واکنش جامعه پزشکی به ایست ضربان قلب یکی از شرکت کنندگان «عصر جدید»

مطالب عمومی سری اول

برنامه استعدادیابی عصر جدید احسان علیخانی که شبای آخرین ماه سال رو واسه هموطنان، جذاب کرده، ۲۶ برنامه در فصل اول داره که هر هفته ۲ برنامه روی آنتن میره و بینندگان تلویزیونی اون، با چهره هایی از عالم هنر و ورزش و سرگرمی، آشنا می شن.
از دختران نینجا تا بیت باکسر ایرونی و نقاش دو دقیقه ای و منتالیست باور نکردنی و تقلید گران صدا و تصویر و موسیقی و چیزای دیگه ای به جز اینا.

در جشنواره ای که احسان علیخانی به تقلید از «امریکاز گات تلنت» به راه انداخته، هزاران نفر کاندید شدن که هیات انتخاب، تعدادی از استعدادها رو واسه اجرای روی استیج، دعوت می کنه.

در مدت پخش این برنامه تا کنون، تماشاگر استعدادهای عجیبی از نوجوانان و جوانان این مرز و بوم بودیم که به نظر می رسه در برنامه های بعدی، جذابیت کار زیاد شه و داوریا واسه ۴ داور برنامه که از عالم موسیقی و سینما انتخاب شدن، سخت تر شه.
۲ اجرا از کل ده ها اجرایی که تا کنون دیدیم، متفاوت و هیجان انگیز بود.

یکی اجرای حسن فتحی روشن، شعبده باز و منتالیست شناخته شده ایرونی که ذهن خوان قهاریه و تواناییای عجیب و غریبی داره و هر بار، حیرت زدگی خلق می کنه.فرد دوم، کامیار احمدی بود که ضربان قلب خود رو در برنامه، متوقف کرد.
بین ایست قلبی و حمله قبلی تفاوته. ایست قلبی یه مسئله الکتریکی، به وجود اومده به وسیله خطای عملکردی الکتریکی و در نتیجه توقف کامل ضربان قلبه.

توجیه علمی مشخصی وجود نداره

جناب یاراحمدی نفر اولی نیس که اینجور ادعایی رو مطرح کرده و دست به انجام اون زده. در واقع تا امروز چند نفر دیگه کاری رو انجام داده‌ان که غالب اونا از کشور هند بوده‌ان. چه در مورد یاراحمدی و چه افراد دیگری که پیش مثل این به انجام این کار زده‌ان، دلیل و توجیه علمی مشخصی واسه کارشون وجود نداره.

هر چندبا  روش‌های مشخص و تعریف‌شده‌ای می‌توان ضربان قلب رو کم کرد.
یکی از این روش‌ها، «مانور والسالوا» (Valsalva maneuver) است. انجام این مانور که در بعضی موارد خاص کاربرد درمانی هم داره، می‌تونه به کاهش ضربان قلب منجر شه.
با در نظر گرفتن شکل انجام کار به وسیله ایشون، به نظر می‌رسد نزدیک‌ترین توجیه واسه کار اون به کار گیری این مانور باشه. هر چند به دلیل نوع تصویربرداری و این که در وقتی که ضربان قلب ایشون متوقف شده بود، تصویری از چهره اون در برنامه عصر جدید ندیدیم، قضاوت در این مورد سخته اما این مانور والسالوا چیه و چیجوری می‌تونه به کاهش ضربان قلب منجر شه؟

شاید جواب این باشه

مانور والسالوا موضوعی شناخته شده در پزشکیه. اسم این مانور به دکتر ایتالیایی قرن هفدهم به همین نام برمیگرده. این مانور شامل چند مرحله س. در مرحله اول فرد شروع به زور زدن و همزمان تنفس خود رو متوقف می‌کنه. این زور زدن بدون تنفس، به افزایش فشار داخل قفسه سینه و فشرده شدن عروق منجر می‌شه. این افزایش فشار، موجب کاهش برون ده قلب می شه و کاهش ضربان قلب رو به دنبال داره.

