وقتی از پرواز جا می‌مانید این کارها را انجام دهید

مطالب عمومی سری اول

جا موندن از پرواز وقتی واسه همه چیز درست و دقیق برنامه‌ریزی کرده‌اید یکی از بدترین اتفاق‌هاست. تو یه همچین موقعیتی حتما یا عصبانی می‌شید، یا غمگین یا احساس می‌کنین دستتون به هیچ جا بند نیس و بی کمک مونده‌اید.

اما مسایلی هست که با در نظر گرفتنشان می‌تونید تا حدی از این احساسات منفی پیشگیری کرده یا حتی سفر خود رو با کوتاه‌ترین تاخیر به انجام برسونین. به‌طور مثال، اگه در مورد قوانین شرکت هواپیمایی که از اون بلیط خریده‌اید اطلاعات کافی داشته باشین، شاید بتونین پس از جا موندن از پرواز خود، در اسرع وقت اولین پرواز بعدی رو خریداری کرده و سفرتون رو ادامه بدین.

واسه باخبر شدن از مسایلی که خوبه هنگام جا موندن از پرواز بدونین در ادامه با ما همراه باشین.

با مسئول شرکت هواپیمایی که بلیط رو از اون خریده‌اید، صحبت کنین

به جای اینکه هیجان زده شید و استرس همه وجودتون رو بگیره، با مسئول ایرلاین صحبت کنین و به اون توضیح بدین به چه دلیلی از پرواز جا مونده‌اید. بعضی از شرکت‌ها واسه یه همچین موقعیتی صندلی خالی در پرواز بعدی دارن. یعنی اگه دلیل راضی کننده‌ای داشته باشین، ممکنه در اولین پرواز بعدی بتونین به سمت شهر مقصد پرواز کنین.

عواملی مثل تصادف جاده‌ای یا ترافیک شدید دلایل قابل قبولی هستن چون شما در شکل‌گیری اونا نقشی نداشته‌اید.

کار دیگری که می‌تونید انجام بدین اینه که اگه مطمئنین به پرواز خود نمی‌رسید، با شرکت هوایی در فرودگاه تماس گرفته و این موضوع رو مطرح کنین و از اونا بخواین تا پرواز بعدی رو واسه شما رزرو کنن.

البته این کار به سیاست‌های شرکت‌های هواپیمایی بستگی داره.

قبل از خرید بلیط هواپیما در مورد سیاست‌های شرکت هواپیمایی اطلاعات کامل به دست بیارین

قبل از خرید بلیط بهترین کاری که می‌تونید انجام بدین اینه که سیاست‌ها و قوانین ایرلاین دلخواه خود رو بخونین. به این واسطه می‌تونید همه قوانین مربوط به حمل بار، تاخیرها، از دست دادن پروازها و … رو بخونین و از پیش بدونین که چه کاری باید انجام بدین.

دیگه گزینه‌های حمل‌ونقل رو هم مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین

اگه ایرلاینی که از اون بلیط خریداری کرده‌اید، پرواز بعدی رو براتون رزرو نکرد و بلیطتتان هم به‌طور کلی سوخت شد، شاید بد نباشه به دیگر گزینه‌های حمل و نقل فکر کنین.

البته بعضی وقتا خرید بلیط از شرکت هواپیمایی دیگه مقرون‌به‌صرفه‌تر میشه. ایرلاین‌های جور واجور، قیمت‌های متفاوت از هم دارن.

هم اینکه، اگه راه سفر شما خیلی طولانی نیس، شاید بد نباشه به جای هواپیما به دیگر وسایل نقلیه مثل قطار، اتوبوس یا ماشین‌های سواری فکر کنین. در اینجور واقعی باید با خودتون حساب و کتاب کنین و ببینین معطل شدن در فرودگاه واسه سوار شدن به اولین هواپیما و هزینه‌ی اون بهتره یا اینکه مثلا با سواری و با هزینه بسیار کمتر به سمت مقصد خود برید!

یکی دیگر از مطالب سایت :   ماجرای شیرین فیش‌ها به سازمان سینمایی رسید

 برنامه سفر خود رو براساس تاخیری که دارین، تغییر بدین

فرقی نمی‌کنه سفر کاری می‌روید یا سفر تفریحی، وقتی به پرواز نمی‌رسید یعنی همه برنامه‌های بعدی شمام دچار تغییرات ناخواسته می شن.
پس خیلی با اهمیته که به محض از دست دادن پرواز، با مسئول هتل تماس گرفته و تاخیر خود رو به اون اعلام کنین.

یا اگه قراره کسی در فرودگاه به استقبالتان بیاد به اون بگید که دیرتر می رسین.

درخواست غرامت کنین

اگه دو پرواز پشت سر هم خریداری کرده‌اید، یعنی مثلا قراره از تهران به تبریز برید و از اونجا به مشهد سفر کنین، و پرواز اول تاخیر داشته باشه و به موجب تاخیر اون، شما پرواز بعدی خود رو از دست بدین، این امکان رو دارین تا از ایرلاینی که اینجور مشکلی رو براتون ایجاد کرده غرامت دریافت کنین.

براساس قانون EC 261 حمل و نقل هوایی، مسافران در سه حالت زیر اجازه درخواست غرامت رو دارن:

  1. تاخیر سه ساعته یا بیشتر از اون
  2. لغو پرواز از طرف ایرلاین
  3. دوری از مسافرگیری در وقت مقرر

طبق عرف بین‌المللی حمل و نقل هوایی، تاخیر پروازی تا نیم ساعت ایرادی نداره، اما در صورت تاخیر بیشتر از نیم ساعت، ایرلاین‌ مربوطه باید جوابگوی مسافران باشه و براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی باید به مسافران خسارت بپردازه و رضایت اونا رو جلب کند.

در واقع شرکت‌های هواپیمایی به خاطر حفظ وجهه و نام ایرلاین خود و هم اینکه به خاطر رقابت با بقیه شرکت‌ها، راهکارهایی واسه جبران خسارت به مسافران مشمول تاخیر یا لغو پرواز در نظر می‌گیرند که به لغو یا تأخیر پرواز و مدت زمان اون بستگی داره.

حقوقی که کمیسیون اتحادیه اروپا واسه مسافران در شرایط جور واجور تاخیر یا لغو در نظر گرفته به توضیح زیره:

  • اگه تاخیر در پرواز دست کم دو ساعت به طول انجامد، شرکت هوایی باید امکاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، نوشیدنی و غذا و اسکان رو در اختیار مسافران بذاره.
  • اگه پروازی با بیشتر از سه ساعت تاخیر به مقصد برسه و شرکت هواپیمایی مسوول تاخیر باشه، غرامتی مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت می‌شه.
  • مسافران بعد از پنج ساعت تاخیر حق دارن کهپروازشون رو لغو کنن و پول بلیت شون رو به طور کامل دریافت کنند. در این حالت شرکت هواپیمایی موظفه پروازی رو واسه برگشت مسافر به مبداء اولیه پرواز تدارک بیند.