پاگوداکیا اکتیو؛ معبدی طلایی در لبه پرتگاه

مطالب عمومی سری اول

قاره قدیمی، سرزمین معابده و در جنوب شرق آسیا، از سرزمین عجیب هندوستان گرفته تا سریلانکا و میانمار، عبادتگاهای بسیاری به وسیله پیروان بودا ساخته شده که بعضی،‌ معماری عجیب و غریبی دارن. امروز، سفری داریم به میانمار، سرزمین سوخته و خسته از جنگای خونین طولانی تا با یکی از معابد معروفش که در لبه پرتگاهی قرار داره، آشنا شیم.

با میانمار گردی ما همراه باشین.

میانمار کجاس؟

میانمار یا همون برمه، کشوری پنجاه و سه ملیون نفری جنوب شرق آسیا، از جمله کشورای فقیر اما دیدنی قاره قدیمی هستش.
نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت این کشور، بودایی هستن و مسلمانان و مسیحیان، کمتر از ۱۰ درصد جمعیت رو تشکیل میدن.
اما با این حال، نسل کشی مسلمانان در میانمار، در طول ده ها ادامه داشته.

میانمار، چهلمین کشور بزرگ جهان بوده و از جمله کشورای پر جمعیت قاره آسیا به حساب  میاد. کشوری که روزگاری از مستعمرهای بریتانیای کبیر بوده و چند سال پس از جنگ خونین جهانی دوم که پشت دروازه های استالینگراد روسیه با شکست مفتضحانه ارتش نازی تموم شد، به استقلال رسید. ظرف ۷۰ سال گذشته، میانمار، صحنه نبردهای خونینی بوده که اقوام این کشور بر سر مسائل قومی و نژادی به راه انداخته و بازم این وضع ادامه داره.
اما با این همه، در بعضی از نقاط این کشور، وضعیت امنی واسه گردشگران هست.

حالا حکومت نظامی در این کشور، جانشین سیستم دموکراسی که از سال ۱۹۶۲ میلادی تا ۲۰۱۱ در این کشور جریان داشت شده و با این حال، با وجود منابع طبیعی سرشار، اما از کم پیشرفته ترین اقتصادای آسیا و دنیاس.

توفان و جنگای داخلی خونین، دو عامل مهم در کاهش رشد اقتصادی میانمار در نیم قرن گذشته به نظر می رسه و یکی از مقصدهای خطرناک گردشگری جهان عنوان شده و نسل کشی مسلمانان در این کشور، دلیل شده تا برمه در بالاترین جایگاه کشورای نقض کننده حقوق بشر در دنیا خطاب شه.

ویدیو ۷ دقیقه ای زیر، بخشی از واقعیتای سرزمین سوخته رو به تصویر میکشه.

شهرهایی مانند: یانگون (پایتخت)، ماندالای، ناپییداو، ماولامیانیگ، باگو و پاتین، از جمله پر جمعیت ترین شهرهای میانمار بوده که بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت رو در خود جای دادن.

میانمار با تهران، ۳ ساعت اختلاف وقتی داره و زبون رسمی اون برمه ایه. هر ۷ دلار آمریکا،‌ تقریبا ۱۰ هزار کیات این کشوره. از نوامبر تا آوریل یعنی اواخر فروردین، آب و هوای گرم و خشکی در میانمار به خصوص در پایتخت حاکمه و پس از اون، فصول بارانی میانمار شروع می شه.

این کشور، با وجود وضعیت ترسناکی که به واسطه جنگای داخلی داره، اما یکی از مقصدهای هیجان انگیز آسیا بوده و به نسبت، کشور ارزانی هستش.
سیستم حمل و نقل عمومی در این کشور به خصوص در پایتخت، مثل سیستمیه که در پاکستان و هندوستان تماشاگر هستیم.

وسایل نقلیه موتوری که تریشا نامیده می شه، به همراه سه چرخه های موتوری که ریکشاو اسمشه و علاقمندان به فیلم سلام بمبئی، این وسیله حمل و نقل رو در فیلم دیدن، از جمله وسایل محبوب حمل و نقل در این کشوره. کرایه تاکسی در این کشور ارزون، اما پیدا کردن هتل با کیفیت، تقریبا گران تموم می شه.

