علمی ترین پاسخ های ممکن برای ۱۹ سئوال رایجی که همواره در زمینه سلامت خود داشته اید

مطالب عمومی سری اول

به طور کامل حق با شماس اگه بگید که هر روز اطلاعات جدیدی مربوط به سلامت منتشر می شه و در بعضی از موارد هم دلیل ایجاد سردرگمیایی در افراد می شه.
شاید شمام اطمینان کامل از صحت اونا ندارین.

در سال گذشته میلادی، دلایل زیادی مبنی بر اینکه قهوه دلیل سرطان نیس، بدست اومد. مناقشات زیادی بر سر شکر گرما داده شده و اثرات اون بر سلامت هم مطرح گردید.

از اونجایی که در مورد سلامت همیشه سئوالات زیادی پرسیده و نظریه هایی به رقابت کشیده می شن، با به کار گیری کتاب «چه چیزایی واسه سلامتی به درد بخور و چه چیزایی ضرر دارن» سئوال و جوابایی در مورد سلامت طرح شده که در ادامه این نوشته به اونا پرداخته می شه.

شاید چیزی که در شمام سردرگمیایی رو به وجود آورده، با مطالعه مطالب زیر برطرف شه.

با هم این سئوال و جوابا رو دنبال می کنیم:

شکر باعث «هایپر» شدن یا بیش فعالی می شه؟ 

جواب منفی است.

انجمن سلامت ملی آمریکا میگه که مقدار کم و یا اون مقداری که در غذاها استفاده شده نمی تونه دلیل بروز اختلالاتی چون ADHD یا بیش فعالی و یا هایپر شدن باشه.

اینجور اندیشه ای به مطالعه پزشکی برمیگرده که در دهه ۸۰ میلادی، در آکادمی انجمن کودکان به این موضوع اشاره کرد که مصرف شکر می تونه دلیل بیش فعالی در کودکان شه.

در مطالعه دیگه انجام شده در سال ۱۹۹۵ نشون داده شد که مصرف شکر در رفتارای شناختی کودک تاثیری نداره.

شربت سرفه تاثیر داره؟ 

جواب منفی است.

خیلی از پزشکان این شربت رو بدون تاثیر می دونن. در مطالعه دیگری که به وسیله مححقان استرالیایی انجام شد، نتیجه مشابهی بدست اومد. شربت سرفه با دارا بودن «کودئین» و «آنتی هیستامین»، می تونه واسه کودکان مضر هم باشه.

تجویز  levodropropizine می تونه گزینه بهتری به حساب آید.

روغن زیتون از حملات قلبی جلوگیری می کنه؟ 

جواب مثبت است.

محققان فهمیدن که میان مصرف روغن زیتون و بیمارییایی که به واسطه بسته شدن عروق قلبی به وجود میان رابطه هست.
در تحقیقات فعلی که روی غذاهای مدیترانه ای که شامل زیتون زیتون زیادی هستن در حال انجام شدنه، نتیجه های برابری بدست اومده.

در کل خاصیت آنتی اکسیدان و ضد تورم این روغن در خیلی از تحقیقات به اثبات رسیده.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ میلادی در بین زنان سن بالا انجام شد و یافته های اون در مجله پزشکی JAMA به منتشر کردن رسید، محققان اسپانیایی به این نتیجه رسیدن که در میان گروهی از زنان که از رژیم میدیترانه ای با روغن زیتون فراوون پیروی می کردن، دچار شدن به سرطان سینه در مقایسه با دو گروه دیگری که رژیمای دیگری داشتن، کمتر بود.

نوشیدنیای گازدار شیرین در دچار شدن به دیابت نقش دارن؟ 

جواب به این سئوال مثبت است.

در تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۰ میلادی، نشون داده شد که نوشیدنیای شیرین گازدار می تونن در دچار شدن به دیابت نوع دوم نقش داشته باشن.

در میان آدمایی که یه یا دو نوشیدنی شیرین گازدار در روز می خورن ۲۸ درصد خطر دچار شدن به دیابت نوع دوم در مقایسه با آدمایی که تنها یه بار در ماه از این نوع از نوشیدنیا مصرف می کنن، بیشتره.

هم اینکه شکر موجود در این نوشیدنیا در زیاد شدن وزن هم موثره که تحقیقات انجام شده در طول ۵۰ سال گذشته اینجور نتیجه ای رو به همراه داشته.

به کرم ضد آفتاب با «اِس پی اِف» بیشتر از ۳۰ احتیاج داریم؟ 

جواب منفی است.

فرق میان «اِس پی اِف» ۱۵، ۳۰ و ۵۰ به اندازه ای نیس که شما تصور می کنین. «اِس پی اِف» ۱۵ می تونه در مقابل ۹۳ درصد از اشعه «یو ایشون بی» از پوست مراقبت کنه.
با افزایش این مقدار به «اِس پی اِف» ۳۰ و ۵۰ این مراقبت به ترتیب ۹۷ و ۹۸ درصد زیاد میشه.

