گزارش اختصاصی روزیاتو از نمایشگاه هنرمندان خود آموخته ایران

مطالب عمومی سری اول

سرویس گالری گردی ما هم چون روال هفته های گذشته، امروز هم به یکی از گالریای تهران رفته تا مخاطبان هنر دوست پایتخت رو با یکی از ظرفیتای گردشگری شهری در نگارخانهای تهران آشنا کنه.
خونه هنرمندان، پاییز ۹۵ رو با روزای خیلی داغی شروع کرده که هر هفته در ۸ نگارخانه اون، برنامه های فرهنگی و هنری متنوعی برگزار می شه.

از هفته آخر مهر ماه لغایت ۲ آبان، نمایشگاهی در این مجموعه فرهنگی و هنری شهر برگزار شده که نگاهی داره به معرفی آثار هنرمندان خود آموخته کشور که بدون گذروندن دوره هنری و حتی یادگیری هنر زیر نظر استادان فن، با ذکاوت و تلاش خود و بررسی چشمی آثار دیگه هنرمندان، دست به خلق آثار جالبی زده ان که نظر بازدید کننده گان رو به خود جلب می کنه.

شاید این واسه چندمین بار در بین گالریای تهران در سالای گذشته باشه که نمایشگاهی از آثار هنرمندان بعضی وقتا جوون شهرهای جور واجور کشور که بدون گذروندن رشته های هنری در دانشگاه ها یا موسسات آموزشی آزاد برگزار می شه که  به خلق آثار هنری پرداخته و نتیجه های با ذوق خود رو در برابر دید علاقمندان به گالری گردیای پاییزی قرار میدن.

سال ۹۲ بود که ۳۰ هنرمند خود آموخته جوون، ۱۴۷ اثر حجمی و نقاشی خود رو در خونه هنرمندان عرضه کردن و با استقبال بازدید کننده گان مواجه شدن. موضوعی که بستری شد واسه برگزاری دوباره این نمایشگاه با حضور طیفای بیش تری از هنرمندانی که پای درس استادی نرفته ان.

انجمن هنرمندان خودآموخته با هدف معرفی هنرمندانی که مراحل آکادمیک رو طی نکرده اما با آثاری که ساختن، جامعه هنرهای تجسمی رو به رقابت کشیده ان، نمایشگاه هایی رو واسه معرفی آثار جدید اعضای خود بر پا می کنه.

اسفند سال گذشته هم، عمارت مسعودیه تهران، میزبان نمایش آثار ۱۲۰۰ اثر از ۱۰۰ هنرمند آموخته در میدونای نقاشی و حجم بود که از سراسر کشور به این محل تاریخی در خیابون بهارستان تهران اومده بودن تا خلاقیتای این دسته از هنرمندان رو به اطلاع علاقمندان فعالیتای هنری آماتور، برسانند.

این بار هم، نگارخانه میر میران و پاییز خونه هنرمندان ایران اندازه نمایش آثار هنرمندان خود آموخته کشور شده و تلاش داره تا گالری گرده های پایتخت رو با قابلیتا و استعدادهای این عزیزان آشنا کنه.

واسه باخبر شدن از چند و چون این نمایشگاه، سری به نگارخانهای خونه هنرمندان زدیم تا با آثار نقاشی و حجم آشنا شیم.

این نمایشگاه ۲۵ مهر با حضور اعضای انجمن هنرمندان خود آموخته ایران و مسئولان یونسکو و خونه هنرمندان و صاحبان آثار، همونجوریکه در تصویر بالا مشاهده می کنین، گشایش شد.

استاد عبدالعظیم زرین کوب از هنرمندان نامی کشور هم در این آیین حضور داشت که در تصویر بالا مشاهده می کنین

تصویر بالا، تعدادی از آثار به نمایش در اومده در نگارخانه میر میران رو به تصویر میکشه.

همونجوریکه در تصویر بالا مشاهده می کنین، بعضی از کارای به نمایش در اومده در این نمایشگاه، آثار حجمی سنگی هستن که هنرمندان، بدون گذروندن دوره آموزشی آکادمیک یا آزاد، تونسته ان آثار جالبی رو بوجود بیارن که بعضی از اونا روی کف نگارخانهای خونه هنرمندان ایران قرار گرفته بود.

علی عزتی، رییس انجمن هنرمندان خودآموخته قبلا گفته بود که به دنبال ایجاد موزه ایی واسه نمایش آثار این هنرمندانه و انگار میراث فرهنگی تا کنون چندین خونه قدیمی قاجاری رو واسه راه اندازی موزه به اونا پیشنهاد کرده که موقعیتای خوبی هم داشتن اما واسه بازسازی اونا نیاز به هزینه میلیاردیه و نبود اسپانسر دلیل شده تا هم اونقدر این انجمن واسه نمایش دائمی آثار، محلی نداشته باشه.