در میانمار، فقط این معبد طلایی گرد نیس که مخاطبان بسیار داره.
بلکه معبد چوک تودگی پایا، یکی از معابد جذابیه که به دلیل تزیینات رنگارنگ و پیچیده ای که الهام گرفته از فلسفه بودا و معماری مخصوص به آنانه، توجهات بسیاری رو جلب کرده و معمولا مسافران میانمار، از اون بازدید می کنن.

در آینده در گفتاری به بررسی دیگه معابد این کشور می پردازیم.

بیشتر از هفتاد درصد مردم این کشور در مناطق دهاتی با کم ترین سطح از رفاه و سیستمای بهداشتی و خدماتی زندگی می کنن و در رتبه بندی سازمان بهداشت جهانی، در رده های آخر قرار داره.
در برمه، معابد معروف بسیاری هست که از اون جمله میشه به مدرسه تراوادا (Theravada)، صخره طلایی (Kyaiktiyo Pagoda) و شودگن (Shwedagon Pagoda) اشاره کرد.

در ادامه نگاهی داریم به صخره طلایی پاربرجا در کنار کوه کیا اکتیو میانمار معبدی طلایی بر لبه صخره ای که ورقه های طلا پوشونده شده و یکی از عبادتگاهای باحال و هیجانی جنوب شرق آسیا هستش.
جایی که بوداییان هرساله سه بار واسه عبادت به اونجا می رن.

صخره طلایی کجاس؟

این صخره عجیب، در قسمت شمالی میانمار و در نزدیک ساحل تناسریم واقع شده.
در اسناد، این صخره رو روی تپهایی به نام کلاسا که کوهستان شرقی هم نامیده می شه، گفتن. مناطق دهاتی که در دور و بر این معبد طلایی قرار داره، از جمله مقصدهای داهات گردی جذاب در میانماره.

در ورودی این معبد معروف، مثل بعضی از معابد جهان، تندیس شیر مشاهده می شه که می گن واسه حفاظت از معبد، در اون جا نصب شده.
راه پایین تپه تا بالای اونو باید بدون کفش طی کرد و ورود بانوان هم ممنوع اعلام شده.

ایالت مون، منطقه تانون، جاییه که یکی از عجایب گردشگری جنوب شرق آسیا در ان قرار داره.
راه سنگفرش شده که در روزای آخر قرن بیستم میلادی احداث شد، دلیل شده تا راه گردشگران به این مقصد مذهبی، صاف شه.
البته از راه کمپ روستای کینپون که ۱۱ کیلومتر با این معبد طلایی فاصله داره هم میشه واسه سفر به پاگودا اکتیو استفاده کرد که راه مریدان بودا هم هستش.

در فصل تابستون، آب و هوای خاصی بر این منطقه حکمفرما می شه و مثل مازیچال شمال ایران، معبد رو یه عالمه از مه و باران، فرا میگیره.

اقامت در میانمار

اگه وقتی فرصت سفر به میانمار واسه شما جفت و جور شد و قصد سفر به این مقصد گردشگری عجیب و خاص رو کردین، می تونین از مکانای اقامتی نزدیک این منطقه استفاده کنین. اقامتگاه های روستای کینپون، از جمله جاهاییه که با استقبال گردشگران مواجه شده.
در پنج کیلومتری این صخره طلایی، داهات با امکانات اقامتی خوبی واسه اقامت چند روزه در دسترسه.

هتل BAWGATHEIDDHI  و GOLDEN ROCK و MOUNTAIN TOP که بین ۲۰ تا ۱۲۰ دلار در هر شب هزینه به دنبال داره، در دسترس شما میشه. هزینه ای هم واسه ورود به منطقه پاگودا کیا اکتیو باید پرداخت شه که پنج دلاره. از پیشنهاد تریپ ادوایزریا واسه اقامت در این هتلا هم میشه استفاده کرد.

پاگودا: صخره ای بر لبه پرتگاه

یکی از عجیب ترین نمادهای گردشگری در آسیا رو میشه همین معبد پاگودا کیا اکتیو دونست که به golden rock یا صخره طلایی می شناسنش. معبدی کوچیک اما پر طرفدار در سرزمین آتیش و خون که روی صخره ای از جنس گرانیت ساخته شده.