انجمن غذا و دارو، واسه جفت و جور یه کرم ضدآفتاب تنها لازمه که برچسب broad spectrum روی اون وجود داشته باشه. این برچسب بدون معناست که اون کرم می تونه در مقابل اشعه «فرابنفش آ» مراقبت لازم رو به عمل آورد. حالا شما می تونین به انتخاب خود اندازه «اِس پی اِف» این کرم رو واسه خود مشخص و اونو بخرین.

MSG موجود در غذاهای چینی دلیل سردرد می شه؟ 

جواب منفی است.

این تصور هست که MSG که به عنوان ماده نگه دارنده به غذاهای چینی اضافه می شه، می تونه دلیل سردرد، درد قفسه سینه و بی حسی شن. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۶ میلادی همچین چیزی رو تایید نمی کنه.

آجیل چاق می کنه؟ 

جواب منفی است.

اگه روزی یه کیلو از اونو نخورین، چاق تون نمی کنه.
یه کاسه بادام برابر ۳٫۴ گرم چربی اشباع شده داره.
براساس استانداردهای سازمان غذا و دارو، کمتر از ۲ گرم از این چربی واسه سلامتی ضرری نداره.

اما نکته مهم اون هستش که بادام و بقیه آجیلا دارای شکلای جور واجور دیگری از چربیای به درد بخور واسه بدنه که به کم شدن اندازه کسترول مضر بدن کمک می کنن. پس اگه به اندازه کافی و متعادل مصرف شه باعث چاق شدن شما نمیشه.

راه رفتن به اندازه دویدن تاثیر داره؟ 

جواب به این سئوال مثبت است.

البته بستگی داره که به دنبال چه نوع تاثیری باشین. اگه فقط از جنبه سلامتی می خواین در این مورد بدونین بله، فرقی نداره. اما اگه از نظر کم کردن وزن می پرسین، فعالیت بیشتر و سنگین تر بیشتر تاثیر داره.

براساس تحقیقات گذشته انجام شده روی زانوها، دویدن بیشتر از اینکه در گذشته تصورش می شد، می تونه اثر داشته باشه.

نوشیدن آب میوه به اندازه خود میوه خوبه؟ 

جواب منفی است.

اگه می خواین فیبر موجود در میوه ها رو از دست ندین اونا رو با پوست و پالپ شون بخورین.

تحقیقات نشون دادن که خیلی از ما فیبر کافی دریافت نمی کنیم.
در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ میلادی، بین مصرف آب پرتقال و خود پرتقال هم نشون میده که مصرف پرتقال و بدون آب گرفتن می تونه مفیدتر باشه.

تموم نونای قهوه ای از نوع سفید اون بهترند؟ 

جواب منفی است.

این رو یادتون باشه که همه نونای قهوه ای نمی تونن ترکیبات مناسبی واسه بدن داشته باشن.

خیلی از نونای سفید از آردهای فرآوری شده جفت و جور می شن.
به خاطر همین هم فیبر و مواد مغذی اون از بین رفته. در عین حال نونای سفیدی هم وجود دارن که به طور کامل غنی شده هستن و به اندازه نونای به درد بخور قهوه ای خواص دارن.

اصلا مهم نیس که نون چه رنگی داشته باشه، اما مهمه که گندم، جو و کل مواد مغذی در اون باقی مونده باشه.

آیا جکوزی مضره؟ 

جواب مثبت است.

این وانای آب گرم واقعا محل بسیار مناسبی واسه جمع شدن باکتریا هستن. در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۶ میلادی و روی ۸۴٫۰۰۰ مورد نشون داده که از بین هر ۸ استخر عمومی (وانای آب گرم یا جکوزیاشون)، یکی از اونا باید بسته شن.

این تحقیق که به وسیله مرکز کنترل و پیشگیری بیماریا انجام شده بود، دلیل این رو به خطر انداختن وضعیت سلامت افراد دونست.

خیلی از بیماریایی که بر اثر رفتن به استخرهای عمومی و وانای آب گرم اون به وجود میان به وسیله یه جور باکتری به نام Cryptosporidium، به وجود میان که دلیل بیماریای دستگاه گوارشی می شن.
این باکتری در مقابل «کلرین» هم مقاومه.

البته این بدون معنا نیس که به طور کامل از رفتن به استخرهای عمومی در فصل تابستون دوری کنین. مراقب باشین که اصلا آب داخل این جاها به بدن تون راه پیدا نکنه.

قهوه سرطان زاست؟ 

جواب منفی است.

دقیقا همین موقعا و در سال گذشته میلادی، انجمن بین المللی تحقیق سرطان IARC، هیچ نشونه ای از اثرات سمی در نوشیدن قهوه رو مشاهده و ثبت نکرد. البته تحقیقات زیادی نشون داده که نوشیدن نوشیدنی داغ می تونه در بروز سرطان مری نقش داشته باشه.

