفاده زیادتر از اندازه از موبایل، هر چی سر به سمت جلو بیشتر خم شده باشه، فشار بیشتری به مهرهای گردن وارد می شه، طوری که وقتی ما سر خود رو به سمت پایین خم و به موبایل نگاه می کنیم، بیست و پنج برابر وزن عادی سر، به مهرهای گردن فشار وارد می شه.

این فشار دلیل می شه تا دیسکای بین مهره ای در برابر فشار و بیرون زندگی از قسمت پشت ستون فقرات قرار بگیرن.

اینجور دیسکایی می تونه به رباطایی که در قسمت پشتی ستون فقرات هستن فشار آورده و دلیل ایجاد درد شن. خواب آلودگی، بی حسی و سوزن سوزن شدن اندامای فوقانی، از جمله مشکلات کار کردن زیادتر از اندازه با گوشی موبایل س.

رابطه اشعه موبایل با چروکی پوست

پوست از جمله بخشیایی از بدنه که بر خلاف اون چیزی که بنظر میاد، کمتر مورد توجه افراد قرار میگیره و تنها پاکیزگی ظاهری اون، در کانون توجه مردان و زنان بالغ قرار داره.
اما اگه به دکتر پوست مراجعه کنین، به شما می گیره که چقدر پوست شما با کم آبی بیشتر از اندازه درگیره و در حال گسترش زیر چشمون شما، به چه دلایلی ایجاد شده.

حفاظت از پوست، راه حلی واسه به تاخیر انداختن روند پیری بوده که در چهره افراد، نمایان می شه.
در عصر دیجیتالی امروز، استفاده زیادتر از اندازه از گوشیای تلفن به خصوص شکلای جور واجور هوشمند اون، خطرات بسیاری رو واسه پوست در کوتاه مدت و دراز مدت به ارمغان می آورد.

استفاده زیادتر از اندازه از وسایل دیجیتالی به خصوص موبایل که همراه خوب خیلیا حتی در زمان خواب و در بستر هم شده، آسیبایی رو واسه آدما به دنبال داره و دچار شدن به بیماریای جورواجور رو شدت بخشیده و منتهی به تغییر و بی نظم شدن الگوهای خواب می شه.

پزشکان فکر میکنن که نور آبی و اشعه گوشی موبایل، با چروکای پوستی رابطه معنا داری داره.
اشعه های موبایل، به بافت پوست نفوذ کرده و باعث مرگ سلولی شده و که در نتیجه با لکه های پوستی و چین و چروک همراه می شه.
اگه کارکرد زیادتر از اندازه موبایل دلیل شده تا آبرسانی به پوست شما کم شده و چروکایی در پوست ببینین، حتما به دکتر مراجعه کرده و از خود درمانی اینترنتی دوری کنین.

، اندازه استرس اکسیداتیو موجود در بزاق کاربران موبایل با افراد ناشنوا مورد مقایسه قرار گرفته و نتیجه نشون داده که میزان استرس اکسیداتیو کاربران گوشی موبایل خیلی بیشتر از افراد عادیه.

استرس اکسیداتیو به نبود تعادل اکسیژن و قابلیت سیستم بیولوژیکی واسه سم‌زدایی گفته می‌شه که این فرآیند موجب آسیب به DNA و سلول‌های بدن  به خصوص بافت پوست  می‌شه. محققان می‌می گن، در حین مکالمه، امواج رادیویی پخش شده به طور مستقیم با بافت‌های سر، گردن و گوش افراد در رابطه ‌است.

رابطه بین موبایل با جوشای پوستی

شاید واسه شما باحال باشه که بدونین، زیادن آدمایی که به پزشکان پوست مراجعه می کنن و از خارش پوست و گوش و نواحی صورت خود به دلیل استفاده زیاد از موبایل، شکایت می کنن. انجمن کارشناسان پوست انگلستان، تازگیا اعلام کرد که استفاده دراز مدت از گوشی موبایل، حساسیت پوستی رو به دنبال داره.

نشریه تلگراف در گزارش جولای ۲۰۱۶ میلادی خود هم اعلام کرد که براساس گفته دراماتولو‌ژیستا، آدمایی که در رابطه در برابر نور موبایل واسه سلفی گرفتن هستن، پوست خود رو شدیدا در برابر آسیب قرار میدن.

دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو هم از طرفی  این باره عقیده داره که بیشتر آدمایی که گوشی موبایل رو ساعتا در تماس با گوش خود نگه می دارن، جوشایی در ناحیه تماس پوست با گوشی موبایل احساس می کنن.

عامل اصلی بروز این ناهنجاری پوستی، نیکل و کروم موجود در سطح صفحه شماره گیر گوشی موبایل س که بعضی به اون حساسیت نشون میدن و دچار جوشای پوستی خارش داری می شن که پزشکان از ان به عنوان درماتیت پوستی یاد می کنن.

پس واسه جلوگیری از دچار شدن به درماتیت پوستی و شکلای جور واجور خارش و جوشا جورواجور، استفاده زیادتر از اندازه از گوشی موبایل رو کاهش داده و تا امکان داره از هندزفری واسه صحبت با موبایل استفاده کنیم تا سطح تماس گوشی با پوست، مشکلاتی رو واسه ما ایجاد نکنه.

خطرات احتمالی امواج موبایل

امواج موبایل، هم واسه پوست آسیب زا هستن و هم واسه سیستم ایمنی بدن. بررسیا نشون میده که اگه بیشتر از ۲ دقیقه با گوشی موبایل بدون هندز فری صحبت کنین، امواج مغزی شما تحت تاثیر امواج گوشی موبایل قرار میگیره. پزشکان همیشه پیشنهاد می کنن که کودکان فقط در زمان اورژانسی، گوشی موبایل با خود حمل کنن.

حتما در طول روز، افراد زیادی رو مشاهده کردین که گوشی موبایل رو در جیب شلوار خود یا روی کمربند قرار میدن.
از این کار دوری کنین. چون که بافتای بخش پایینی بدن، بیشتر از بافتای سر و صورت، اشعه های مضر گوشی موبایل رو جذب می کنه و آسیب می بیننن.

تا امکان داره واسه در امان موندن از اثرات منفی اشعه موبایل روی پوست و بافتای بدن، واسه موبایل خود، پوششای فلزی خریداری نکنین و اونو درون بسته های فلزی قرار ندین. این محفظهای فلزی، مانند یه گیرنده عمل کرده و اثر امواج تلفن همراهی که به سمت شما میاد رو شدید شدن می کنه.

همونطور که در بالا گفتیم، واسه در امان موندن از اثرات منفی فلزات به کار رفته در ساخت گوشی موبایل و نبود تماس زیاد با پوست و انتقال باکتریای موجود روی اون به سطح پوست، از هندزفری یا هدست استفاده کنین.

پیشنهاد شده که در به کار گیری هندزفری یا هدست، از انواعی استفاده کنین که درونشون یه لوله تو خالی به کار رفته باشه. اینطوری، صدا مستقیما از هوای داخل این لوله خالی و با ارتعاش مولکولای هوا به گوش شما می رسه و امواجی که به مغز پخش میشه رو کم می کنه.

علاوه بر این به خاطر کاهش آسیبای پوستی به وجود اومده به وسیله تشعشات موبایل، مقدار پرتوهای جذب شده از راه مغز با نبود پوش,ندن آنتن موبایل کم میشه. به این موضوع هم توجه کنین.