البته به صورت عادی با انجام این مانور، ضربان قلب تا حدی کاهش پیدا می‌کنه و به توقف کامل اون منجر نمی‌شه.اون چه در برنامه عصر جدید دیدیم، تا حدی با این مانور هم‌خوانی داره.
یاراحمدی، همزمان با توقف ضربان قلب، نفس‌اش رو حبس کرد و با شروع به نفس کشیدن دوباره، ضربان قلب دوباره شروع شد.

یکی دیگر از مطالب سایت :   دانلود آهنگ | آهنگدونی ، سایت دانلود آهنگ جدید

البته همونجوریکه گفته شد به صورت کلی این مانور به توقف کامل ضربان قلب در افراد سالم منجر نمی‌شه اما شاید تا حدی بتونه روش کار یاراحمدی رو توضیح بده. هر چند اون از نیروی تمرکز به عنوان دلیلی موثر نام برد اما پذیرش این ادعا با در نظر گرفتن نوع تنفس تند در زمان شروع دوباره ضربان قلب، کمی سخته.

این کار خطرناکه؟

در این برنامه آقای یاراحمدی این کار خود رو بی‌خطر توصیف و انگار اونو بازی به حساب آورد. اما اینجور حرکت‌هایی به واقع بی‌خطره؟تغییر در ضربان قلب و ریتم تنفسی به شکلی شدید، اونم بیشتر از ۱۰ثانیه، کاری شدیدا خطرناکه. این وضعیت می‌تونه منتهی به تشنج و از بین رفتن بخشی از سلول‌های مغزی شه.
از طرفی انجام اینجور کارایی در بعضی گروه‌ها با خطرات خیلی بیشتری همراه س. پس به صرف باحال بودن، سراغ اینجور فعالیت‌هایی نرید و یادتون باشه آدمایی چون کامیار یاراحمدی، موارد استثنایی هستن که توان انجام اینجور کارایی رو دارن.

دکتر مهدی فتحی| دانشیار بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و هیپنوتیزم دکتر بین المللی ایران

درباره اون چه در فیلم دیده شد، چون از نمای دور بود، خیلی نمیشه قضاوت دقیقی داشت، با این وجود داوران هم از نظر پزشکی کارشناس نبودن .مانیتورینگ نوار قلب درابتدا عدد ۷۵ رو نشون می‌داد درحالی که صدای ضربان به تعداد حدود ۳۰ تا ۴۰ ضربان شباهت داشت و این نمی تونه نشون دهنده تعداد ضربان واقعی باشه.

به دنبال اونم تعداد ضربان قلب اصلا نمی تونه از عدد ۷۵ یهو صفر شه و خط صاف رو نشون بده بلکه اول باید سرعت ضربان کنه شه تا به عدد ۲۰ برسه، بعد مشکل ریتم از جمله نمای دندون اره ای ( فیبریلاسیون)پیداکند که به طور کامل روشن می شه و بعد بایستد . این روند حدود ۲ دقیقه زمان میبره نه اون که ظرف ۸ ثانیه اتفاق بیفته.

به نظر می‌رسد نامبرده در این فیلم باحبس نفس  باعث می شه ریه ها پر از هوا بمونن که به دلیل نزدیکی قلب با ریه، قلب در فشار قرار می‌گیرد و این نبض رو از جا در آورد می کنه و در صورت موندگاری می‌تونه دلیل مشکل فشار خون و ریتم قلب شه البته نه ظرف ۸ ثانیه .پس فیلم یادشده رو اصلا نمی تونم به عنوان یه واقعیت علمی درنظر بگیرم.

اون چه مسلمه این که ذهن بر بدن اثر گذاره اما اون چه دیدم اثر ذهن نبود بلکه اثر مکانیکی ریه بر قلبه و بازم تاکید می کنم اصلا نمایش نمایشگر ضربان قلب یهو خط صاف نمی شه چه برسه به اون که دستگاه سوت هم بکشه. بهتره رسانه ملی با ایجاد اینجور توهماتی القای شبه س نکنه.

دکتر رضا دهستانی |  متخصص بیماریای  قلب و عروق

میشه  با بعضی از مانورا ضربان قلب رو کم کرد  اما  توقف و ایست کامل توجیهی نداره. دکتر دهستانی  به این نکته هم اشاره میکنه که این کار عوارضی رو داره از جمله تشنج و حتی مرگ که پیشنهاد می شه افراد واسه تفریح  و بازی به سراغ این کارا نرن.