در طول مدتای نه خیلی کوتاه، سازمان بهداشت جهانی، احتمال وجود مواد سمی پس از مصرف قهوه در مثانه آدم رو می داد اما تحقیقات گسترده انجام شده در این مورد اینجور فرضیه ای رو رد کرد.
هم اینکه این نتیجه بدست اومد که نوشیدن قهوه می تونه خطر دچار شدن به سرطانایی چون «کبد» و «اندومتر رحم» رو کاهش هم بده.

تخم مرغ باعث افزایش سطح کلسترول می شه؟ 

جواب منفی است. پیشنهاد می شه که در این رابطه مقاله به چه دلیل نباید سفیده تخم مرغ رو به تنهایی بخوریم؟ هم مطالعه شه.

واسه دوستداران تخم مرغ خبر خوبیه. در مطالعاتی نشون داده شده بود که مصرف تخم مرغ اندازه کلسترول مضر بدن رو زیاد می کنه اما این نتیجه بدست اومده که کلسترول موجود در خود مواد غذایی نمی تونه دلیل افزایش کلسترول خون و به دنبال اون مشکلات قلبی شن.

می تونین مقدار زیادی آب بخورین؟

جواب مثبت است. البته تازگیا مناقشاتی در این مورد وجود داشته که در مورد اون می تونین مقاله نوشیدن ۸ لیوان آب در روز می تونه کشنده باشه رو هم مطالعه بفرمایید.

این تصور می تونه وجود داشته باشه که با مصرف بیشتر از اندازه آب، کلیه به درستی از پس اون برنمیاد و باعث ورود مواد معدنی به خون می شه.
این باعث کم شدن اندازه سدیم می شه که به این پدیده hyponatremia می گن.

واسه اینکه از این پدیده دوری کنین می تونین مایعات electrolyte رو در زمان ورزش جانشین کنین که مطمئن شید اندازه لازم مایعات در طول انجام فعالیت بدنی رو دریافت می کنین.

مصرف ماست می تونه مشکلات هضم رو برطرف کنه؟ 

جواب مثبت است.

در مطالعه ای نشون داده شد که مصرف ماست پرشده از باکتری می تونه به درد بخور باشه. باکتریای موجود در روده می تونن در روند شکستن مواد غذایی کمک رسان باشن. پس مصرف ماست پروبیوتیک می تونه گزینه مناسبی به حساب ورد.

پژوهشایی هم که در دو ماه گذشته انجام شده بود نشون داد که ماستای پروبیوتیک که امروزه از اونا استفاده می شه ممکنه واقعا نتونن در شکم تجمع پیدا کنن و دلیل این کافی نبودن اندازه اون در ماسته.

بهتره از ماستایی که در اونا شکر و بقیه افزودنیا هست دوری شه.

خمیردندانای سفید کننده بیشتر از بقیه خمیردندانا، باعث سفید شدن دندانا می شن؟

جواب منفی است.

همچین چیزی به تایید نرسیده. براساس داده های بدست اومده از انجمن دندانپزشکان آمریکا، این نوع از خمیردندانا تنها می تونن بر لایه های رویی دندون تاثیرگزار باشن. واسه لایه های زیرین بهتره از روشای «بلیچینگ» یا سفید کردن دندانا استفاده شه.
در مورد بلیچینگ می تونین مقاله قبل از «بلیچینگ» یا سفیدکردن دندانا لازمه به چه نکاتی توجه کنیم؟ رو هم مطالعه بفرمایید.

گرم کردن غذا در ظرفای پلاستیکی و در داخل ماکرو ایمنه؟ 

جواب مثبت است.

از اونجایی که باکتریا راحت تر روی ظروف پلاستیکی جمع می شن، می تونن در اثر گرم کردن سریع تر به غذا انتقال پیدا کنن. این نتیجه مطالعه ای بود که حدود دو سال پیش انجام گرفته بود.

اما ظروفی که روی اونا نوشته شده که واسه استفاده در داخل ماکرو، مشکلی ندارن اینجور خطری رو به همراه ندارن.

نگاه کردن به تلویزیون به دید آسیب می زنه؟

پاس منفی است.

طبق داده های انجمن چشم پزشکی آمریکا، نگاه کردن به تلویزیون حتی شکلای جور واجور LCD اون به چشما آسیب وارد نمی کنن. این اندیشه در دهه هفتاد میلادی بوجود اومده بود که تکذیب شده.
واسه مراقبت از چشما بهتره کمی از صفحه تلویزیون در فواصل نگاه کردن اون دور بمونین.

آبای بطری بهتر از آب شیر هستن؟ 

جواب منفی است.

به غیر از بعضی از نقاط جهان که واقعا آب آلوده ای دارن، آب بطری مزیتی بر آب شیر نداره. با مصرف آبای بطری از ورود «فلوراید» به بدن که باعث مراقبت از دندانا هم می شه به دور می مونین.

یکی دیگر از مطالب سایت :   ماجرای شیرین فیش‌ها به سازمان سینمایی رسید