ورقه های طلایی که در ساخت این معبد بودایی به کار رفته، این مکان رو از چند کیلومتر دور تر مثل گویی زرد رنگ در طبیعت زیبای منطقه جلوه گر می کنه.
این معبد جذاب رو همونطور که در بالا گفتیم، در فهرست سه معبد مهم این کشور می دونن و البته افسانه ها و روایتای زیادی درباره اش نقل شده.

یکی دیگر از مطالب سایت :   مدگردی با ملکه خوش پوش هفتاد و دو ساله سوئد

بعضی فکر می کنن که این معبد، به تار مویی از موهای بودا متصله و این تار مو، نگهدار این معبد ششصد تنی بر فراز کوه های پاگودا کیا اکتیوه. در واقع نیروی جادویی اونو نگهداشته و جاذیه زمین رو به مقابله ای ابدی فراخوانده س.

مشاهده این معبد طلایی در لبه پرتگاه، گردشگران بسیاری رو واسه بازدید از معبد کیا و شناخت آموزهای بودا به این مقصد کشانده که در چند دهه گذشته به دلیل جنگای داخلی خونین، از فهرست گردشگران هیجانی خارج شده.
راه رسیدن به معبد، راه کوهستانیه که بوداییان هرساله سه بار اونو طی می کنن.

جالبه که بدونین، معبد طلایی معروف میانماریا، بیشتر از هفت متر ارتفاع داره و محیط اونم پونزده متره. کیا اکتیو در زبون میانماریا که MAN اسمشه، به معنی معبدی در گوشه دنج دنیا بوده و به نظر می رسه نمونه خوبی از معبدی در حال پرت شدن باشه.

واسه سفر به این مکان عجیب، راه پر پیچ و خمی رو باید طی کرد و معمولا با کامیون یا وانت از بین روستای کینپان که این معبد طلایی در انجا واقع شده، به سمت این عبادتگاه حرکت می کنن. وجود رستورانایی در دور و بر معبد، اونجا رو یه پاتوق گردشگری مذهبی واسه بوداییان و گردشگران کرده.

افسانه های جابی درباره این صخره طلایی پونزده متری هست.

بعضی از افسانه ها می گن که این صخره در کف دریا قرار داشته و بودا با قدرت ماورا طبیعی خود، اونو بلند کرده و روی این پرتگاه نهاده.

افسانه دیگری میگه که بودا در یکی از روزای دیدارش با زاهدی به نام تایک، تار مویی از موهای خود رو به اون داد و تایک هم واسه اینکه مطمئن شه که این تار موی با ارزش که هدیه ای باورنکردنی بود، در جایی امن نگهداری می شه، اونو به یکی از موهای خود گره زد و در میان موهاش مخفی کرد.

اون، پیش پادشاه زمان رفته و درخواست خود رو مبنی بر ساخت عمارتی مقدس واسه این تار مو، تسلیم کرد.
پادشاه که بچه خونواده ای جادویی بود و از نیروهای ماوراطبیعه بهره مند بود، این درخواست رو قبول کردن. پس، صخره ای در اعماق دریاها پیدا کرده و با کمک خدایگان خود، اونو به مکان فوق العاده ای که حالا در کوه کیا اکتیوه، منتقل کردن.

صخره رو بر لبه کوهی قرار دادن و از اون جا که صخره، محل نگهداری اون تار موه، نیروی الهی و جادویی، اونو از خطر سقوط نگهداشت.

در افسانه های میانماری اومده که قایقی که واسه حمل این صخره دریایی در نظر گرفته شده، خود به سنگی تبدیل شد و امروزه در سیصد متری صخره طلایی قرار داره و به PAGODA KYAUKTHANBAN اسمشه. البته بعضیا هم بر این عقیده بودن که صخره طلایی در هوا شناور بوده و در بخش پایینی اون، به قدر راه رفتن یه مرغ فاصله س.

از طرفی، بعضی اسناد تاریخی بر این عقیده هستن که معبد، به وسیله پادشاهی که TEIKTHADHAMMA نام داشت، ۲۵۰۰ سال پیش بنا شد و افراد دیگری هم بر این باور هستن که یه راهب بومی در قرن یازدهم میلادی، سه تار از موی بودا رو به پیش پادشاه وقت برد و از ایشون درخواست کرد که معبدی واسه این تارموها بنا کنه و در آخر، این صخره طلایی ظاهر شد.