یکی دیگر از مطالب سایت :   دانلود آهنگ | آهنگدونی ، سایت دانلود آهنگ جدید

جالبه بدونین، انجمن هنرمندان خودآموخته ۱۲۰ عضو از سراسر ایران داره و در نمایشگاهی که ۲۵ مهر تا دوم آبان ماه در خونه هنرمندان برپا می شه از استان‌ هایی چون هرمزگان، آذربایجان، کرمان، گیلان، فارس، اصفهان، کرمانشاه ، تهران و… هنرمندان مطرحی با آثارشون هستن.

پرتال انجمن هنرمندان خود آموخته کشور در این نشانی قرار داره.
این پرتال هنوز بروزرسانی نشده که انتظار می رفت در آستانه برگزاری این اتفاق هنری، در اختیار مخاطبان و رسانه ها قرار می گرفت. اما با این حال، صفحه رسمی این انجمن در اینستاگرام در دسترسه که تازگیا، شمارو دنبال کننده هاش از مرز ۱۰۰۰ مخاطب بالاتر رفت.

این صفحه که ۲۴۱ پست رو به اشتراک گذاشته، در این نشانی دنبال کنین.

در ادامه نگاهی داریم به آثار به نمایش در اومده در این نمایشگاه که زیبایی، خلاقیت و تلاش هنرمندان آماتور در خلق آثاری باحال، هوش و طبع هنری می خواد و اهتمامی واسه فهم عمق نگاه طبع گسترده هنر و هنرمندی که در نهاد هر انسانی قرار داره.

در بیانیه این نمایشگاه که با قلمی هنرمندان تالیف شده، می خونیم:

هنر خود آموختگی، به معنی سفر به عمق خیال و فتح قلمروهای از نو شدن، اونم به روش حرکت روون ذهن خلاقه ای که در طول تاریخ پیوسته با حضوری حیرت،‌ هر بار اونقدر ققنوس به شکلی نو از خاکستر خود به پا خواسته تا پویه ای خیال انگیز «این همزاد هماره تاریخ»  در زیادی دیگه پذیر، رنگ معنا بگیره.

هنر خود آموختگی خاستگاه اولین تمدن بشری و مثال فاخر تاریخ هنر دنیاس که هم چون موزه ای بی بدیل، با ظرفیتی نوین بر بدنه مدنی هنر جهان، رخ کرده که با حضوری برجسته، پنجره ای به گسترده گی جهان آدم باز کرده.

هنر خودآموختگی، خاستگاه خیاله که به نموداری مستند از درک آرزو و تصویری پویا از هزاره توهای تازه و نامعلوم آدمی می پردازه که در طول صدها سال و هزاره ها، نگفته و نانوشته مونده که حالا در سپهر فرآیندی دیگه پذیر، رنگین کمانی از زندگی الهی آدم رو به نمایش گذاشته و رفیع ترین کنگره این قله معنامند، هنرمند خود یاد گرفته.

هنرمند خود آموخته، تنها زبون مشترک آدماس که بر تارک بی تکرار تاریخ به جولان خیال پرداخته تا در گذر از اون چه تمدن و فرهنگ نام گرفته، هم چون مشعلی فروزان نموداری از شوکت پر شکوه آدم بر پا شه.

هنرمند خود آموخته از رهگذر خیال انگار دریافت بی واسطه که محصول پالوده ترین موضوعات بشریه دست پیدا میکنه که گذشته ای به قدمت عمر بشر داشته و در پرتو رهیافتی روشن ، رو به رشد و مهر آیین، به باز کرد افسانه ها و اسطوره ها و آیینای قدیمی می پردازه که خود نقشه راه س.

هنرمند خود آموخته، حالا فرصت بروزیافته تا با کودک خلاقه خود، به ترجمان هزار توی تاریخ جهان بپردازه تا حدیث غربت انسانی رو روایت کنه که پشت پنجره خونه اش به طلوع سپیده صبحی دیگه چشم یاخته س. بدون اینکه بدونه چیجوری اینجور فرصتی حیرت واسه پروانگی دشت می کنه.

با امید به اینکه هنرمندان خود آموخته کشور بیشتر از قبل مورد توجه مسئولان فرهنگی و هنری تهران و مراکز استانا قرار بگیرن. یادتون نره که آدم، از روزگاران خیلی دور، با سنگ نگارهای خود که در تیمره خمین هم میبینیم، نگار گری می کرده.