مشخصات صخره طلایی

این معبد طلایی گرد که افسانه های بسیاری واسه اون روایت شده، روی صفحه ای مایل واقع شده و سطح تماس دو صخره با همدیگه بسیار کمه. مثل قطره ای عمودی که در حال سقوط به دره پایینه، چشم نوازی می کنه.

وزن ۶۱۱ تنی اون دلیل شده تا همه فکر کنن که کل صخره از طلا هستش اما تنها ورقه هایی از طلا، روی این معبد گرد، به کار رفته. در ۱۵ سال گذشته، بارها روکش طلایی معبد، تجدید و اصلاح شده.

در دور و بر این معبد طلایی، مقصدهای گردشگری با نام سرسرا، عبادتگاه، سرسرا شیشه ای پیشکش و راه BO BO HYI قرار داره که در فاصله کمی از صخره مشاهده می شه.

بازدید از این صخره طلایی در غروب و طلوع آفتاب، جذابیتای خاص خود رو داره.
درخشش نور خورشید روی این معبد مقدس بوداییان، فضای جذابی واسه عکسبرداری گردشگرانه. یکی از مواردی که دلیل جذابیت آفرینی واسه گردش به سمت معبد طلایی می شه، برگزاری مراسم و سنتای بوداییان در کنار این معبده که معمولا با سرودهای مذهبی همراه می شه.

روشن کردن شمع، مراقبه در سکوت، اهدای پیشکشایی به یاد بودا در این معبد، از جمله برنامه هاییه که معمولا در این منطقه برگزار می شه و طرفداران بسیاری داره و معمولا نظر گردشگران شرقی و غربی رو به خود جلب می کنه.
جالبه که بدونین، ورود بانوان در این منطقه ممنوع بوده و خانوما حق لمس کردن صخره طلایی و در نتیجه عبور از روی پل منتهی به این عبادتگاه افسانه ای رو به روایتی ندارن!

در معبد طلایی، مراسم خاصی هست که “شب ماه کامل” که از اواخر اسفند شروع می شه تا اوایل بهار هم ادامه پیدا می کنه، از جمله این برنامه های خاصه که در کنار معبد برگزار می شه.
اتفاق خاص واسه پیروان بودا و عاشقان معبد طلایی که اسمش رو TABAUNG گذاشته ان. این شب، در دور و بر معبد طلایی، نور باران شده و هزاران شمع در دور و برش روشن می شه.
پیروان بودا، غذاها و میوه های خود رو در این روز به مقام این صخره ، پیشکش می کنن.

پیشنهادایی واسه میانمار گردی

  • سفر به یکی از مقصدهای پر خطر آسیا، واسه گردشگران هیجانی، به شکل تور و با اطلاعات قبلی و در نظر گرفتن مسائل امنیتی پیشنهاد می شه.
  • در صورت سفر به میانمار واسه بازدید از این صخره طلایی، می تونین از برنامه اینترنیشنیا هم استفاده کنین.
  • اطلاعاتی که لونلی پلنتیا در اختیار گردشگران و میانمار گرده ها قرار میدن.
    خیلی مهمه.
  • تریپ ادوایزریا بیشتر از ۲۱۴ هزار  پیشنهاد واسه میانمار گرده ها ارائه می کنن که مشاهده اونا خالی از لطف نیس.
  • سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند، آکردیته (اعتباردهی شده) واسه انجام امور کنسولی و خدماتی به مسافران ایرونی علاقمند به سفر به میانماره و ایران در این کشور، سفارت خونه ای نداره. از سال ۲۰۱۲ میلادی به این سو، صحبتایی مبنی بر گشایش سفارت خونه ایران در این کشور جنگ زده در دستور کاره. پس در سفر به میانمار، به این موضوع دقت کنین.
  • در سال  ۲۰۱۳ میلادی با در نظر گرفتن کشتار مسلمانان میانمار و با تایید دولت این کشور، سفارت مجازی این کشور راه اندازی شد.
    این سفارت، درصدده که از حقوق شهروندان مسلمون دفاع کنه.
  • اگه قصد میانمارگردی در بهار ۹۶ داشتین، رزرو بلیط هواپیما و مکانای اقامتی این منطقه رو از راه زورق و درگاه پین تا پین انجام بدین.

آخرین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان رو در دنیای سفر و آرزو سفر دنبال کنین.